Splitter Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Noen som er flinke til å lage hjemmesider her? Jeg har sammen med en kamerat forsøkt (ganske lenge) å lage en pen og humoristisk hjemmeside. Vi har mange gode ideer til innholdet av hjemmesiden (det synes vi allfall selv), men begge er helt elendige på grafikk og design. Er det noen som har noen gode forslag til hvordan vi skal klare å få denne hjemmesiden til å se mere pen og "ryddig" ut? Må vi slette alt sammen og begynne på nytt?? www.home.no/dengalesiden Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 - Mange av sidene likner ikke engang på hverandre, og etter å ha akseptert warningen ser det nesten ut som man kommer inn på en helt ny side. - Hvis du først skal bruke frames, kan det se veldig amatørmessig ut å ha kantlinjer eller hva det heter. - Du har jo forskjellige frameset for hver enda side, jo! Hva er pointet i frames da? - Du bruker utrolig mange forskjellige fonttyper. Hold deg til en eller maks 2. - Det er forskjellig skriftstørrelse eller kanskje også font på de forskjellige knappene på siden. - <title>New Page 1</title> - Hvorfor ser linken til gjesteboken helt annerledes ut enn de andre linkene? - Synes det er litt overdrevet at man skal bli så "skadet" av den siden. Husk: det er tips... Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Vel, det er sikkert gode råd, men desverre så skjønner jeg bare halvparten. Husk at jeg er helt grønn på dette området. Spørsmål: Hva mener du med kantlinje? Forskjellig frameset? Har jeg det? Hvordan kvitter jeg meg med det? - <title>New Page 1</title> hvafornoe?? :oops: :oops: :oops: :oops: Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Vel, det er sikkert gode råd, men desverre så skjønner jeg bare halvparten. Husk at jeg er helt grønn på dette området. Spørsmål: Hva mener du med kantlinje? Forskjellig frameset? Har jeg det? Hvordan kvitter jeg meg med det? - <title>New Page 1</title> hvafornoe?? :oops: :oops: :oops: :oops: Med Kanlinje mener han den linja, som er tydelig synelig der <frame>'n er plassert.. Med <title></title> kan du selv bestemme hva som skal stå på den blå, øverste linjen i browseren din. Det ser ganske så uproft ut å ha <title>New Page 1</title> Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 oi... :o Ikkje for å verka frekk, men er dette seriøst...? Eg forutset at det er seriøst, og her er mine hovudtips: 1) http://www.home.no/dengalesiden/Galeside.htm Dette er det beste oppsettet på sida. Bruk dette på ALLE sidene. Ikkje lag nytt framest til alle sidene. 2) Lag alle knappane i menyen like med lik skrifttype og skriftstorleik. 3) Bruk éin type overskrift med lik farge på alle. Gjer det same med alle lenkjene og andre skrifttypar. Ikkje bruk lilla farge på lenkjene på ei side og grøn på ei anna... 4) Få skrifta INN på sida (tenkjer spesielt på ovanfornemnde lenk). 5) Bruk lik farge, bakgrunn osv. på alt som skal vera likt. Lik bakgrunn på alle sidene. Lukke til! Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Vel, det er sikkert gode råd, men desverre så skjønner jeg bare halvparten. Husk at jeg er helt grønn på dette området. Spørsmål: Hva mener du med kantlinje? Forskjellig frameset? Har jeg det? Hvordan kvitter jeg meg med det? - <title>New Page 1</title> hvafornoe?? :oops: :oops: :oops: :oops: Med Kanlinje mener han den linja, som er tydelig synelig der <frame>'n er plassert.. Med <title></title> kan du selv bestemme hva som skal stå på den blå, øverste linjen i browseren din. Det ser ganske så uproft ut å ha <title>New Page 1</title> Ok, har aldri lagt merke til det. :oops: Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 oi... :o Ikkje for å verka frekk, men er dette seriøst...? Eg forutset at det er seriøst, og her er mine hovudtips: 1) http://www.home.no/dengalesiden/Galeside.htm Dette er det beste oppsettet på sida. Bruk dette på ALLE sidene. Ikkje lag nytt framest til alle sidene. 2) Lag alle knappane i menyen like med lik skrifttype og skriftstorleik. 3) Bruk éin type overskrift med lik farge på alle. Gjer det same med alle lenkjene og andre skrifttypar. Ikkje bruk lilla farge på lenkjene på ei side og grøn på ei anna... 4) Få skrifta INN på sida (tenkjer spesielt på ovanfornemnde lenk). 5) Bruk lik farge, bakgrunn osv. på alt som skal vera likt. Lik bakgrunn på alle sidene. Lukke til! Huff da! Vi var naturligvis klar over at siden så alt annet enn proff ut, men hvis den er så ille at mange virkelig lurer på om det er et seriøst forsøk på å lage en hjemmeside, så burde vi kanskje begynne helt på nytt igjen. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Forresten, det er vanskelig å lage sider med sort bakgrund som ser bra ut, bruk hvit isteden, det ser også mer "vennlig" ut med hvit. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Forresten, det er vanskelig å lage sider med sort bakgrund som ser bra ut, bruk hvit isteden, det ser også mer "vennlig" ut med hvit. ja, også skjærer det mye bedre i øynene. en lys gråtone med svart skrift på er mye mer behagelig, spesielt hvis det er store mengder tekst som skal leses. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 prøv å bruk verdana skriftype til all tekst. Times New Roman er en skrifttype forbeholt printing. mens verdana er bedre til Internett sider lær deg å bruke CSS det gør det hele ganske mye enklere. du trenger ikke kunne mye html. men det er absolutt en fordel å lære seg litt, men det er jo ikke så sinnsykt vanskelig. og ikke bruk frontpage til å lage hjemmeisder :wink: index.htm <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252"> <meta http-equiv="Content-Language" content="en-us"> <title>Home Page</title> <meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0"> <meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document"> <LINK REL=STYLESHEET HREF="stil.css" TYPE="text/css"> </head> stil.css <html> <head> <meta name="generator" content="microsoft frontpage 5.0"> <meta name="progid" content="frontpage.Editor.Document"> <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1252"> <title>new page 1</title> <style>{ } a:link { color: #FFFFFF; font-family: Verdana; font-size: 10px; text-decoration: none } body { font-family: Verdana; font-size: 10px; text-decoration: none; color:#FFFFFF } td { text-decoration: none; font-family: Verdana; font-size: 10px; color:#FFFFFF } a:hover { font-family: Verdana; font-size: 10px; text-decoration: underline; color: #FFFFFF } a:visited { font-family: Verdana; font-size: 10px; text-decoration: none; color: #FFFFFF } a:hover { font-family: Verdana; font-size: 10px; text-decoration: underline; color: #FFFFFF } h1 { font-family: Verdana; font-size: 12px; text-decoration: none; color: #FFFFFF; font-weight: bold } --> </style> </head> <body> </body> </html> poenget er at du slipper å slipper å¨endre skriftsørrelse på hver side og bytte farge osv.. er du flink med dette kan du på sikt spare deg for en del arbbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå