yahord Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Hei. Jeg bruker en D-link dir635, slik at jeg kan sette opp trådløst nettverk til de andre maskinene i huset. Maskinen jeg skriver fra nå er koblet direkte til ruter og modem. Problemet er følgene: Jeg får ikke tilgang til internet når kabelen fra modemet går dirkete til ruterens "internett" inngang. Jeg må putte kabelen i en LAN port sammen med kabelen som går direkte til pc'en. Da får jeg signal både direkte og trådløst, selv om jeg noen ganger må bytte litt om på kablene for å få det trådløse tilbake (en kompis av meg mente at dette kunne ha noe med at både modem og ruter har DHCP aktivert... noe som jeg ikke helt vet hva er eller vet hvordan man fikser) Jeg mistenker at dette også fører til det siste og mest irriterende problemet mitt: Jeg klarer ikke å få tilgang til rutern min. Mao. jeg kommer ikke inn på setup'en, slik at jeg kan fikse SSID, passord og andre viktige ting. ... dette har blant annet ført til at jeg ikke kan koble til min trådløse printer. Setter stor pris på hjelp. - Pål UPDATE: Jeg klarte å komme meg inn på setupen til routern ved å ta ut kabelen som gikk modem-router og restartet routeren mens den bare var koblet til maskinen. Det første problemet står forstatt uløst.. NB: har slått firewallen av i både AVG og vista specs: D-link dir636, Terayon TJ720 modem, Nvidia nForce networking controller, Vista ultimate 32. Endret 28. november 2008 av yahord Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Koble modemet til internettporten på router. Resett modemet ved å stikke inn en pennespiss bak i ca 10 sekunder til lampene foran blinker. Restart PC med nettverkskabel tilkoblet LAN på DIR-635. Etter noen minutter skal modemet ha koblet seg opp og du skal ha internett på PC. Du kan logge inn på routeren her: http://192.168.0.1 Lenke til kommentar
yahord Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Koble modemet til internettporten på router.Resett modemet ved å stikke inn en pennespiss bak i ca 10 sekunder til lampene foran blinker. Restart PC med nettverkskabel tilkoblet LAN på DIR-635. Etter noen minutter skal modemet ha koblet seg opp og du skal ha internett på PC. Du kan logge inn på routeren her: http://192.168.0.1 Nei, det fungerte ikke denne gangen heller. Nå kommer jeg heller ikke inn på på ip'en til routeren lenger. Det er så jævlig urgelmessig. Har prøvd å restarte de forskjellige tingene og byttet på kablene, men det virker som om ting fungerer bare når de føler for det. Blir så jævlig irritabel av det! BTW: Hadde samme problem med en annen router Endret 29. november 2008 av yahord Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Du kan prøve å skrive følgende i dosvindu (start, kjør... CMD) netsh winsock reset Hvis ikke dette fungerer så kan det være et defekt nettverkskort eller annen feil på maskinen din. Lenke til kommentar
yahord Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Du kan prøve å skrive følgende i dosvindu (start, kjør... CMD) netsh winsock resetHvis ikke dette fungerer så kan det være et defekt nettverkskort eller annen feil på maskinen din. Nei, det funket ikke, men jeg tror ikke nødvendigvis det betyr at det er noe galt med hovedkortet. En kompis av meg hadde samme problem og han mente at det var noe med DHCP konfigurasjonen til modemet og router. Kan det hende han har rett? Hvordan løser man et slikt problem...? Tusen takk for hjelpen uansett la7dfa Endret 30. november 2008 av yahord Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Det jeg fremdeles ser som den mest sannsynlige løsningen er en reset av modemet med nettverkskabelen plugget i WAN på routeren... Tipper alle ipadressene som det har er leaset ut til PC og at du derfor ikke kan koble til WAN (internettporten) da den har feil macadresse. Grunnen til at det fungerer når du kobler kun til LAN er at den får kontakt med macadressen til PC via switchen i router. Som du nevnte er det ikke lurt å ha dynamisk IP i dette tilfellet da den like gjerne kan få ipadresse fra routeren som fra modemet... Lenke til kommentar
yahord Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Det jeg fremdeles ser som den mest sannsynlige løsningen er en reset av modemet med nettverkskabelen plugget i WAN på routeren...Tipper alle ipadressene som det har er leaset ut til PC og at du derfor ikke kan koble til WAN (internettporten) da den har feil macadresse. Grunnen til at det fungerer når du kobler kun til LAN er at den får kontakt med macadressen til PC via switchen i router. Som du nevnte er det ikke lurt å ha dynamisk IP i dette tilfellet da den like gjerne kan få ipadresse fra routeren som fra modemet... Det fungerer ikke å resette med kabelen i WAN. Jeg vet ikke hvordan jeg gir den riktig macadresse og jeg vet heller ikke hvordan jeg eventuelt slår av dynamisk ip.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hvis du tenker på dynamisk ip i router så må du logge inn på den og se på nettverksinnstillingene for LAN. Der finner du DHCP som du fjerner haken ved. Men jeg ville ikke gjøre det slik om jeg var deg for da får du bare problemer senere med lease av ipadresser. En annen ting jeg kom til å tenke på var at det kan være en ipkonflikt dersom det er et routermodem istedet for rent modem du har. Hvis ipadressen du får fra modemet begynner med 192.xxx så er dette trolig tilfelle og du må kanskje endre ipadressen som routeren gir ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå