inse Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hei, håper noen er interessert i å hjelpe! Når man fastsetter oksidasjonstall for at atom i et molekyl, ion eller formelenhet ser man på elektronegativitetsverdien til hvert enkelt atom og gir hele elektonparet til de mest el.negative atomet. Reglene for fastsettelse er: 1. i et grunnstoff har atomer okstall 0. 2. i et molekyl, nøytralt atom, formelenhet av et ion er summen av okstallene 0 3. i et ion er summen av okstallene lik ioneladningen 4. fluor har i forbindelser okstall -1 5. alkalimetallene i forbindelser +1 6. jordalkalimetallene i forbindelser +11 7. hydrogen har i forbindelser +1 8oksygen i forbindelser -11 Så har jeg fått oppgaver som jeg er veldig usikker på om jeg har løst riktig (NH4)2VO3 her regnet jeg at N=-4, H=+1(x4),V=+6 og O=-2(x3). jeg trenkte at (NH4)2 til sammen skulle ha okstall 0, er det riktig? Pt(NH3)6, med ladning 4+. Pt=4+, N=-3,H=+1(x3) FeC2O4 Fe, denne kan jeg bare anta at O=-2(x4), resten tør jeg ikke sette fast?? Hg2Cl2 Hg=+1, Cl=-1 Håper noen vet råd, jeg blir veldig takknemmelig! Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Så har jeg fått oppgaver som jeg er veldig usikker på om jeg har løst riktig (NH4)2VO3 her regnet jeg at N=-4, H=+1(x4),V=+6 og O=-2(x3). jeg trenkte at (NH4)2 til sammen skulle ha okstall 0, er det riktig? Pt(NH3)6, med ladning 4+. Pt=4+, N=-3,H=+1(x3) FeC2O4 Fe, denne kan jeg bare anta at O=-2(x4), resten tør jeg ikke sette fast?? Hg2Cl2 Hg=+1, Cl=-1 Håper noen vet råd, jeg blir veldig takknemmelig! Var et par steder du hadde blingset littegrann, kan hjelpe deg på vei: (NH4)2VO3: trikset er å se at denne forbindelsen består av NH4+ (ammonium) og VO32-. Nitrogen får -3 som oks.tall i ammoniumionet, mens vanadium får +4. FeC2O4: her må du gjennomskue at dette er en forbindelse mellom Fe2+ og C2O42- (oksalationet, som kommer fra oksalsyre, H2C2O4). Karbonet får oks.tall +3 og jern +2, og navnet på forbindelsen blir jern(II)oksalat. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 FeC2O4 C2O4^2- blir 2x - 8 = -2 x = +3 C = +3 Fe blir da: x + 6 - 8 = 0 x = +2 Ja ... Lenke til kommentar
inse Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Tusen takk for bra svar! Nå skjønte jeg det bedre, godt triks det å se hvilke forbindeler det i grunnen består av:) Det er snart klart for tentamen, og det er virkelig til hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå