Gå til innhold

Hvorfor prøve å fjerne virus?

Alexen

Anbefalte innlegg

Hei!

Ofte ser jeg at folk spør etter hjelp til å analysere diverse logger etter mistanke om virus. Spørsmålet mitt er om det ikke er enklere å bare formatere og reinstallere windows ? Idag tar det jo ikke så fryktelig lang tid. Det som tar mest tid er vel installasjonen av programvare i etterkant. Hvordan er man egentli sikker på at alt av virus er borte? Har man glemt å fjerne en liten del så kan vel den bygge opp resten av viruset slik at man er tilbake der man var. Jeg kan skjønne det dersom målet er å lære seg litt om det underveis.

Med virus mener jeg malware, adware, skyware og anna badware :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første punkt er grunnet at de fleste glemmer en enkel men viktig ting kalt BACKUP.

Formatering vil bety at de mister alle sine vikitge filer.

Reinstallere Vista går temmelig raskt, reinstallere XP derimot er en tålmodighetsprøve.

Virus er ikke nano roboter fra Stargate serien, de kan ikke helbrede seg selv.

Er virusfilen slettet, så er den slettet.. Dødt er dødt. Vet ikke hvordan de andre her gjør det, men jeg kjører kontroll for å forsikkre meg at eventuelle virusfiler har blitt fjrnet. Dette kan til eksempel gjøres ved at jeg kobler til USB minnepennen og kjører ClamWin Portable. Annet eksempel er å kjøre et program kalt Dr.Web CureIT. Samme gjelder for annet spyware og malware. Jeg kjører ikke kun -et- antispyware program, jeg kjører to. MBAM og a2Free er antispyware programmene jeg kjører.

Lenke til kommentar

jeg er helt enige i det Svenni212000 sier men,

det er litt drastisk å formatere og reinstallere bare pga malware.

det finnest mange gode programmer der ute for å finner disse ( fri eller betal programmer )

selv har jeg eset security og adware pro, for disse betaler jeg 10 til 15 kroner i uken.

og jeg bruker flere gratis programmer.

hvis jeg har en mistanke så går jeg inn i registeret og leter etter malware ( navn++++ )

hvis jeg finner noe, så sletter jeg alle gjenopprettingspunkter i tillegg.

som du selv sier, så tar det lang tid til å reinstallere alle software programmer.

lykke til

Lenke til kommentar

@Page: Ah.. Jeg tenkte ikke på at mange kanskje legger alt på en partisjon ja.. er så lenge siden jeg har gjort det nå at jeg helt hadde glemt det :)

Når jeg sier at viruset kan gjenoppbygge seg selv så mener jeg at du ikke får fjernet alle deler av det. La oss si at jeg f.eks lager et virus som kopierer seg selv til bestemte plasser på pc'en når det starter.. Hvis ikke du får med deg alle de plassene når du fjerner det så vil viruset kopiere seg tilbake. Men det er klart. Hvis du har et bra antivirusprogram som du stoler på så går det nok greit.

Endret av The_Viper@EFNET
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skjønner ikke hvorfor enkelte sier at det tar så kort tid å legge inn vista.

Siste gangen jobbet laptopen i over 6 timer kun for å få inn vista.

Deretter må alle andre programmer legges inn, tar for noen timer.

Er en 8-10 timer jobb for min del....

På XP maskinen har jeg noen pci kort, bl.a til nettverket, som krever at de er ute til man har lagt inn driverne.

For å få de ut må maskinen ut av pcbenken og det krever demontering av diverse skuffer etc.

Blir altså en fysisk jobb i tillegg til alle timene med innstallering.

Så jeg skjønner GODT at mange ikke gjør slike ting for moro skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...