jimdidr Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Så hva sier dere om dette da? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 for meg så er det bare et bilde av en kar( med litt rart utrykk)!!! Syntes også at sivet i forgrunnen er forstyrrende Men nå har jeg som nevnt tidligere ikke noe erfaring med slike bilder, så burde være litt forsiktig med å utale meg!! Lenke til kommentar
einaros Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Grenene i forgrunnen hadde gitt mer i komposisjonen, om de hadde sterkere fokus. Med de i veien blir heller ikke on-camera blits helt heldig. Grenene lyses sterkere opp enn resten av motivet, og skyggen de kaster på han som portretteres, burde vært unngått. Flatere lys hadde gitt mer for å bygge den dystre stemningen du snakker om. Mer kontrast, og generelt mørkere toner kunne bidratt. Usikker på hva utsnittet kan gjøre i akkurat denne settingen, men jeg ville eksperimentert med bredere varianter.. Og kanskje lagt hovedmotivet litt utenfor sentrum. Mine $.02 Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Øyne mine blir tratt for mye mot det lyse sivet i forgunnen Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Øyne mine blir tratt for mye mot det lyse sivet i forgunnen Jeg var litt redd for det egentlig, det var en uting som skjedde etter jeg saturerte bildet i Raw converteren. Dan83: Du er den eneste som kan si hva du ser og derfor er du rette personen til å uttale seg . Jeg tar jo ikke bilder for mindre tallet... Einaros: Dette var en skole oppgave, "du har 60 minutter stikke ut å ta ett bilde hvor blitsen styrer teminingen" Poenget var skyggene egentlig, jeg har ett til men der går det over ansiktet hans på en litt uheldigmåte. Det lyse ansiktet var for å gi han den Psycho looken og uten lyset så hadde jeg ikke brukt blitsen og oppgaven hadde ikke blit gjort. Når det er sakt må jeg si det ikke er on camera blits... SB-900 på høystyrke for å få kontraster mellom øyehull, 2 dagers sjegg og hvit/bleik hud. Jeg sa der og da "Dæven, ett blink skudd." med kriteriene sa lærern seg enig i at bildet var bra(han nevnte hekken som var i forgrunnen, men mente den ikke brydde han så mye) Som sakt til Rasmus så er det mulig hekken (ikke sivet ) har blitt for sterkt grunnet raw konverteringa, jeg holder meg til å ikke redigere i photoshop etter raw konverteren for da kan jeg heller si bildet er mislykket og prøve igjen Jeg kan mye photoshop det er viktigere for meg å bli bedre fotograf. Men jeg poster her for å se om andre ser pirk eller ting å endre på... så takk for tilbakemeldingene. Legger ved 3 andre bilder tatt under samme Stuntoppgave. Jeg trenger ikke kritikk på disse jeg ser masse "feil"(ting som etter "regelbok" for foto kunne vært bedre.) selv, for mange til å gidde. Men om en av dem appelerer mer så hadde det vært moro å hørt. Ingen bilder er croppet, om det trengs så er bildet mislykket. Endret 30. november 2008 av jimdidr Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hva fan? "Bilde er ødelagt viss jeg må bruke photoshop etter raw converteren". Hvorfor sier du det? Oppgaven var å buke blits, ikke om du kunne croppe bilde eller ikke. Å si at du ikke vill bruke photoshop fordi du heller kan ta bilde senere blir minst like dumt når du kan endre småting ganske så kjapt istedenfor å ta det på nytt fordi du ikke vil clone bort en ting elllns. Over til bilde, hadde du hatt med mer av forgrunnen så den ikke hadde vært så pistretet så kunnne det funket. Jeg ville kansje plasert blitsen høyt oppe til venstre for meg og i mellom forgrunenn og personen. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Hva fan? "Bilde er ødelagt viss jeg må bruke photoshop etter raw converteren". Hvorfor sier du det? Oppgaven var å buke blits, ikke om du kunne croppe bilde eller ikke. Å si at du ikke vill bruke photoshop fordi du heller kan ta bilde senere blir minst like dumt når du kan endre småting ganske så kjapt istedenfor å ta det på nytt fordi du ikke vil clone bort en ting elllns. Det er min måte å konsentrere på fotograferingen for ikke å måtte "redde" bilder etterpå. Its all about insensitive. Lenke til kommentar
einaros Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det er min måte å konsentrere på fotograferingen for ikke å måtte "redde" bilder etterpå. Its all about insensitive. Greit å være så gjennomtenkt som mulig når man først tar bildet, men jeg føler den approachen der nærmest impliserer analogien å bruke én type skrutrekker til alt håndtverk. Enten begrenser du hva du kan jobbe med, eller så ender du opp med å skade en masse skruhoder. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Nå handler ikke photoshop om å redde dårlige bilder heller, men fikse små ting og gjøre bilde en del bedre ^^ Endret 3. desember 2008 av ZoDz Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 For å starte; jeg synes det er utrolig irriterende å poste bilder på ett BK forum for så å forsvare seg med at man ikke vil bruke photoshop =) Blir slike unnskyldninger godtatt på skolen din også? For å si det slik; jeg tror ikke du er SÅ god i photoshop at du ikke trenger mere øving der heller Er vel neppe noen som er helt ferdig utlært der heller =) Fotografering handler om å ta gode bilder. Hvordan du oppnår det er relativt likegyldig for de fleste, så lenge de er innen for de rammer oppgaven / oppdraget har satt. Ellers; liker jeg det med flaren. Veldig trendy med slike bilder nå. Så sånn sett treffer det jo bra. Ville nok ha prøvd å plassere hodet hans en plass uten så mye ting bak, og dropp kameraet han holder i hånden. Med engang det er ett kamera i hånden ala dette får jeg litt "tar bilde av kompisen min mens vi er ute på helt random fototur"-assosiasjoner. På det aller siste bildet ditt synes jeg det blir litt for lite ambient lys, og litt for mye blitz lys; som gjør at planten blir for lys, og personen for ett litt for hardt lys. Men nå begynner det å bli litt i seneste laget til å sitte å poste på akam Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 For å starte; jeg synes det er utrolig irriterende å poste bilder på ett BK forum for så å forsvare seg med at man ikke vil bruke photoshop =)Blir slike unnskyldninger godtatt på skolen din også? For å si det slik; jeg tror ikke du er SÅ god i photoshop at du ikke trenger mere øving der heller Er vel neppe noen som er helt ferdig utlært der heller =) Hadde der vært store feil som jeg kunne fikset med photoshop men gjorde bildet ubrukelig som det var, så hadde jeg måtte prøve på nytt. Er raskere å ta ett nytt bilde enn å tukle i photoshop og håpe det ser bra ut etter på. Jeg vill heller kalle det en forklaring enn en forsvaring... Jeg nevnte det ikke i original posten fordi DET hadde vært en unskyldning alle "unskyld mitt dårlige bilde.. men.. men.. men..." bildet må kunne stå alene. her innebærte det å ikke ta seg tid til "større" photoshop arbeid (Jeg ser ikke på raw konverteren som photoshop arbeid.) Angående skolen så har jeg ikke gått der så lenge men jeg tror de godtar det meste så lenge resultatet er bra men jeg ville ha andre syns vinkler. PostScript: Er helt enig om at det er sent å poste på forum. PostScript²: Oh my god... photoshop oppstandelse... enig eller uenig OMG fanbois/fangrrls. Takk for tilbakemelding. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Min fulle støtte til Jimdidr vedrørende Photoshop. Dersom man MÅ bruke Photoshop for å redde et bilde, clone, brushe osv, så er det et "dårlig" bilde i utgangspunktet. Fotografering er et håndverk, og dette håndverket må læres. Like fullt er bilderedigering blitt en del av det samme håndverket, men man blir ikke en god fotograf av å være veldig god på photoshop. (men man blir god på redigering) Enkelt og greit, "shit in shit out". En helt annen ting er å bruke photoshop kreativt i etterkant fordi man er ute etter en spesiell effekt osv. For å bruke analogien med skrutrekkere og skruer lenger opp her, man blir ikke en god snekker av å være et råskinn med sparkel... Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Så du mener alle bilder som må clones på er dritt i utgangspunktet =D Søt gjeng.. =) Dere har nok litt bedre resultater out of camera enn resten av resten av verden Bruker masse cloning osv i photoshop jeg.. ofte pga det er ting i BG som jeg ikke kan unngå.. ofte fordi jeg ombestemmer meg og ikke vil ha med ting uansett.. og ofte for å pynte på ting.. legge til fjerne hus / tre osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå