Gå til innhold

Avrundig av hexadesimalt tall

Anbefalte innlegg

Nå er jeg veldig usikker på om dette er den rette plassen og poste dette på, så flytt gjerne posten om det er helt på jordet, uansett jeg sitter nå med en oppgave i datateknikk og har kommet til oppgave som jeg er fryktelig usikker på, den er som følger:

Vi skal avrunde det heksadesimale tallet A8, 2572c til 2.siffer etter komma, hvilket alternativ (i eller ii) vil være den korrekte avrundingen?

i: A8, 25

ii: A8, 26

Jeg har regnet denne masse, men det ender bare med at jeg blir enda mer forvirra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun et spørsmål om hvilken avrundingsmetode man bruker.

Alternativ 1 er korrekt for følgende avrundingsmetoder:

- Avrunding mot null

- Avrunding mot negativ uendelig

Alternativ 2 er korrekt for følgende avrundingsmetoder:

- Symmetrisk aritmetisk avrunding

- Partallsavrunding

- Avrunding fra null

- Avrunding mot uendelig

Edit: For øvrig oppgir man ikke kommatall i sekstentallsystemet, det er som om REMA plutselig skulle oppgi priser i brøker der telleren er kanadiske dollar og nevneren er japanske yen.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

Edit: For øvrig oppgir man ikke kommatall i sekstentallsystemet, det er som om REMA plutselig skulle oppgi priser i brøker der telleren er kanadiske dollar og nevneren er japanske yen.

Eehh.. dette er en oppgave i datateknikk, ikke aritmetikk/regning med 10talls-systemet. :)

I en datamaskin/minne er alle tall i utgangspunktet binære (av/på - 0/1).

At man har valgt å operere/oppgi hexadesimalt(og oktalt) har med antall bits brukt for "tall".

Man kan derfor si at ethvert "tall" slik vi er vant til å regne med har en binær, oktal og hexadesimal representasjon.

Hvor komma står i vår oppfatning av ett tall, er bare ett skille mellom bits/bytes/"tall".

I dette tilfellet er nok oppgaven ment å sjekke elevens forståelse at tallene for en "tallposisjon" i hex går fra 0-F (0000-1111).

Så da bør det være lett å se at svaret er alternativ 1 - A8.25 (jeg bruker punktum for komma).

Ihvertfall etter tradisjonelle avrundingsregler. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Eehh.. dette er en oppgave i datateknikk, ikke aritmetikk/regning med 10talls-systemet. :)

Ja, og i datateknikk oppgis ikke flyttall eller som hex. Det er bare "sånn man ikke gjør". Selvfølgelig er det mulig, men det er ikke sånn man noen sinne vil finne igjen i den virkelige verden utenfor konstruerte oppgaver.

Vanlig avrundingsmetode er et relativt begrep. Intels fpu bruker ikke "vanlig" avrunding som standard.

Hvor komma står i vår oppfatning av ett tall, er bare ett skille mellom bits/bytes/"tall".
Hvis du tolker det sånn er det ikke snakk om et flyttall i det hele tatt, men to heltall hvorav det ene skal avrundes, og det andre bare er med i oppgaven for å forvirre. I så fall er det jo en merkelig oppgave.

Uansett så har du rett i at det vil det bli A8,25 med tradisjonelle avrundingsregler, jeg var trøtt og trykka feil i går. Skjønner ikke hva jeg tenkte på.

Alternativ 1 er korrekt for følgende avrundingsmetoder:

- Avrunding mot null

- Avrunding mot negativ uendelig

- Symmetrisk aritmetisk avrunding (brukes i konstruerte oppgaver og vanlig regning med 10-tallssytemet)

Alternativ 2 er korrekt for følgende avrundingsmetoder:

- Partallsavrunding (brukes av x86 fpu)

- Avrunding fra null

- Avrunding mot uendelig

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nå er jeg veldig usikker på om dette er den rette plassen og poste dette på, så flytt gjerne posten om det er helt på jordet, uansett jeg sitter nå med en oppgave i datateknikk og har kommet til oppgave som jeg er fryktelig usikker på, den er som følger:

Vi skal avrunde det heksadesimale tallet A8, 2572c til 2.siffer etter komma, hvilket alternativ (i eller ii) vil være den korrekte avrundingen?

i: A8, 25

ii: A8, 26

Jeg har regnet denne masse, men det ender bare med at jeg blir enda mer forvirra.

Hvis man skal runde av på samme måte som vi runder av flyttall i vårt desimalsystem vil det være riktigst å si i: A8,25.

Dette fordi etter A8,25 så kommer 72c, vi ser på 7-tallet, er det mindre eller mer enn halvparten av 15 (eller F i hex), 7 + 7 = 14 (eller E i hex), altså burde det rundes nedover mot A8,25.

Det er det samme som hvis vi skal runde av i vårt tallsystem (10-tall systemet).

F. eks. tallet 14.1582, skal dette rundes til 14.15 eller 14.16? Vel, det er nærmest 14.16,så da runder man gjerne dit hvis man vil ha mest mulig presisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...