Gå til innhold

Hva menes med high end?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på va det betyr når en tv er high end?

er det bare at den er i særklasse med teknologi osv?

Betyr at den er særdeles bra,teknologimessig og kvalitet.

Men selv om de reklamerer med det er det ikke alltid det er sant for det,ville sett an butikken.

Hvis Elkjøp sier at dette er High end og det beste på markedet,ville ikke jeg tatt det for god fisk.

Men går du til en spesialforhandler for det du skal kjøpe og han sier det er high end,er sannsynligheten mye større for at han snakker sant.

Lenke til kommentar

For å ta eit konkret eksempel: Plasma-TV-er

Pioneer sin Kuro-serie er high-end

Panasonic sin PX-serie er ikkje high-end.

Det er og viktig å merke seg forskjellen på high-end markedet sett under eitt, og high-end for den produsenten. Om ein produsent har ein serie som ligg på kvalitets-og prisnivå med mid-end hos ein anna produsent, vil butikkane kunne sei at "Dette er ein high-end TV". Dei seier kanskje ikkje at det gjeld kun den produsenten, og at andre produsentar har betre apparater.

Uttrykka high-end og hifi er vage og ikkje noko eg ville brukt som detaljbeskrivelse av noko som helst. Innan lyd er det spesielt vanskeleg sidan det finnes anlegg i millionklassen. Om dei er high-end vil nok enkelte påstå at alt under dette ikkje er high-end.

Ikkje rot deg for mykje bort i begreper, spesifikasjonar, erfaringar, bruksområder og pris er det viktigaste når ein beveger seg innanfor dette området. Då betyr det fint lite kor mange begreper som blir brukt.

Lenke til kommentar
Ikkje rot deg for mykje bort i begreper, spesifikasjonar, erfaringar, bruksområder og pris er det viktigaste når ein beveger seg innanfor dette området. Då betyr det fint lite kor mange begreper som blir brukt.

Hvordan skal han finne ut hva som er bra da?

Går jo ikke an å bare gå å kjøpe en TV i blinde,uten å vite noe om den.

Men som du har gjort,spør på forum.Les anmeldelser fra interesse-sider på nett og gjerne noen tidligere erfaringer av folk som har kjøpt TV'en før deg.Men alt er vel hva du gjør utav det,legger du litt resarch i det,gjør du mest sannsynlig et godt kjøp til slutt, er du utålmodig og impulsiv,vær glad i angreretten :)

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Jeg har i allefall blitt klokere! Det blir nok ingen high-end tv med det første, men det er greit å gjøre rede for begreper å utrykk så jeg ikke blir lurt av slibrige selgere!;)

high-end er bare et samlebegrep for å definere "det beste av det beste". Det er ikke et teknisk begrep som gir deg noen spesifikke opplysninger om apparatet og kan derfor ikke brukes til noe fornuftig i en kjøpssituasjon.

Jeg ville hvertfall ikke latt være å kjøpe en skjerm bare fordi selger beskriver den som high-end. Da risikerer du jo å konsekvent velge bort de beste skjermene. Men går du derimot bort til selgeren og sier at du skal ha en high-end skjerm så er sjangsen stor for at han tar deg bort til den råeste skjermen de har, noe som sannsynligvis også er den dyreste.

Man får det man betaler for. Vil du ha best mulig bilde og har penger til det så kjøper du en Pioneer skjerm, hvis ikke så får du ta til takke med noe annet. :fun:

Lenke til kommentar

Hvordan skal han finne ut hva som er bra da?

Går jo ikke an å bare gå å kjøpe en TV i blinde,uten å vite noe om den.

Men som du har gjort,spør på forum.Les anmeldelser fra interesse-sider på nett og gjerne noen tidligere erfaringer av folk som har kjøpt TV'en før deg.Men alt er vel hva du gjør utav det,legger du litt resarch i det,gjør du mest sannsynlig et godt kjøp til slutt, er du utålmodig og impulsiv,vær glad i angreretten :)

Ups, eg rota meg vekk med kommabruk der, eg meinte dette:

Ikkje rot deg for mykje bort i begreper. Spesifikasjonar, erfaringar, bruksområder og pris er det viktigaste når ein beveger seg innanfor dette området. Då betyr det fint lite kor mange begreper som blir brukt.
Lenke til kommentar

Det er nok av diskusjoner om dette temaet rundt om på nettet. Enkelte mener begrepet begynner på en konkret sum på for eks. 10 000kr, andre mener kun eksotiske merker kan være medlem av "klubben" osv. Rent oversatt betyr high-end noe sånt som "den høyeste enden/høyeste ende", altså det ypperste som er å oppdrive helt uavhengig av hvor mange desimaler som står på prislappen. Innen audio kommer en til et punkt der utstyret er så bra at det går mer på personlige preferanser, integrering med rommet, matching etc, og betegnelsen der er derfor relativt flytende (men vi snakker likevel oftest om utstyr i 6-siffer klassen - gjerne per komponent).

På flatskjermer er det nok litt annerledes, der er det ikke *så* mye subjektivitet og andre variabler inne i bildet. Ikke er det så mange utopiske alternativer heller. Typiske Kuro vil vel kanskje gå under katogorien "high-end" om en ønsker å bruke det som et kvalitetstempel. Jeg ville derimot vært litt forsiktig med å bruke det som noe retningslinje for valg av TV. Likeså med spesifikasjoner produsentene frister med - de er like pålitelige som disse afrikanske gateselgerne med en klokkebutikk på innsiden av skinnjakka. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...