Gå til innhold

Excel 2007 - Hvordan farge (merke) celler hvis de er lik andre celler?

Qumad

Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring der jeg har to kolonner med priser nedover.

Jeg er ute etter og ha ett system som gjør at jeg raskt kan sjekke om tallene i disse kolonnene stemmer over ens.

Nå har jeg følkende formel: =IF(F7=G7;"ok";"not ok")

Men jeg ønsker at det skal komme klarere frem om det er ok eller ikke. Prøvde først og finne ut hvordan jeg kunne legge til i formelen at den skulle legge inn eksempelvis rød bakgrunn hvis de ikke var ok.

Har gjort en del søk uten hell.

Men jeg fant noe som het [Conditional formating] herfra kan man velge [icon Sets] og [3 symbols (uncircled)]

Denne løsningen ville vært bedre da disse ikonene hadde kommet opp i samme celle som jeg har verdiene i.

Noen som vet om det er mulig og fikse det slik at jeg får en grønn "V" ([3 symbols (uncircled)]) i celle F7 hvis F7=G7 ?

Håper jeg har klart og forklare hva jeg er ute etter.

Hvis noen hvet svaret på første problemstilling så er jeg interesert i og vite hvordan jeg gjør dette også.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikonene tror jeg ikke du kan bruke til dette, de beregner og velger fra en tallskala fra cellene de omfatter.

Metodikken er:

New formatting Rule - Use a formula to determine.

Format values where this formula is true:

=F7=G7

så velger du farger og font og kantlinjer og sånt og OK'er deg ut.

(Hvis du vil farge de som IKKE er ok så er formelen istedet

=F7<>G7

)

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Jeg har en utfordring der jeg har to kolonner med priser nedover.

Jeg er ute etter og ha ett system som gjør at jeg raskt kan sjekke om tallene i disse kolonnene stemmer over ens.

Nå har jeg følkende formel: =IF(F7=G7;"ok";"not ok")

Men jeg ønsker at det skal komme klarere frem om det er ok eller ikke. Prøvde først og finne ut hvordan jeg kunne legge til i formelen at den skulle legge inn eksempelvis rød bakgrunn hvis de ikke var ok.

Har gjort en del søk uten hell.

Men jeg fant noe som het [Conditional formating] herfra kan man velge [icon Sets] og [3 symbols (uncircled)]

Denne løsningen ville vært bedre da disse ikonene hadde kommet opp i samme celle som jeg har verdiene i.

Noen som vet om det er mulig og fikse det slik at jeg får en grønn "V" ([3 symbols (uncircled)]) i celle F7 hvis F7=G7 ?

Håper jeg har klart og forklare hva jeg er ute etter.

Hvis noen hvet svaret på første problemstilling så er jeg interesert i og vite hvordan jeg gjør dette også.

Var ikke klar over dette med ikonene selv. :p Men jeg fikk det nå til.

Brukte din formel. Jeg byttet bare ut "Ok" med tallet 1, og "not ok" med tallet -2.

Du får nå 1 tall når det er sant, og 2 tall når det ikke er sant.

Gikk så til betinget formatering (husk at du står i cellen med 1 eller -2 tallet), og valgte "ny regel".

Endret "formatstil" til "Ikonesett". Endret så "Type" til "formel". Skrev inn i først formellinjen "=1" og "=-2" i formellinje 2 (uten hermetegn). Så har du "haken" eller "grønt lys" etc.

For å kopiere betinget formatering inn i de andre cellen, høyre klikke du på den cellen formateringen inneholder, velger kopier, gå til cellen/e der denne formatering skal gjelde, og velg "lim inn utvalgte" merk av for "formater" og trykk ok. Den engelske oversettelsen får du ordne selv. :tease:

Men du må nok ha dette symbolet i en annen celle, tror ikke du kan bruke samme celle som den skal referere til...men jeg skal være forsiktig med å påstå det, når det gjelder Excel. Jeg hadde bare skjult kolonnen....

edit:Var litt rask måtte skrive -2 på andre linje, og i formlene :p

Endret av GbNoR
Lenke til kommentar

Harald Staff

Min feil, det er 2007, har rettet tittelen nå.

Løsningen Din fungerte, men hvordan stopper jeg den? Den ser ut til og fortsette i det uendlige nedover.

Er det kulig og kopiere "Formelen" til andre celler i andre kolonner?

GbNoR

Smart løsning, men jeg får ikke opp ikonet når jeg prøver :(

=IF(F7=G7;"1";"-2")

Har testet det ut med forrhåndsvisning og får problemet der også.

Hvis man står i en celle med en verdi og går på Conditional Formating så og går rett inn på eks. I[con Sets og holder pekeren over ett av alternativene så vil ikonet forhåndsvises forran verdien i cellen.

Men hvis jeg prøver dette i cellen med formelen så flytter verdien i cellen seg til midten ca. men det vises ingen ikon.

Du bruker den øverste regel typen (Formant all cells based on theur values)?

Skifter Du på ">=" ? Jeg får ingen ikon opp uansett. Med løsningen som Du har, da får Du opp Gul hvis det er -2? Hvordan kan man få opp Rød? (at de fargene jeg bruker er Grønn for ok og Rød for ikke ok?)

Jeg prøvde en blanding mellom Haralds og BhNoRs løsning for å få ikonet samme celle som selve verdien.

=F7=G7 og =F7<>G7 i formel feltene med Haralds løsning men da kommer det en dialogboks som sier: You cannot use references in Conditional Formating criteria for color scales, data bars, and icon sets.

Lenke til kommentar

Du må ha hjelpekolonne. Det er derfor du får feil meldingen. Excel finner ikke ut om hva som står i celle f7, om det er ikone eller tallet.

Hvis du må ha det slik som du tenke, blir du nok nødt til å ha f.eks ett ark til. Der Rå innformasjon står.

Lenke til kommentar

Kanskje dette kan være en løsning (Excel 2007):

Marker begge kolonnene.

Velg Betinget formatering og Ny regel.

Velg Bruk en formel for å bestemme hvilke celler som skal formateres.

I feltet for Formater verdier hvor denne formelen er sann skriver du: F.eks. =HVIS(A1=B1;1;)

Velg bakgrunnsfarge under Formater.

Dette fungerte hos meg med et minus. Bakgrunnsfargen vises kun i den første kolonnen.

EDIT: Løste dette ved å legge til samme regel for kolonne 2. Da viste rad med like tall valgt bakgrunnsfarge.

Endre navnet på filen fra Test.txt til Test.xlsx

Test.txt

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...