Gå til innhold

Telenor har lurt meg rått med mobilt brebånd!


Anbefalte innlegg

btw ingen som har merket seg at Telenor skriver 5GB iløpet av 2 måneder? Ergo har de egentlig lavere tak enn Netcom?

 

Forbehold om overføringshastighet

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse på Mobilt Bredbånd, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for Mobilt Bredbånd til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger fem GB per kalendermåned i to måneder eller mer.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det enkleste er vel å bytte til Netcom , da jeg har hørt at de er litt mildere på dette her enn telenor.

+ en lavere månedspris for den samme hastigheten og tilgjengligheten.

 

De har grense på 5 gigabyte i mnd, men uansett lykke til!

 

Fra vilkårene deres:

 

NetCom har, for å sikre at alle kunder får mest mulig lik tilgang, satt grenseverdier på de ulike Connect abonnementene. NetCom forbeholder seg retten til å strupe hastigheten ned til 200 Kbps for nedlasting og 30 Kbps for opplasting dersom grenseverdiene nedenfor overskrides. Dette gjelder for kunder som totalt konsumerer mer enn grenseverdiene i løpet av en måned (opplasting + nedlasting).

Grenseverdiene er som følger:

Basic: 1 GB

Standard: 5 GB

Premium: 5 GB

Fritid: 5 GB

Kundene vil automatisk justeres opp til normal hastighet når neste periode starter.

 

Kan hende Netcom er mer medgjørlige, selv om jeg ikke ser at Telenor har vært urimelige ved å levere den tjenesten du betaler for etter vilkårene du har akseptert.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Har hørt motsatt jeg, at telenor er medgjørlig.

 

De jeg har sett som har blitt sperret har hatt ett forbruk mellom 10-20gb.

 

Ang lavere pris for samme hastighet og tilgjengelighet, les tester på nettet. Telenor sin løsning er udiskuterbart den beste på begge de områdene.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

For å komme med en presisering har ikke NetCom like god dekning. Har man god dekning med MobiltBredbånd fra Telenor i dag, er det ingen automatikk i at man vil ha like god dekning med NetCom.

 

Regner med at Telenor oppjusterer dette nåe Turbo3G nettet er ferdig utbygget.

Lenke til kommentar
Jeg antar at 1/3 av tiden er den ikke i bruk , men bare tilkoblet til pc'en . Dette bør ikke medføre noe som helst?

 

Jeg laster heller ikke ned filmer , slik som noen har misforstått her.

Denne uken har jeg lastet ned 350 mb med musikk , og resten av kapasiteten har vært brukt til ''normalt'' bruk ( avisen , mailen , forum/hjemmesider osv )

 

Du mener at dette er et fåtall, hvor kan dette bevises? Jeg er meget sikker på at de fleste av dere som er innblandet i diskusjonen ikke har Mobilt Bredbånd .

Hvis du ikke har det selv , så forstår jeg desverre ikke hva du prøver å få fram her inne.

 

1: Så lenge du ikke har noen programmer oppe som bruker båndbredde (msn, skype, windows update etc), så vil du ikke bruke noen ting.

 

2: For å laste ned de 350megabytene musikk kan du ha overført mange gigabyte. Les litt om bittorrent og hvordan det fungerer.

 

3: Jeg vet hvor mange det er som har fått brevet. Frem til for noen uker siden har jeg snakket med alle de som ringte inn fordi de fikk brev. Jeg har også mobilt bredbånd. Jeg bruker ca. 1gb i måneden.

Lenke til kommentar

Huita335:

 

Hvis du kjøper en BMW med alt for mange hestekrefter, også kommer du på ringeveien i Oslo hvor de har satt ned hastigheten til miljøfarstgrense.

 

Føler du deg lurt av forhandleren som har solgt deg en bil som kan gå mye fortere enn det du kan kjøre? Trokke det nei...

 

Det er jo ikke uten grunn at Telenor velger å sette ned hastigheten. Kapasiteten fra basestasjonen og videre innover i systemet er ofte det som lager flaskehalsen. Og da er det lureste å nedjustere hastigheten slik at alle i området får brukbar hastighet.

 

Når det gjelder oversikt over hva du har lastet ned, kan du enkelt se dette ved å gå inn på Verktøy - Tilkoblingshistorikk. (hvis du har siste versjon av mobilt bredbånd som kom i vinter)

 

 

PS: Det er ingen folkerett å ha høy hastighet på mobilt bredbånd!

Lenke til kommentar

Som det er nevnt tidligere så må operatørene ha en grense for å begrense bruken slik at andre brukere dette får en tjeneste som de har betalt for. Å øke apasiteten til basestasjonene kan være svært kostbart, særlig ute i "bushen" der man ikke kan få annet bredbånd.

 

Det er slik i dag at at 10% av kundene står for opptil 90% av trafikken på nettet, og der det lite kapasitet så sier det selv at det ikke er retteferdig at 10% skal ødelegge for de resterende 90. Og at mye av denne trafikken er ulovlig fildeling gjør ikke saken bedre. (Sier ikke at det er tilfellet her.)

 

 

Symbian_Pro

Et dagsforbruk på 300mb er jo ikke så mye, 37,5MB som er ca 1,2GB i mnd. Da har man jo 3,8GB igjen :p

Endret av kruttski
Lenke til kommentar
Jeg gir meg jeg. Telenor er kommunister og lurer folk til å signere kontrakter de ikke liker.

Dette kan ikke være ironi, for det er sant. Jeg leste vilkårene når jeg kom hjem og ble ikke videre glad av det som sto der. Og til de som sier at man kan lese vilkårene før man skriver under; er dere realistiske? Skal man stå der og lese og fomle og bruke tiden til selgeren og kundene bak? Det siste man forventer er en grense, og det blir bare nevnt med liten skrift. De hadde jo også grense på vanlig ADSL en stund, tragisk.

 

Telenor har vært monopolist under navnet Televerket før, men det er du kanskje for ung til å huske? Ikke langt unna kommunisme.

Lenke til kommentar

Slapp av, du fatter sikkert hva folk mener likevel, om du ikke har bestemt deg for å være vrang da. Og å ta med milli/mega er bare latterlig unødig. Du må regne med at folk prater om milli i denne tråden ja... :p

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Jeg gir meg jeg. Telenor er kommunister og lurer folk til å signere kontrakter de ikke liker.

Dette kan ikke være ironi, for det er sant. Jeg leste vilkårene når jeg kom hjem og ble ikke videre glad av det som sto der. Og til de som sier at man kan lese vilkårene før man skriver under; er dere realistiske? Skal man stå der og lese og fomle og bruke tiden til selgeren og kundene bak? Det siste man forventer er en grense, og det blir bare nevnt med liten skrift. De hadde jo også grense på vanlig ADSL en stund, tragisk.

 

Telenor har vært monopolist under navnet Televerket før, men det er du kanskje for ung til å huske? Ikke langt unna kommunisme.

 

Tull og tøys, det er ditt ansvar å lese vilkår før du inngår en avtale, at du velger å ikke lese de er faktisk ingen andre enn ditt eget problem! Det er realistisk å forvente av en oppegående person at man faktisk setter seg inn i hva man bestiller ved å ta en titt på både en eventuell kontrakt med tilhørende vilkår.

 

Alle som tilbyr mobilt bredbånd med fastpris har en slik hastighetsbegrensning når man passerer en viss nedlastningsmengde, dette er ikke unikt for Telenor selv om man skulle tro det var det, slik folk jamrer i vei mot dem i denne tråden. Det som mange har påpekt om og om igjen er at begrensningen er satt pga mobilnettet ikke er dimensjonert for at alle kundene skal kunne banke ned fiberen (eller kobberet) i basestasjonen med torrents, streaming og alt annet som krever mye båndbredde.

 

Og igjen, dette dumme poenget med kommunisme dukker opp på nytt. Jeg skjønner at folk ikke forstår hva ordet betyr, og da er det kanskje like greit å ikke bruke det. For det passer ikke inn i denne sammenhengen i det hele tatt. Det er jo et fancy ord å slenge ut mot ting man misliker, men det gjør ikke poenget du prøver å lage noe bedre av den grunn. Derimot senker det istedet nivået på argumentasjonen. Venter på at noen skal kalle Telenor for nazister, hvorfor ikke blande inn alle ideologier som man tror passer?

 

Og ja, jeg er vokst opp med det tidligere Televerket, men klarer likevel å se at Telenor i dag ikke er Televerket slik det var da jeg vokste opp. Som alle andre selskap gjør de dårlige valg i blant, eller kommer med utspill jeg har lite til overs for. Men det gjør konkurrentene deres også, uten at jeg begynner å kalle dem kommunister av den grunn. Og jeg leser vilkår før jeg inngår avtaler, fordi da slipper jeg å sitte her og klage i etterpåklokskapens navn.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Eg lurer litt på om dei som hevdar dei les alle avtalar dei inngår verkeleg står i butikken i 10 minutt og les ein heil avtale medan seljaren står og ventar på at ein skal signere. Det er klart at ein burde gjere det, men eg tvilar på at det er så ofte det blir gjort. Dersom ein signerer på ein avtale kan ein ikkje skulde på nokon annan enn seg sjølv om ein ikkje "likar" avtalen. Likevel er ei maksgrense/hastigheitsbegrensing på fri bruk så vesentleg at det går tydeleg fram av reklamen at abonnementet har dette, ein skal ikkje måtte lese alt av lita skrift og juridiske formuleringar for å få med seg dette.

 

Eg bestilte friinternett kveld og helg for snart to år sidan, men har ikkje sett noko om hastigheitsbegrensing før det stod om dette på a mobil i haust. Det kan vere at eg ikkje har lese avtalen skikkeleg, men eg trur heller at dette har blitt innført etter kvart som bruken av mobilt breiband har eksplodert, og at det ikkje var slik i starten, då det vart reklamert med at mobilt breiband skulle erstatte adsl. Eg brukar uansett ikkje kvoten, så for min eigen del er ikkje dette noko problem.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
snip

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg leser alltid gjennom alt før jeg inngår avtaler. Kan ikke se hvorfor alle syntes det er så forferdelig å bruke et par minutter ekstra i en butikk eller på nettet, når det kan koste deg dyrt eller gi deg ubehagelige overraskelser i ettertid.

 

Det er jo fortsatt fri bruk, selv om tjenesten har lavere hastighet hvis man går over maksgrensen. Men jeg ser helt klart at noen kan føle at fri bruk blir noe misvisende i dette tilfellet, selv om jeg tror det rent markedsføringsmessig (såvidt) holder vann.

 

Det minner meg litt om alle disse tilbudene fra operatørene som det reklameres for som om det er fastpris, som overhodet ikke er fastpris i det hele tatt, med alle mulige slags begrensinger (maks 3000 minutter, oppstartsavgift per samtale, maks 10 timer osv).

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Dette kom som et sjokk på meg som ikke engang visste at det var en grense på 5Gb.

Telenor er noen svin altså. Tenk at de ikke holdt deg fast og tvinget deg til å lese gjennom hele avtalen du signerte, eh?

 

Klagingen din kan du ta et annet sted, ellers takk.

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke så lyst til å ha alt det ADSL styret , da det medfører økte kostnader og mere surr.

I området jeg bor kan ADSL kun kobles på den 30 år gamle tlf linja , noe som medfører ustabile hastigheter.

 

Og en annen ting ; Hva bruker du personlig internett til? Jeg mener selv at 5gb er ingenting.

 

Mobil Bredbånd konsept, uansett leverandør man bruker, var aldri ment som en erstatning til vanlig xdsl. Men en tjeneste for de som stort sett er i "farten" og trenger tilgang til internett sporadisk. Dermed ordet "mobil". Når de bruker "Fri bruk" til en fast månedsavgift, har du fri bruk av linjen uten ekstra kostnad om det er strupet linje eller ikke. Så har du forsatt fri bruk.

 

Sagt på annen måte. Du har fri bruk av motorvei, men med hastighet begrensing her også. Skal du da klager/saksøker myndighet/politi for dette?

Endret av tle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...