pax1 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hei, Trenger litt hjelp fra ekspertene her... Skal igang å bygge en ny PC (som vil være entusiast gaming + litt andre applikasjoner; video, lyd osv). Skal også være stille. Forrige er en Core2Duo E6600 med 2GB minne og X1950XTX skjermkort. Er jo et par år gammel og begynner å slite litt med en del ting så jeg vil bygge et skikkelig jern igjen. Starter med prosessor, og umiddelbart tenkte jeg å gå for en Core 2 Duo E8600... men så begynte jeg å tenke på quad-core... og jeg tok en kikk på denne oversikten, og selv om E8600 er et bra skritt opp fra E6600 i ren CPU-ytelse, så er det jo mye som er råere, og Q9550 er jo ikke så veldig mye dyrere men ser ut til å gi mye mer for pengene... Så hva anbefaler dere? Vil valg av Q9550 dra opp prisen på andre komponenter? (MB, RAM) Selv om de 4 kjernene gir bedre rå CPU-ytelse, vil det ha mindre å si i f.eks spill-situasjon da færre kjerner (kanskje?) utnyttes og klokkefrekvensen her er litt lavere? Takk for alle svar Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Om du driver med videoredigering og generelt en god del multitasking så vil en 4-kjerne gi fordeler, om du spiller for det meste spill så holder en dobbeltkjerne ganske godt fortsatt. Lyden på standardviftene kan variere, men om du er ute etter lavest mulig støy så kan en 3. parts CPU-kjøler til et par hundrelapper være noe. E8600 er jo den råeste dobbeltkjernen på markedet, men jeg syntes at den er veldig overpriset. Om du vil investere en del i en ny maskin så kan du jo vurdere X58 brikkesett og Intels Core i7. Da trenger du forsåvidt DDR3 minne også. Et annet spørsmål er om du vil overklokke eller ikke. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Takk for svar. Hadde ikke tenkt å overklokke i utgangspunktet, og det primære behovet er for spilling (så jeg vil vel gå for en SLI/Crossfire sak med high-end grafikkort). Men nå er jeg veldig i tvil når det gjelder CPU, og jeg tenkte jeg skulle begynne med å bestemme meg for den.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå