Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1 sikring går hele tiden (Audi 100)

genexxa2k

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på om det var noen her ute som nogenlunde vet hva jeg må gjøre for og få den sikringen jeg plages med til og ikke gå hver gang jeg kjører noen 100 meter.

Sikringen det er snakk i er den som går på bensinmåleren og innvendigbelysning. (alt på samme sikring).

Og hver gang jeg har byttet den, går den etter noen 100meter. Eller at jeg bare ruser bilen litt.

Han jeg kjøpte bilen hos, sa det var noe med en eller flere ledninger der CD spillern skal stå. Men har sjekket de ledningene. Og de som hang og slang, har jeg teipet framme på tuppen. Men fortsatt ville den ikke.

Om du/dere trenger mer forklaring. Just ask :)

Mvh genexxa2k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Lurte på om det var noen her ute som nogenlunde vet hva jeg må gjøre for og få den sikringen jeg plages med til og ikke gå hver gang jeg kjører noen 100 meter.

Sikringen det er snakk i er den som går på bensinmåleren og innvendigbelysning. (alt på samme sikring).

Og hver gang jeg har byttet den, går den etter noen 100meter. Eller at jeg bare ruser bilen litt.

Han jeg kjøpte bilen hos, sa det var noe med en eller flere ledninger der CD spillern skal stå. Men har sjekket de ledningene. Og de som hang og slang, har jeg teipet framme på tuppen. Men fortsatt ville den ikke.

Mvh genexxa2k

Om bilen står på tomgang uten å gi gass, eller med stoppet motor og tenninga på skjer det altså ingenting? Høres ut som skadet isolasjon et sted på en ledning, så den kortslutter mot gods når bilen/motoren beveger seg. Noe mer konkret er vanskelig å si. Da er det bare å følge ledninger fra sikringsboksen og videre, lete etter skarpe kanter, bevege på saker og ting og huske hva du gjorde akkurat når sikringa røyk. Å midlertidig koble fra hverandre eventuelle kontakter du finner kan hjelpe til med å finne ut hvilken del av ledningsnettet det er feil på.. Å kjøpe/låne en Haynes-verkstedhåndbok (som inneholder koblingsskjema) er også en god hjelp.

Lenke til kommentar

Mvh genexxa2k

Om bilen står på tomgang uten å gi gass, eller med stoppet motor og tenninga på skjer det altså ingenting? Høres ut som skadet isolasjon et sted på en ledning, så den kortslutter mot gods når bilen/motoren beveger seg. Noe mer konkret er vanskelig å si. Da er det bare å følge ledninger fra sikringsboksen og videre, lete etter skarpe kanter, bevege på saker og ting og huske hva du gjorde akkurat når sikringa røyk. Å midlertidig koble fra hverandre eventuelle kontakter du finner kan hjelpe til med å finne ut hvilken del av ledningsnettet det er feil på.. Å kjøpe/låne en Haynes-verkstedhåndbok (som inneholder koblingsskjema) er også en god hjelp.

Hvis bilen går på tomgang uten og gi gass, eller med tenningen på skjer det ingenting nei.

Men med en gang jeg ruser motoren, sprenges sikringen.

Du sier, er bare og og følge ledningene fra sikringsboksen osv. Men er ikke bare bare for en som kan minimalt om bil.

Lenke til kommentar

Når du ruser bilen så lages det gjerne litt ekstra vibrasjoner/bevegelse i bilen som kan være nok til at en ledning med skadet isolasjon som ligger rundt en skarp kant kortslutter mot godset og sikringen går. Prøv å "jokk" på bilen mens den står på tomgang, tviler på at det er direkte relatert til at du ruser motoren, selv om dynamoen lager somregel litt mer spenning når du ruser den litt, som kanskje kan forårsake at det "slår over" en plass med dårlig isolasjon eller med fuktighet rundt.

Du må hvertfall ikke finne på å bytte ut den sikringen med en stift eller noe lignende så den ikke skal gå. Da ender du sannsynligvis med et brennt ledningsnett og i værstefall brann i kupeen.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er utvendig belysning bak som sitter på bakluken, altså ryggelys, skiltbelysning og tåkebaklys på samme sikring på disse bilene. Og ledningen som går fra bagasjelokk til karosseri pleier å bli slitt, ta en titt i "knekken" på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...