Gå til innhold

[Løst]Rar kjøling i bærbar

Skolus92

Anbefalte innlegg

Jeg har min bærbare pc som blir veldig veldig varm, i går åpnet jeg den og fant VELDIG mye støv. Tok ut og renset ut det støvet jeg fant, men den er fortsatt for varm, nesten hele tiden.

Jeg instalerte et program som viser hvor varm pcen er, min ligger rundt:

GPU hopper fra 62 til 80 grader.

Cpu begge cores hopper fra 45 til 60 grader.

harddisken ligger jevnt hele veien på 40 grader.

Denne hoppingen er da viften skrur seg av og på, men så vidt jeg hører den når den begynner og kjøle dem ned igjen.

jeg har hjemme (ikke her fordi jeg bor på hybel i vanlige ukedager) laget en boks med en vifte i, dette virker men er jo ikke meningen at jeg skal trenge.

Er det noen måte jeg kan få viften til og holde seg på hele tiden?

Edit: http://i38.tinypic.com/ir6vqg.jpg slik er det den hopper og danser :|

Endret av Skolus92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke alt bruker gratisprogrammet Speedfan så kan du her sette viftene på 100%. (Bare å "huke av" automatisk kontroll på første siden)

Finner programmet lett på www.download.com eller lign.

Det er også mulig det fremdeles er en standhaftig hybelkanin langt inne i systemet, du kan kjøpe komprimert luft på sprayboks på mange datasjapper. Denne luften er rimelig trygg å blåse inn i komponentene om du sørger for å holde sprayboksen rett opp og ned. Billigversjonen er å blåse i et sugerør, en tom pennhylse eller noe lignende og rette dem mot vifter eller kjøleribber langt inne i pc'en. Her kommer det god noe "fukt" fra din egen pust som om du har skikkelig uflaks kan skape trøbbel.

Endret av Snooz
Lenke til kommentar
Om du ikke alt bruker gratisprogrammet Speedfan så kan du her sette viftene på 100%. (Bare å "huke av" automatisk kontroll på første siden)

Finner programmet lett på www.download.com eller lign.

Det er også mulig det fremdeles er en standhaftig hybelkanin langt inne i systemet, du kan kjøpe komprimert luft på sprayboks på mange datasjapper. Denne luften er rimelig trygg å blåse inn i komponentene om du sørger for å holde sprayboksen rett opp og ned. Billigversjonen er å blåse i et sugerør, en tom pennhylse eller noe lignende og rette dem mot vifter eller kjøleribber langt inne i pc'en. Her kommer det god noe "fukt" fra din egen pust som om du har skikkelig uflaks kan skape trøbbel.

Jeg har Speedfan installert og "huket" av automatisk kontroll, men merker ingen forskjell. :/

skal se om jeg ikke kan skaffe komprimert luft på boks i helgen en gang, for og ha skjekket alt.

Dessuten var den hybelkaninen jeg fjernet enoooooooooooorm! hadde vel mutert og alting den.

Endret av Skolus92
Lenke til kommentar
Har du amd/ati combo? isåfall er det ganske normalt at det er varmt

Nei har Intel Core cpu og Geforce Go 7400 skjermkort..

Har intel dual core og ge force 8800 GT og akkurat samme problem disse dager (bare at det er en stasjonær).

1. Det er mulig du ikke får lov å stille fanspeed fordi noen filer er "read only" eller "write only", har ikke sjekket vidre men her er nok grunnen. (jeg har lite peil på sånt når ting ikke funker)

2.Jeg har lest at fanspeed og GPU -temp hos nvidiaprodukter til tider er på jordet, har du sjekket at skjermkortet ditt faktisk er varmt? Speedfan viste -2C på en sensor her om dagen og 55C på skjermkortet mitt rett etter oppstart...

Mitt skjermkort ligger på 66C ved idle (!) og 80+ ved gaming, det kjennes også veldig varmt, men hadde knapt hybelkaniner, spesielt ikke i grafikkortet, men viften peker nedover og utblåsningen er kanskje litt dårlig plassert i kabinettet. Har testet med å åpne sidedøren i kab.

Det kjipe er jo om alle vifter blåser inn luft og bare noen små ventiler slipper ut, det blir jo lite effektivt.

Lenke til kommentar
Har du amd/ati combo? isåfall er det ganske normalt at det er varmt

Nei har Intel Core cpu og Geforce Go 7400 skjermkort..

Har intel dual core og ge force 8800 GT og akkurat samme problem disse dager (bare at det er en stasjonær).

1. Det er mulig du ikke får lov å stille fanspeed fordi noen filer er "read only" eller "write only", har ikke sjekket vidre men her er nok grunnen. (jeg har lite peil på sånt når ting ikke funker)

2.Jeg har lest at fanspeed og GPU -temp hos nvidiaprodukter til tider er på jordet, har du sjekket at skjermkortet ditt faktisk er varmt? Speedfan viste -2C på en sensor her om dagen og 55C på skjermkortet mitt rett etter oppstart...

Mitt skjermkort ligger på 66C ved idle (!) og 80+ ved gaming, det kjennes også veldig varmt, men hadde knapt hybelkaniner, spesielt ikke i grafikkortet, men viften peker nedover og utblåsningen er kanskje litt dårlig plassert i kabinettet. Har testet med å åpne sidedøren i kab.

Det kjipe er jo om alle vifter blåser inn luft og bare noen små ventiler slipper ut, det blir jo lite effektivt.

For øyeblikket har jeg tatt i bruk papp-boksen min som jeg har montert vifte i for å kjøle ned pcen mere.. fungerer bra nok så langt, mitt skjermkort sin temp hopper fra 64 til 73 grader .. på 73 grader starter vifta litt mere og kjøler den ned igjen.. også stopper den >.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...