>Jonas< Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Tenkte jeg skulle prøve ut Arch, men underveis har jeg møtt på noe jeg lurer på. Jeg har fiksa det som har med partisjonering og slikt å gjøre, og nå lurer jeg på hvilke pakker jeg skal installere? "Select Packages To Install." Okei, hvilke bør jeg installere, og hva gjør de forskjellige? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 De utgjør basesystemet til Arch, skader ikke å bare installere dem slik det er valgt på forhånd, hvis du er i tvil. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Les, og følg: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide Er du usikker på noe, les igjen, evt søk i wikien. Sitter du fast, dvs har et konkret og definert problem, spør her eller på #archlinux @ freenode Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Les, og følg: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide Er du usikker på noe, les igjen, evt søk i wikien. Sitter du fast, dvs har et konkret og definert problem, spør her eller på #archlinux @ freenode Driver og leser den guiden ja, men det står jo ikke noe konkret der om hva disse forskjellige pakkene gjør. Så burde jeg krysse av for alle, enkelt eller ingen? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Base pakkene inneholder det minimale som trengs for å få systemet oppe å kjøre. Alt annet er frivillig, og vil avhenge av hver enkelt person sitt behov. Dersom du har nett-tilgang med standardkjernen som følger med, så kan du også innstalere alt der etter behov senere. Eller du kan innstalere alt sammen nå for å være helt sikker, og heller avinnstalere senere. Ditt valg. EDIT: beklager, jeg var ikke veldig interessert i å dokumentere hva alle de forskjellige pakkene inneholdt. Dersom det er veldig viktig så EDIT2: okda, var visst i humør alikevel. Bytt til en annen virtuell terminal med feks Ctrl + Alt + F3 (Ctrl + Alt + F1 bytter deg tilbake der du var). Fra den andre terminalen kan du kjøre følgende kommando for å få en liste over alle pakkenavnene og deres beskrivelse: pacman -Qi | grep -e Description -e Name Endret 28. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Hva bør/skal jeg endre på i /etc/rc.conf? Eller i noen av de andre konfigurasjonsfilene? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Dette står det detaljert om i Beginners Guide Lenke til kommentar
Smif Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Selve installasjonen er vledig rett fram.. standardvalgene er mer enn bra nok for deg og du trenger ikke redigere noen av conf filene på dette tidspunktet. Alt kan (evt. bør) gjøres i ettertid når du har et brukbart system. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Etter du er ferdig med å legge inn det grunnleggende, har tatt ut cden og er inne i systemet (terminalen, siden du ikke har lagt inn noe mer enda) må du starte å legge inn de programmene du ønsker. For å få hjelp til dette er archwiki gud! Bare søk på google: "archwiki program" (uten ") f.eks. archwiki xorg eller archwiki gnome. Da vil du få en step-by-step guide for det programmet. Ofte meget enkelt. Programmer jeg vil anbefale i starten for å komme igang: xorg (X serveren som gir deg GUI) Gnome/xfce/kde/openbox (skrivebordsmiljøet du ønsker) Grafikkdrivere - ATI/nvidia/intel Dette bør hjelpe deg opp med et grunnleggende brukbart system, videre veien avhengier veldig av f.eks. skrivebordsmiljøet du valgte. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Dette står det detaljert om i Beginners Guide Nei, jeg fant ihvertfall ikke så mye jeg ble klokere av der, ellers hadde jeg ikke spurt. Jeg fulgte guiden til punkt og prikke, men da jeg kom til installasjonen av xorg, så fikk jeg bare en feilmelding om at noe ikke kunne finnes. Fikk heller ikke installer Gnome/KDE/XFCE heller, fikk samme feilmelding da (men det har vel kanskje noe med at jeg ikke fikk installert xorg?). Etter mer klundring kom jeg ikke noen vei, og installerte likegodt Ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå