Gå til innhold

Kommer Nikon med nytt kamera?


Anbefalte innlegg

jeg skjønner ikke helt de som er "over" seg over at det er så dyrt i forhodl til konkurrentene (selv om jeg mener det bare er 1 - nemlig 1Ds) - hva kosta det når det kom ? Om ikke nemlig presist det samme som D3x koster nå - før det er i butikkene ? En pris som helt sikkert kommer til å synke ned til prisen for en 1Ds som pr.nå er 10000 lavere enn D3x. Sony A900 og 5DmkII kan jo ikke sammenlignes - mtp brukergrupper og byggekvalitet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skjønner ikke helt de som er "over" seg over at det er så dyrt i forhodl til konkurrentene (selv om jeg mener det bare er 1 - nemlig 1Ds) - hva kosta det når det kom ? Om ikke nemlig presist det samme som D3x koster nå - før det er i butikkene ? En pris som helt sikkert kommer til å synke ned til prisen for en 1Ds som pr.nå er 10000 lavere enn D3x. Sony A900 og 5DmkII kan jo ikke sammenlignes - mtp brukergrupper og byggekvalitet ?

Joda, men det er vel ingen av disse som uttaler seg som synes 1DsIII har vært så veldig fornuftig prisa. De som kommer først, og er aleine i markedet om å tilby en viss kvalitet, kan jo som regel ta seg ekstra betalt for det.

 

Nikon kommer sist til dette bordet, og lite tyder på at de kommer med noe som blåser konkurrentene/alternativene bort. Tvertimot, likner håndteringa nesten 100% på D3, sensor-output kanskje 90% på A900, og på spesifikasjonene blir det vel litt hipp som happ i forhold til 1DsIII. D3X vil kanskje, totalt sett, når oppløsning veies tungt inn, ha den beste bildekvaliteten av FF-kameraene på markedet. Men med de små marginene som er, vil vel normalt sett dette bare berettige at D3X ved introduksjon plasseres der 1DsIII ligger nå - og helst et pent stykke under for at konkurransedyktigheten skal bli helt klar. Videre er faktisk alle FF-alternativene et godt stykke på vei sammenliknbare, enten med hensyn på brukergruppe, byggekvalitet eller bildekvalitet. Dette gjør at Nikon snevrer inn kundegruppa ganske enormt ved å prise så høyt. For mange som har trangt budsjett, og som får et helt A900-system for prisen til en D3X, er valget enkelt.

Lenke til kommentar
Sony A900 og 5DmkII kan jo ikke sammenlignes - mtp brukergrupper og byggekvalitet ?

Spørsmålet er vel mer hvorvidt D3x (og for så vidt 1Ds MkIII) egentlig har noen brukergruppe.

 

D3x er jo mer eller mindre en direkte konkurrent til 1Ds MkIII, og begge to er dyre hus som leverer høyt pikselantall og en robust konstruksjon. Men hvem har egentlig bruk for kombinasjonen?

 

Jeg må si meg litt enig med Thom Hogan-artikkelen. De som jobber med høyoppløst fullformat har antageligvis ikke så stor bruk for integrert vertikalgrep og så robust konstruksjon. Det er først og fremst pressehus som får så mye juling at D3-robusthet er nødvendig. Jeg tror egentlig at klassen hus som 1Ds MkIII og D3x tilhører har fått føttene sparket vekk under seg av hus som 5D MkII og A900.

 

Hva kan man egentlig gjøre med et 1Ds MkIII som man ikke kan gjøre med en 5D MkII? Fotografere landskap i skikkelig pissdårlig vær? Til de fleste oppgaver hvor du trenger og kan nyttegjøre deg av pikseltallet så er det ikke noen praktisk forskjell.

Lenke til kommentar

Min reaksjon på prisen er at svært mange av de potensielle brukerne av høyoppløst fullformat allerede har investert i Canon for årevis siden, og at Nikon derfor må strekke seg litt prismessig for å vinne litt terreng. Slik er det bare. De kan ikke tillate seg den arrogansen Canon har hatt råd til i klassen, spesielt når som digitalt mellomformat begynner å nærme seg drastisk i tillegg.

Lenke til kommentar

Skal ikke krangle på det. De eneste jeg kan se for meg som vil være villige til å investere i D3x er proffer som har bruk for oppløsningen og allerede har så mye investert i Nikon-systemet at det ikke vil lønne seg å bytte ut optikken. Og det slår meg ikke som en spesielt stor kundegruppe...

 

Mistenker at det hadde vært lurere fra Nikon sin side å droppe D3x og heller gå rett på en D700x for å konkurrere med 5DmkII og A900.

Lenke til kommentar
Min reaksjon på prisen er at svært mange av de potensielle brukerne av høyoppløst fullformat allerede har investert i Canon for årevis siden, og at Nikon derfor må strekke seg litt prismessig for å vinne litt terreng. Slik er det bare. De kan ikke tillate seg den arrogansen Canon har hatt råd til i klassen, spesielt når som digitalt mellomformat begynner å nærme seg drastisk i tillegg.

Sånn taler fornuften, ja :)

 

Sprø hypotese: Nikon trenger (som Canon) "flaggskip", og har noen tusen proffer som er så tungt investert i Nikon-utstyr og -kompetanse at de vil kjøpe D3X til gitt pris, når ytelsen er brukbar. I tillegg har vi på verdensbasis hundrevis av utleiebyråer, som leier ut dyrt utstyr til brukere som ikke har råd til å ha det permanent, og til slutt har vi noen tusen gærne, søkkrike amatører som vil ha noe som skiller dem fra de gærne og mindre søkkrike, eller de som er verken gærne eller ;)

 

Disse er mange nok til å betale utviklingskostnadene til D3X, de vil kjøpe fort nok, og det vil stadig være noen som kjøper D3X når D700X er lansert. D700X er hovedmålet, for dette huset er titusener interessert i, og Nikon vil faktisk ikke at for mange kjøper D3X i påvente av D700X, slik det skjedde med D3. Jo høyere D3X prises, desto bedre tilbud vil dessuten D700X se ut som, og samtidig gir den i 16/14-bits-sammenheng elendige A900-varianten av en sensor et glimrende utgangspunkt for differensiering: Uten D3X sin massive dataflyttingskapasitet, vil 14-bits serieopptak med D700X bli en litt dårlig vits, så ille at det virkelig ikke kan brukes i mange studiosituasjoner. Mens alt det andre funker glimrende - også 12-bits opptak på 2-4 bps. Brukerne synes det er helt OK. Og D700X kan skinne i video-avdelingen, slik at den virkelig kommer bra ut jamført med 5DII og A900. Det vil bli en god del frafall mens en venter på D700X, men når denne først kommer, vil den bare understreke overfor de frafalne at de skulle vært mer tålmodige.

 

Og i proff-sammenheng, er D3X bare stop-gap-løsning for Nikon: De sikter egentlig mot ei MX-linje, og vil egentlig ikke at et FX-flaggskip skal konkurrere _for_ bra heller. Derfor er det helt ok for dem å ha en toppmodell nå som egentlig har 12-bits sensor. For konkurrentene er ikke i stand til å prestere noe bedre nå, og når de blir det, vil Nikon også være kommet lengre.

 

På denne måten snur Nikon en litt kinkig situasjon; at de ikke har fått fram noen god høy-MP sensor sjøl, samtidig som konkurrentene er utpå med skikkelige alternativer til lave (i denne sammenhengen) priser, til en taktisk fordel.

 

Jeg kan jo ikke si at dette er planen. Men i forhold til ikke usannsynlige scenarier, kunne det vært det. For Nikon står og faller veldig mye med "D700X". Mange Nikon-fotografer bruker allerede A900 sammen med D3/D700, og de er godt fornøyd, mange av dem.

Lenke til kommentar

Prisen på D3x bekymrer meg ikke. Det blir som moteklær, jeg kjøper dem ikke før de er på salg uansett (og kanskje ikke da heller - moteklær altså).

 

Men tilbake til topic:

Kommer Nikon med nytt kamera?

Ja, og når det har kommet, så kommer et nytt nytt et, dersom de ikke har konket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant denne på russisk side,er ikke 100 prosent stødig i russisk ,men det står at det skal ha 24.6 mpixler:se bilde litt på nersiden av midten

 

http://mediatory.ru/

 

Nikon D400 покажут 1 декабря в Китае?

 

Много ходило слухов про "большое событие" от Никон 20 ноября, но что-то в последнее время появились опровержения этой информации.

Но появилась новая надежда - 1 декабря, Китай. Возможно именно там и именно тогда покажут новую камеру от Nikon - D400.

Сегодня уже даже появилась картинка новой камеры.

Предположительно, это будет 24,6 мегапиксельная полнокадровая фотокамера. Больше подробностей пока нет.

Правда, такой камеры не было в списке "планов Nikon на 2008/2009 год", ну да это не важно :).

Да и картинка больше похожа на переделку картинки D300 с лейблом "FX" и заменой "3" на "4", ну да это тоже не важно :)

Lenke til kommentar
Fant denne på russisk side,er ikke 100 prosent stødig i russisk ,men det står at det skal ha 24.6 mpixler:se bilde litt på nersiden av midten

 

http://mediatory.ru/

 

Nikon D400 покажут 1 декабря в Китае?

 

Много ходило слухов про "большое событие" от Никон 20 ноября, но что-то в последнее время появились опровержения этой информации.

Но появилась новая надежда - 1 декабря, Китай. Возможно именно там и именно тогда покажут новую камеру от Nikon - D400.

Сегодня уже даже появилась картинка новой камеры.

Предположительно, это будет 24,6 мегапиксельная полнокадровая фотокамера. Больше подробностей пока нет.

Правда, такой камеры не было в списке "планов Nikon на 2008/2009 год", ну да это не важно :).

Да и картинка больше похожа на переделку картинки D300 с лейблом "FX" и заменой "3" на "4", ну да это тоже не важно :)

Oversatt så ser det ut til at det er en spekulasjon om hva som kommer 1. desember (som kjent var det D3X og ikke D400)

 

Nikon D400 will show on December, 1st in China?

 

Much went hearings about " the big event " from Nikon on November, 20th, but something recently there were refutations of this information.

But there was a new hope - on December, 1st, China. Probably there and then will show the new chamber from Nikon - D400.

Today already even there was a picture of the new chamber.

Presumably, it will be 24,6 MP camera. It is More than details while is not present.

However, such chamber there were no in the list " plans Nikon on 2008/2009 ", well it is not important smile.gif.

And the picture is more similar to alteration of picture D300 with a label "FX" and replacement "3" on "4", well it too is not important

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...