SNratio Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 På mandag vil vi jo trolig vite det meste, men litt oppdatering på spekulasjonen: Ut fra sammensetting av hintene fra folk som har vært borti kamera og filer, får jeg grunn til å tro at det er 16-bits ADC, sammen med filtre som gir svært god fargeseparasjon, og elektronikk med meget lav lesestøy, som er det største nye. Altså et 24x36-kamera som spaserer rett inn i det som hittil har vært "MF-territorium". Men de som forventer en tilsvarende "D700X", gleder seg kanskje for tidlig. Trolig vil en slik modell få samme sensor, men elektronikk, strømforbruk etc vil kunne begrense til 14-bits ADC. Hvis da ikke Nikon trår til igjen; få hadde jo forventa at de ville komme med full pakke D3-sensor i D700.. Lenke til kommentar
gomle69 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Mer om D3X: Nikon Pro PDF Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Når man leser Nikon Pro-artikkelen, så kan det ikke være tvil om at det er 16-bit råfiler: ...render this detail with levels of tonal gradation never before seen in a dslr. Its 75MB files... ...samt direkte sammenligning mot mellomformatsystemer. 75MB er, som jeg kommenterte i går, nøyaktig hva vi kan forvente med 16-bit output. Spinnvilt - definitivt ikke et kamera jeg skal ha. PS: A900 kundesensor min rompe. Endret 29. november 2008 av Anew Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 75MB er forsatt mindre enn de 134MB TIFF filene jeg får når jeg skanner fargefilm... D3 og D700 appelerer mer til meg, med helt sinnsyk høy-ISO ytelse. Francis Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 75MB er forsatt mindre enn de 134MB TIFF filene jeg får når jeg skanner fargefilm... Etter fargeinterpolering av D3x råfilene blir TIFFen på ca. 147MB... Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Et lite dumt spørsmål. Om/når Nikon kommer ut med et nytt kamera, vil de gamle kameraene synke i pris? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Om/når Nikon kommer ut med et nytt kamera, vil de gamle kameraene synke i pris? Siden jeg ser av andre tråder at du beveger den i den andre enden av markedet, og ser på nybegynnermodeller, så er svaret nei. Pistoler blir ikke billigere når det lanseres en ny atombombe. Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Om/når Nikon kommer ut med et nytt kamera, vil de gamle kameraene synke i pris? Siden jeg ser av andre tråder at du beveger den i den andre enden av markedet, og ser på nybegynnermodeller, så er svaret nei. Pistoler blir ikke billigere når det lanseres en ny atombombe. haha Evig dårlig sammenligning lol@u Er D80 en nybegynnermodell? lol@u x2 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 IMO er alle dSLR som har "dame med hatt" modus nybegynnermodeller, men det betyr ikke at man ikke kan ta gode bilder med dem. FWIW så har jeg D80 selv. Francis Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 D3X får trolig ingen innflytelse på prisnivå utover de andre 20+ MP FF-modellene (noe) og MF-segmentet (muligens mer). D3 har allerede falt en god del, D700 likeså. D700 kan bli påvirka av en eventuell "D700X", men sida dette er modeller som lages alternativt på de samme linjene hos Nikon, vil det neppe bety noe særlig. Hvis Nikon får til det de tydeligvis prøver på med D3X, så vil det kunne ha ganske store konsekvenser for yrkesfotografering. Vi kan få en delvis sammensmelting av FF og MF-segmentene, der FF gir omtrent samme kvalitet som MF, bare med lavere oppløsning. Noe tilsvarende forholdet mellom FF og APS-C i dag, eller slik det ville være om Nikon f.eks laga en 5MP "ferdig croppa" DX-modell med D3s sensoregenskaper og elektronikk. Eller - noe som kanskje er mer sannsynlig - en 11 MP DX-utgave av D3X. La oss anta at D3X er 16-bits tvers gjennom. En svært velkommen bivirkning av overgang til mer 16-bits prosessering, er at det vil kunne bidra til å bremse opp megapixel-racet. For manglende dynamisk omfang og nyanserikdom blir veldig mye fortere skrikende når ting skjer i et 16-bits-rom. Det blir mye vanskeligere å selge utstyr som lager "flate" bilder, aldri så detaljerte de er.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Virker som om folk blir revet mellom D3 og D3x med specsa, iallefall jeg. men jeg tror en billig D3 til rundt 25k ny, eller ned til 15-17k brukt vil presse meg mer enn en D3x til 35-40k... 75MB er forsatt mindre enn de 134MB TIFF filene jeg får når jeg skanner fargefilm... D3 og D700 appelerer mer til meg, med helt sinnsyk høy-ISO ytelse. Francis Nå er en RAW-fil frakameraet mindre enn TIFF-fila jeg får når jeg konverterer... den øker fra 20MB til 37MB, altså 85%... med tiffiler på 75MB vil en drov regning gi 138,7MB store filer... Burde fulgt med en HDD på 1TB + 10 16GB kort når man kjøper kameraet xD haha Evig dårlig sammenligning lol@u Er D80 en nybegynnermodell? lol@u x2 Kan du droppe lol'sa og @'sa? Edit: Vil vi at alle skal gå over til FF? Kan se for meg at det er mange som vil ha en D300x* i en D3 kropp. *D300x forbedret på ISO egenskapene... Endret 29. november 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 En kraftig oppgradert D2xs hadde nok gått hånd i hånd med feks D3/D700.. Men jeg sikler mere etter D2x/D2xs enn D300 da.. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jaja, så er det offisielt. Det eneste virkelig sensasjonelle er visst prisen, som oppgis til 8000 USD! I Tyskland 7000 euro inkl MVA. For meg, virker det umiddelbart som om Nikon har rota en matchball overfor pro-markedet komplett vekk med den prisen. Og særlig Sony har fått en julegave de neppe kunne drømt om. Også fordi det ikke er 16-bits ADC, vanlig 14-bits, som, noe kryptisk, sies å kunne prosesseres videre til 16-bis med Nikon software. Jaha. Men bildefilene skal visst være svært bra, sjøl om noen mener de ikke er SÅ mye bedre enn de fra A900, riktig behandla. Og neppe 5000 dollars bedre - for svært mange yrkesfotografer som allerede har sett A900 som ganske lovende. Endel studiofotografer vil nok betale det som forlanges og mene det er en helt grei deal, men det er svært mange yrkesfotografer verden rundt som ikke vil gå på så høye kostnader, særlig gitt de usikre tidene. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Link til D3x hos Nikon Norge. Edit, Offisielle eksempelbilder. Endret 1. desember 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) En viktig del av Nikons "kontrakt" med brukerne hittil har vært at "bli med oss, vi skal ikke flå deg når vi kommer til virkelig høy bildekvalitet". Mange vil oppleve den som brutt med denne lanseringen, og jeg har allerede sett virkelig seriøse fotografer stille spørsmålstegn ved sine investeringer i Nikon-utstyr. Dette forsterkes av at en får en ganske fenomenal kalkyle på sensor og tilhørende elektronikk i D3X når en jamfører med D3, som er omtrent identisk bortsett fra sensor mv. Og vi har akkurat sett at Canon har kommet med en oppdatert versjon av 1DsIII-sensoren i en entusiastmodell, samtidig som Sony har en ganske lik sensor i A900. Det lureste Nikon kan gjøre for å gjenopprette tilliten, er å komme med en mer fornuftig prisa "D700X" snarest. Prisen på D3X må nødvendigvis falle, trolig mye, men her er allerede skaden skjedd i forhold til proffer som bes om å legge ut så mye nå. Det er ganske rart å iaktta hvordan reaksjonene allerede er i ferd med å forvitre mye av Nikons posisjon også blant veldig mange som ikke er i markedet for en sånn ytelse akkurat nå. Kanskje vil dette bedre seg, men det oppleves som et tillitsbrudd fra Nikon, og derfor kan det få fullstendig "usaklige" følger for salget av modeller som er svært bra på pris/ytelse. Og fordi markedssegmentet er så lite nå, og symboleffekten så enorm (ikke minst fordi veldig mange ønsker å ha muligheten til å gå inn på høy-MP-fotografering), så er det for meg uforståelig at ikke Nikon har valgt å "subsidiere" D3X ved å prissette den omkring D3-nivået, sjøl om kalkylene tilsier noe annet. Slik det er sannsynlig at Sony til en viss grad har "subsidiert" A900. Endret 1. desember 2008 av capricorny Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Thom Hogan har en ganske innsiktsfull kommentar: Ikke all verdens fornøyd med situasjonen, nei. Og han peker på "D700X". Så setter han fingeren på det som kanskje er hovedproblemet, Nikon er sistemann ut her: Nikon has a big problem with the D3x, I think. It's last to the market (FX, high resolution), with everything riding solely on the sensor. And they're asking a huge price for it. At US$4999 the risk of failure wouldn't have been very large. At its US$7999 price, it really needs to perform beyond expectations for it to shore up the top side of Nikon's lineup. On the plus side, the pixel-deprived Nikon shooters will initially appreciate the part of the camera that addresses that issue, but I wonder whether it's enough to make the D3x a winning product. Vil det så "perform beyond expectations"? Det går an å tvile. Og forutsetningene for sånn ytelse er ikke de beste. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Lasta ned fra eksempelbildene til Nikon. Det kan ta si tid å laste, så jeg har croppa fra ett av dem for evt interesserte. 100% crop: Hele bildet, nedskalert: Merk at dette er tatt på ISO 200. 1/50s f/5.6 @62mm. Så på dette finpikselnivået må vi regne med noe bevegelsesuskarphet med den lukkertida - ser ut som om det er litt. Et annet, 100% crop: Og hele, nedskalert. ISO 100, 1/200s f/10 @31mm Og når blenderen går under f/11, kan en begynne å merke diffraksjonseffektene på pikselnivå. Derfor har jeg ikke croppa 3b-eksempelbildet, som er tatt på f/13, og som jeg synes viser dette. Endret 1. desember 2008 av capricorny Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg tok noen eksempelbilder på pressekonferansen i dag. Linker til disse finnes i slutten av artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå