Gå til innhold

Politiet i Oslo ber folk om å holde seg unna

No14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åh... hadde han løpt forbi meg hadde jeg tatt tak i veska i alle fall... så kunne han godt løpt videre. Og hva skulle han gjort.. anmeldt meg for å ha stoppen han i å utføre ett ran, ville ikke det også vært en inrømmelse av hans forbrytelse.

Btw, Hva med securitas og annet vekterselskap? De har, etter loven, ikke noe flere rettigheter enn vanlig mann i gata. Frihetsberøvelse her noe helt annet.

Man har lov til å stoppe en kriminell handling om man ser den, om noen hadde trua en du kjente med en kniv og du sto bak gjeningsmannen med mulighet til å stoppe det så er det bare å gjøre det.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Man har ikke lov til å stoppe typen, det er nemlig frihetsberøvelse. :)

Du tar feil. Her er noen relevante lover:

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og

b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,

b) ikke går lenger enn nødvendig, og

c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig.

Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep.

Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,

2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,

3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,

4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg vet hva som står, men dessverre går mye på tolkning. Jeg ble fortalt at jeg ifølge nødvergeloven ikke har lov til å skade en person som truer meg med kniv. :hm:

Det hadde jeg gitt en lang faen i! Dersom en truer meg med kniv, så vil jeg forsvart meg med alle mulige midler.

Samme som det første jeg gjør hvis jeg hører at det er innbrudd i huset, tar å lader våpen eller luftvåpen og finner frem kniven. Ikke at jeg har planer om å skyte eller knivstikke jævelen, men rett og slett vise at jeg ikke kødder.

Lenke til kommentar
Blir det samme som eg lurer på noe ang en Audi, men ikke vil ha noen i tråden som eier andre biler, ser du hvor dumt det blir? Antagelig ikke...

poenget er at du skjønner ikke at det er frihetsberøvelse å følge de rådene, noe du hadde skjønt om du hadde bodd her. Spesielt når jeg skatter en tredjedel av lønna mi skal jeg faen meg kunne gå på et sentralt sted som bør være et av de letteste stedene å holde trygge for snuten.

Men skal jeg si deg hva denne saken egentlig handler om? lønnskampen til politiet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
*snip*

Jeg vet hva som står, men dessverre går mye på tolkning. Jeg ble fortalt at jeg ifølge nødvergeloven ikke har lov til å skade en person som truer meg med kniv. :hm:

Selvfølgelig kan du ikke skade noen som truer deg, men hvis vedkommende går til angrep på deg har du lov å gjøre det som er nødvendig for å forhindre at noen blir skadet eller drept, inkludert bruk av vold (bare så mye som er nødvendig, dog)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
hahaha så man må vente til man har kniven i nyra før man gjør noe tilbake. Tro meg, i retten går det på skjønn, og han med kniven har ikke nubb.

Nei, man må ikke la vedkommende stikke seg. Det er jo bare dumt. Med mindre du er like treg som en snegle så er det jo mulig å løpe eller bruke en form for selvforsvar når du ser at han/hun blir aggressiv og kommer mot deg med en kniv.

Lenke til kommentar

Men slik er det jo i Bergen også. Det er lett å bli ranet/voldtatt på nattestid hvis man går i de trangeste og mørkeste smugene, eller oppholder seg i Nygårdsparken (men der er det større sjanse for å bli banket opp av narkomane fordi de vil ha plassen sin i fred, ikke nødvendigvis fordi de trenger penger) Jeg synes det er både rett og riktig av politiet å advare folk, men samtidig synes jeg godt de kunne vært ute på patrulje på disse stedene. På kveldstid, og spesielt i helger, er politiet alltid ute og patruljerer her i Bergen. En gang da jeg var nede i byen og ventet på bussen, begynte en gutt å slå en annen gutt, og ta kvelertak på ham. Da var politiet der i løpet av to minutter og ordnet opp før de to rakk å skade hverandre. Slik skal det være, og slik bør det fortsette å være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Men slik er det jo i Bergen også. Det er lett å bli ranet/voldtatt på nattestid hvis man går i de trangeste og mørkeste smugene, eller oppholder seg i Nygårdsparken (men der er det større sjanse for å bli banket opp av narkomane fordi de vil ha plassen sin i fred, ikke nødvendigvis fordi de trenger penger) Jeg synes det er både rett og riktig av politiet å advare folk, men samtidig synes jeg godt de kunne vært ute på patrulje på disse stedene. På kveldstid, og spesielt i helger, er politiet alltid ute og patruljerer her i Bergen. En gang da jeg var nede i byen og ventet på bussen, begynte en gutt å slå en annen gutt, og ta kvelertak på ham. Da var politiet der i løpet av to minutter og ordnet opp før de to rakk å skade hverandre. Slik skal det være, og slik bør det fortsette å være.

Ja, det bør fortsette å være sånn :) Derfor bør Storberget og resten av tullingene få fingen ut og øke lønnen til politiet så vi kan ha et funksjonelt maktapparat i dette landet.

Lenke til kommentar

Norge er vel et av de få landene i verden hvor det har pleid å være trygt å rave rundt småbrisen på nattetid i selv de "farligste" strøkene. Jeg kan ikke komme på en by i utlandet, på størrelse med Oslo, hvor jeg ville gjort det samme. De jeg kjenner som bor i Brasil, Sør-Afrika og USA tar taxi fra nattklubb til nattklubb, selv om det bare er et par hundre meter.

Dette er jo land med høyere kriminalitet enn Norge da, men man kan ikke forvente at man skal kunne gå trygt rundt i "værstingstrøkene" i en by med rundt en halv million innbyggere, med innvandrere; narkomane og fattige, til alle døgnets tid.

Sånn er det bare ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...