Gå til innhold

40-42'' for rundt 10000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo! :)

Ser etter en ny tv som skal være 40-42'' Maksprisen er på ca 10000.

 

Hva er best til vanlig tv-titting og PS3 av plasma og Lcd? Skal ikke tilkobles data. Vet ikke om det har noe å si men :p Setter også pris på forslag til valg av tv :D

 

Ta en titt på denne tv-en: Amentio: SAMSUNG LE46A557 46" LCD TV - FULL HD (Pris: 8991,-). Virker som et bra tilbud.

 

Det passer ikke helt med spesifikasjonene du gav, men jeg tror det er et veldig bra TV (har selv et Samsung M87 som jeg er meget fornøyd med..).

 

EDIT: Denne TVen er på tilbud hos Amentio kun i en begrenset periode..

Endret av Aalst
Lenke til kommentar
Hallo! :)

Ser etter en ny tv som skal være 40-42'' Maksprisen er på ca 10000.

 

Hva er best til vanlig tv-titting og PS3 av plasma og Lcd? Skal ikke tilkobles data. Vet ikke om det har noe å si men :p Setter også pris på forslag til valg av tv :D

 

Plasma egner seg best til TV titting og film, ihvertfall i de rimeligere prisklassene, man må opp i en ca 13-14000 for å få en LCD tv som begynner å bli jevngod med Plasma på dette området. Når det gjelder spill så er LCD fortsatt best.

 

En tv som kan være verdt å ta en titt på der Samsung LE40A656 LE40A656 som med de kalibrerte innstillingene fra HDTVtest Calibrated settings er en kjempebra TV.

Kan anbefales på det sterkeste

Lenke til kommentar

Selv om plasma har kommet litt i skyggen av LCD så er det fremdeles plasmaskjermene som leverer den beste billedkvaliteten og dette gjelder også spill.

 

En LCD skjerm viser ikke full HD når bilde beveger seg! Dette kommer som følge av responstiden på rundt 8ms. En plasma skjerm har så og si "real time" responstid og dette gjør at oppløsningen ikke faller. Det betyr også at man ikke får slep eller ”blur” effekter på spill med kjappe bevegelser.

 

Hvis du leser skikkelige tester av LCD tv-er så tar de som regel med ”motion resolution” og selv på nye skjermer så faller oppløsningen ganske mye når det er bevegelser på skjermen. På eldre tv-er kan man se det med øynene, men dette har blitt mye bedre.

 

Sony lanserte nettopp sin nye 200hz skjerm og det er den eneste LCD tv-en til nå som fremdeles viser 1920 vertikale linjer og 1080 horisontale linjer når bildet beveger seg. Trolig vil slike systemer dominere neste års topp tv-er, men årets benytter seg av 100hz og selv om dette løser en del av responsproblemene så er de ikke helt i land.

 

Siden plasma ikke er det meste populære systemet så kan man gjøre meget gode kjøp for en forholdsvis billig penge. Både Panasonic og LG har lansert tv-er med billedkvalitet som overgår langt dyrere LCD skjermer.

 

Dette gjelder særlig plasmaskjermens evne til å vise gode SD signaler. Tross alt ser vi mest DVD og vanlig tv og er det dette det man primært skal bruke skjermen til så er plasma et meget godt valg.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

LCD-en har et skarpere bilde og en del gamere mener at dette er bedre til spill, men det største argumentet er nok sjansen for permanente innbrenninger på plasma-panelet. Dette har vært det største argumentet mot hele teknologien, men sjansen for at dette faktisk skjer er liten.

 

De siste årene har produsentene jobbet hardt med utradere dette problemet og langt på vei har de lukkes, men det kan skje og størst sjanse for dette kommer de første 100 - 200 timene du bruker skjermen.

 

I denne perioden bør man redusere spillingen litt og ikke minst spille mer enn bare et spill. Man bør fylle hele skjermen med bilde og ikke bare se film som er skutt i 2:35. Mange mener at dette ikke er nødvendig på en moderne plasma og spør du i butikken kommer de trolig til å si at du ikke trenger å bry deg så mye med det.

 

Personlig mener jeg at man godt kan ta noen forhåndsregler som å ikke skru kontrast eller lys over midten de første 100 timene og kjøre et vaskeprogram et par ganger i uken. På den måten passer du bedre på skjermen og den vil i alle tilfeller vare lenger.

 

Jeg spiller en del på min PX80 og i perioder gjør jeg ikke så mye annet enn å spille. Jeg gjør HUD så transparent som mulig slik at det ikke står helt faste bilder på skjermen. De fleste nye spill har slike muligheter. Dette kommer nettopp av den enkle grunn at plasma skjermen er blitt svært populær blant gamere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...