Gå til innhold

DMZ med Altibox/VikenFiberNett. Funker det?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag Get og der er det bare å koble til eget utstyr bak modemet som da får en public IP.(som en bridge) Har fått tilbud ifra VikenFiber i dag, bra med symetriske linjer. Problemet er at de har kuttet ut brigde-mode fordi de skal ha alarmer og andre tjenester. :thumbdown: Men det skulle være mulig å logge inn en kunde-webside og sette opp DMZ-zone. Er det noen har prøvd dette og fungerer det? Kjedelig hvis det ikke fungerer da jeg har en egen VPN Router som jeg ønsker å bruke. Selv om den da får en intern IP håper jeg det skulle jeg fungere hvis jeg legger inn dens IP i DMZ'en. (Gjorde noe slikt med NGT for mange år siden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke være noe problemer.

Du kan også bare direkte forwarde portene det gjelder i routeren deres til din egen maskin

Port: 1723

Virtual private network (PPTP)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Takk. Men du har dette selv? Han virket litt usikker på supporten, men de har tjenesten etter hva jeg har forstod..

Det funker greit med DMZ, minuset er at dersom du setter din egen router i DMZ og forwarder alt til den så får du en dobbel NAT frem til endepunktet. Dette kan (og vil) påvirke d/l hastighetene dine.

mvh

Moella

Lenke til kommentar

Har en eldre versjon av hjemmesentralen selv, så ingen ruter funksjoner.

Er riktig som moella sier med at du kan da Dobbel nat'e trafikken.

Men blir nok ikke noe målbart hastighets tap.

30/30Mbit er uansett kjapt nok;)

En idè kan jo være å sette ruteren din opp som kun et trådløs aksesspunkt en annen plass i huset.

Da blir det ikke dobbel nat'ing og du vil i tillegg ha 2 sendere som sørger for god dekning:)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk. Men du har dette selv? Han virket litt usikker på supporten, men de har tjenesten etter hva jeg har forstod..

Det funker greit med DMZ, minuset er at dersom du setter din egen router i DMZ og forwarder alt til den så får du en dobbel NAT frem til endepunktet. Dette kan (og vil) påvirke d/l hastighetene dine.

mvh

Moella

I disagree....

10/10 fra viken -> DMZ fra hjemmesentral til egen router -> DMZ til Linuxburk og generell portåpning til XP

Hastighet: 12/13

Lenke til kommentar
I disagree....

10/10 fra viken -> DMZ fra hjemmesentral til egen router -> DMZ til Linuxburk og generell portåpning til XP

Hastighet: 12/13

Jeg skrev:

Dette kan (og vil) påvirke

"Kan" sikter mot det normale at noen rutere gir deg elendig "ytelse" og noen andre gir deg minimalt tap av "ytelse".

"(og vil)" er tenkt mer på det teoretiske.

Du vil alltid ha et tap om det er lett å måle eller ikke, er en annen ting.

At du får 12/13 på din 10/10 har egentlig ingenting med din dobbelt natt'et linux oppsettet å gjøre.

Blir feil å argumentere med.

Det er fordi altibox gir høyere hastighet for å sørge for at selv personer med dårlig utstyr\oppsett får en grei hastighet. (dette er helt normalt blant ISP'er).

Du får ikke høyere hastighet en det som du egentlig får, du har bare ikke så stort tap av hastighet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dobbel NAT gir hastighetsreduksjon hos meg på ca 50%.

Jeg har et annet problem. Hjemmesentralen brukes som router på nettverket, jeg skal portforwarde endel greier og trenger faste lokaladresser men det kan ikke hjemmesentralen gjøre så reglene må settes på klientene. Problemet er da at klientene oppfører seg som om de er på 36.6 analog linje, det går vanvittig tregt. Alle klientene som får adresser via DHCP har fin linje.

Bridge mode ftw, men Viken nekter ettersom det skal lanseres fremtidige tjenester, uten at jeg er helt sikker på hva det er, kanskje alarm.

Kunden burde uansett kunne velge dette selv, det er jo ikke sikkert ekstratjenestene er interessante.

Endret av tvangstr0ye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...