spacekim Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Har tenkt litt. Tror jeg sparer pengene mine til jeg får råd til både ny Tv og blu-rayspiller. Å ha bare en av dem har ingen hensikt. Det hjelper jo ikke mye på kvaliteten. så jeg sparer til jeg får råd til både nt Tv og blu-rayspiller. Og da har blu-rayfilmer, blu-rayspillere og TV-er synket betraktelig i pris. De Blu-ray spillerne jeg kjenner til har kun HDMI, så da hadde det vel uansett blitt fint lite å se på frem til ny TV var i hus Endret 4. desember 2008 av kimmern123 Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Har tenkt litt. Tror jeg sparer pengene mine til jeg får råd til både ny Tv og blu-rayspiller. Å ha bare en av dem har ingen hensikt. Det hjelper jo ikke mye på kvaliteten. så jeg sparer til jeg får råd til både nt Tv og blu-rayspiller. Og da har blu-rayfilmer, blu-rayspillere og TV-er synket betraktelig i pris. De Blu-ray spillerne jeg kjenner til har kun HDMI, så da hadde det vel uansett blitt fint lite å se på frem til ny TV var i hus De har da RGB og så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du trenger ikke HDMI-inn på tv'en for at Blue Ray-spilleren skal virke, nei. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Dersom spelaren kun har HDMI-ut må du i så fall ha ein slags omformar, men eg vil tru dei fleste har ein anna utgang og. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Nesten alle har sånn gul/rød/hvit-utgang, så jeg får brukt spilleren om jeg kjøper den nå. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Må ikke tv ha støtte for HDCP for å vise innholdet? Trodde det var en del av kopibeskyttelsen til blu-ray. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det er neppe så nøye med kopibeskyttelse på den analoge utgangen dersom den er gul/rød/hvit, for da er den analoge utgangen en komposittutgang hvor all bildeinfo sendes gjennom den gule kabelen, med ganske dårlig kvalitet sammenliknet med komponent eller fullkoblet SCART hvor rødt, grønt og blått går i hver sin kabel eller leder. Dermed blir det ikke så veldig attraktivt å kopiere Bluray-filmer via den utgangen. (Samtidig finnes det analoge kopibeskyttelser som fungerer uavhengig av utgang, dersom man skulle ønske å gjøre det umulig/vanskelig å kopiere via en port som ikke støtter HDCP.) Og dette svarer vel også på det opprinnelige spørsmålet: Dersom man må koble til en Bluray til TV med gul kompositt-utgang, vil man ikke få noe bedre kvalitet på bildet på skjermen enn med en DVD-spiller som har rød/grønn/blå komponent-utgang eller fullkoblet SCART som støtter RGB. Man får sannsynligvis dårligere bilde med Bluray-spilleren fordi man bruker en dårligere utgang. Lenke til kommentar
stitom Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 jeg er litt enig med deg at du like så godt kan kjøe en blue-ray spiller nå med en gang så har du det klart til HD-tv du kan kjøpe en samsung til 1995 kr på elprice eller en sony til ca 2500 på nettbutikker. men vil at du skal være klar over at blue-ray spillere ikke har scart utgang som du bruker for å koble spilleren til på tven det er scart som gir best bildekvalitet på et slikt tv du har. men du kan koble blue-ray spilleren til tven med kompositt (gul ledning) men den gir ikke så god bildekvalitet du kan og koble den til med s-video som heller ikke gir kjempe bra kvalitet. for sikkerhets skyld bør du undersøke og tven og blue-ray spilleren har kompositt eller s-video. på tven kan du se i bruksanvisningen eller eller bak på tven (eventuelt spørre en av foreldrene dine) og blue-ray spilleren kan du spørre de i butikken om greit å være fremtidsikret håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Takk! Det var til hjelp, men jeg vurderer å kjøpe hdtv først. De er jo for lengst kommet på markedet og har derfor lav pris, mens en blu-rayspillerne er nettopp kommet på markedet og har høy pris. Om en måned koster nok blu-rayspillerne 5000 mindre, mne TV-ene synker ikke så særliig i pris. Så hvis jeg kjøpre en TV nå, har blu-rayspillerne synket mye i pris til jeg får kjøpt en, og da får jeg jo kjøpt blu-rayspiller raskere. Så hvis jeg kjøper TV før Blu-ray får jeg raskere begge deler. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg har Blu-ray Sony SDP-350 og det gikk fint å bruke den på den gamle kasse-TVen før jeg kjøpte ny. Men det er et helt nytt perspektiv med HDMi-kabel og 46 tommer med full HD. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Mne ble det noe bedre kvalitet ut av det. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Kjøp tv og blu-ray samtidig, så får du kanskje en pakkepris. Blu-ray er fortsatt en veldig ung teknologi, og spillerene vil bare bli bedre og bedre samt billigere og billigere i tiden som kommer. Så det har lite for seg å kjøpe en blu-ray spiller nå som du ikke får utnyttet. Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Takk! Det var til hjelp, men jeg vurderer å kjøpe hdtv først. De er jo for lengst kommet på markedet og har derfor lav pris, mens en blu-rayspillerne er nettopp kommet på markedet og har høy pris. Om en måned koster nok blu-rayspillerne 5000 mindre, mne TV-ene synker ikke så særliig i pris. Så hvis jeg kjøpre en TV nå, har blu-rayspillerne synket mye i pris til jeg får kjøpt en, og da får jeg jo kjøpt blu-rayspiller raskere. Så hvis jeg kjøper TV før Blu-ray får jeg raskere begge deler. Nettopp kommet på markedet? Selv om du ikke har hatt noe spesiell kjenning med Blue-Ray, betyr det ikke at det nettopp har kommet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dei har vore på markedet ei stund, primært i form av Playstation 3, men spesielt vanleg er det absolutt ikkje blitt. Eg synest heller ikkje utvalget av spelarar i forskjellige prisklasser er så mykje å skryte av. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Aro Gold: Nettopp kommet på markedet? Selv om du ikke har hatt noe spesiell kjenning med Blue-Ray, betyr det ikke at det nettopp har kommet. Jojo. Vet det. Men det jeg liksom mente er jo at det for mange forsatt er nytt og det er ikke akkurat alle hus oms har en blu-rayspiller ennå. Har vel vært et år kanskje, men det er først i de siste ukene at det har vært mye blu-rayspillere i reklameblader og slikt. Endret 10. desember 2008 av ingrid-bergman Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Man kan vel si det sånn at Bluray er nytt på forbrukermarkedet etter at prisene på de billigste spillerne i høst har kommet ned i ca 2000, mens det har vært noen år på entusiastmarkedet. Formatkrigen mellom HDDVD (var det det det het?) og Bluray bidro også til at ingen av dem apellerte noe særlig til det store markedet. Det er også i løpet av det siste året at man har fått et lett tilgjengelig tilbud av Bluray-filmer til pris som ikke er dyrere enn DVD pleide å være, på f.eks. Obs. Jo, vi kan trygt si at 2008 var året Bluray kom på markedet på alvor. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har kommet fram til en form for løsning. Jeg kjøper meg ny TV nå, og ønsker meg blu-rayspiller til jul. Og får jeg det ikke, så begynner jeg å spare og kjøper meg blu-rayspiller. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Klokt! Tror nok det. Takk for hjelpa alle sammen da. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Da var saken avsluttet. Kjøpte meg ny TV igår. Ble en LG 32" til 4500. Var på nyttårskampanje så den går opp til 6000 kr om noen dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå