Seifenblase Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hei! Jeg har en eldre NiCD-batterilader liggende, og har nettopp kjøpt meg noen nye NiMH-batterier. Kan jeg lade disse batteriene i laderen uten at det skader batteriene? Laderen det er snakk om er Voltcraft Universal Fast NI-CD Battery Charger With Discharger. Model: V-1299. De oppgitte spenningene er: For AA-batterier: 1,5V 200mA 0.3VA Ladetid ca 4 timer +/- Den har brukt lengre tid på andre NiCD-batterier med forskjellig kapasitet. Batteriene det er snakk om er GP 2500mA Rechargeable NiMH. Er ikke noe stor sak om det ikke er mulig å lade batteriene i laderen jeg har, da bare kjøper jeg en NiMH-lader. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Normallading for NiCd er konstantstrøm på ca 0,1C ampere i 14-16 timer. Etter dette bør ladestrømmen avbrytes (evt. reduseres til vedlikehodslading). Hvis ikke blir batteriet overladet. Ikke alle batterier tåler overlading med denne strømmen. NiMH-batterier skal lades med konstantstrøm på samme måte som NiCd-batteriene. Normallading skjer på 0,1C ampere i 14-16 timer. NiMH-batterier er litt mer robuste mot overlading, men dette blir jevnt over frarådet. Tillatt temperatur for lading er fra 0 til 40 grader, men anbefalingen er innenfor 10 til 30 grader. Det kan være lurt å lade ut batteriene på forhånd for å unngå overlading. Unntaket er hvis laderen bruker ΔV-prinsippet, hvor laderen føler på cellespenningen under ladingen. Jeg ville vært litt påpasselig med temperaturen selv om NiCd- og NiMH-batterier har noenlunde lik ladekarakteristikk. En annen ting er at du har noen batterier med temmelig bra kapasitet i forhold til NiCd-batterier. Siden laderen er laget for konstantstrøm på NiCd-batterier, vil sannsynligvis NiMH-batteriene trenge enda lenger tid på å lades fullt opp enn det som står i manualen. Endret 28. november 2008 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Takk for informasjonen. Skal se om jeg prøver å lade to batterier og se hvordan det går, eller om jeg går og kjøper meg en lader tilpasset til batteriene. Er det også slik at NiCD-batterier ikke er å få kjøpt lenger? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvis du har et mulimeter og har muligheten til å følge ladespenningen er det en fordel. Den bør stoppe opp på litt over 1,4V. Ladetiden for helt utladede batterier bør bli ca. 15-18 timer med den laderen. Tror jeg ville kjøpt en ny lader for å være sikker. Her ser det ut som du kan få en god lader til en rimelig penge: DealExtreme space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå