Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Megler informerte ikke om forestående felles oppussing av bad i borettslag - noen rettigheter?

suerte

Anbefalte innlegg

Hei

En venninne har nettopp kjøpt seg leilighet i borettslag. Budet som ble akseptert var helt på smertegrensen av hva min venninnes økonomi tåler. En uke etter at hun flyttet inn fikk hun et langt og detaljert informasjonsskriv fra styret om omfattende oppussing av bad inkludert utskiftning av alle rør, sluk etc.

På et informasjonsmøte i borettslaget ble det opplyst at det skal stemmes over om utgiftene til dette skal dekkes over økt fellesgjeld for hver leilighet eller om hver enkelt må ta opp privat lån.

Min venninnes økonomi er stram, og hun får ikke mer lån i banken. Dersom det skulle vedtas at hver enkelt skal ta opp privat lån, er det rett og slett ikke mulig for henne. Dersom de vedtar at det skal dekkes over fellesgjeld og fellesutgiftene øker med f.eks 1000 kr pr. mnd, så går vel det akkurat, tror jeg.

Poenget er at hun ikke ble opplyst om den forestående oppussingen av bad ved kjøp av leiligheten. Dersom hun hadde visst det, ville hun tatt det med i betraktning i budgivingen og gitt et lavere bud. Selger var medlem av styret i borettslaget og må ha visst om planene.

Har min venninne noen rettigheter overfor megler/selger, da dette mest sannsynlig er opplysninger som er holdt tilbake ved salget? Vil det føre fram å klage til megler for å få dekket noen av disse uforutsette kostnadene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å klage - begynn hos megler som er den profesjonelle part her. Megler kan påstå at det ble opplyst på visning, men slike vesentlige ting bør absolutt stå i prospektet og være tydelig opplyst om. Et potensielt krav vil her være reduksjon i kjøpesummen tilsvarende kostnadene ved oppussingen, men det som gjør meg usikker er at vedtaket ikke er formelt gjort av styret enda. Men noen form for kompensasjon/ erstatning bør hun uansett ha krav på.

Fører ikke klage til megler fram, kan du prøve Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester. Se også på Klagesaker/ vedtak om dere finner liknende saker så har hun noe å forholde seg til.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du sier noe der - tenkte ikke på at hun kanskje bør sjekke med borettslaget først om når disse planene ble luftet første gang. Men de fleste borettslag begynner vel å tenke på sånt mange måneder før en evt. avstemning, så sannsynligvis burde selger ha visst om det.

(Har opplevd min andel av useriøse meglere, ble muligens litt engasjert for den ene parten her...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...