Gå til innhold

iPod i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg informere om at jeg er en fersk Ubuntubruker, og håper at jeg får svarene med teskje.

Jeg har prøvd meg litt frem og tilbake med å koble til ipod`en min til pcen. Jeg brukte GTK POD for å organisere musikken min (slettet en del sanger). Det virket veldig greit. Problemet mitt er at jeg har all musikken min på Ipoden, og jeg har lyst til "å synkronisere" musikken på Ipoden med pcen min (slik som man gjør på iTunes). Jeg vil med andre ord spille av musikk uten at iPoden er tilkoblet. Når iPoden var tilkoblet kunne jeg spille av musikken i Amarok.

Håper dere forstår problemet mitt.

Lurer også på en ting til, og det går litt i "samme banen". For noen dager siden satte jeg i en musikkcd i pcen min. Jeg ville kompiere denne musikken inn på pcen. Når jeg satte i cden kom det automatisk opp et program (husker ikke hvilket). Det kunne jeg kopiere musikken, noe jeg gjorde. Etter at jeg hadde kopiert cden, så jeg at filene naturlig nok hadde havnet under mappen "MUSIKK". Problemet var at jeg ikke fikk til å spille av sangene. Jeg har lyst til å kopiere inn musikken slik at sangene blir til mp3`er, og slik at jeg igjen kan legge de på iPoden.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Når du setter inn en cdplate så var det sikkert programmet "Sound Juicer" som dukket opp. I "Sound Juicer" går du til Edit>Prefrences> hvor du endrer "Output format" til det formatet du ønsker("CD Quality, MP3"). Mer info her.

2. Musikken du alt har rippet kan konverteres til et annet format(bla. mp3)ved hjelp av programmet "Sound Converter". Du kan installere Sound Converter fra Syanptic(System > Administration > Synaptic). Merk at du må også i Sound Converter må gå til Edit>Prefrences> og anngi ønsket format. For og kunne rippe og spille av mp3 filer trenger du kodec for mp3(det er et lukket format), du får spørre hvis du ikke vet hvordan.

3. Jeg har ikke ipod selv, så vet ikke hvordan du kopierer musikk fra disse over på pcen som du ønsker. Mulig denne siden kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg sliter litt enda. Jeg har lært meg å bruke GTKPOD, så jeg får på en måte til å synkronisert/organisere musikken på iPODen min.

Men jeg sliter fremdeles med dette:

Min pc har nettopp kommet tilbake fra reperasjon, og jeg mistet all musikken. Jeg har en iPOD på hele 80GB, så jeg har masse musikk der. Men problemet er at jeg vil ha alle de sangene på pcn, slik at jeg kan spille de fra de fra pcn. Hadde jeg hatt en vanlig mp3-spiller hadde dette vært lett, da det bare hadde vært å kopiert, men iPOD er litt vanskelig på den måten...Noen som kan hjelpe meg?:)

Lenke til kommentar

Ser du hr fått noen svar, men kommer med et jeg og:

Songbird. Blir på en måte som Itunes. Er foreløpelig bare i betastadiet (0.7), men 1.0rc3 ha komemt ut. Hvis du ikke er veldig freake på linux så ligger den i legg til/fjern programmer men vet ikke vilken versjon det er.

Hvis du ikke tar den derifra så må du legge til menyelementer og sånt manuelt så vidt jeg vet, men du slipepr og kompilere.

Eneste dumme er at den ikke har cd/dvd støtte, men den kan spille av filmer.

Ellers er programmet enkelt og fint og bruke, masse addons, skins (Eller feathers som de kaller det, og det finnes en "feather" som ser ut som Itunes), Norsk språkpakke og itregert nettleser (basert på firefox 2) laga for musikknedlastning.

NB: Under instalasjon så ikke rør anbefalte add-ons, hvis du fjerner den for ipod må du legge den inn der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Når du setter inn en cdplate så var det sikkert programmet "Sound Juicer" som dukket opp. I "Sound Juicer" går du til Edit>Prefrences> hvor du endrer "Output format" til det formatet du ønsker("CD Quality, MP3"). Mer info her.

2. Musikken du alt har rippet kan konverteres til et annet format(bla. mp3)ved hjelp av programmet "Sound Converter". Du kan installere Sound Converter fra Syanptic(System > Administration > Synaptic). Merk at du må også i Sound Converter må gå til Edit>Prefrences> og anngi ønsket format. For og kunne rippe og spille av mp3 filer trenger du kodec for mp3(det er et lukket format), du får spørre hvis du ikke vet hvordan.

3. Jeg har ikke ipod selv, så vet ikke hvordan du kopierer musikk fra disse over på pcen som du ønsker. Mulig denne siden kan være til hjelp.

Hei! Takk for godt svar. Jeg får nå lagt inn sangene fra cd i mp3-format. Du sier at jeg trenger kodec for mp3. Kan du forklare meg hva det er, og hvor jeg får tak i det, og hvordan jeg bruker det? Takk

Lenke til kommentar

Flott at du fikk det til.

En god forklaring på hva kodek er finner du her på Wikipedia. Kort forklart så er mp3 og andre formater komprimert(pakket) data, og man trenger kodek for å kunne åpne dem.

Ubuntu med tilhørende pakkebrønner(som pakkeprogrammet Synaptic bruker) kommer i utgangspunktet uten støtte for kodeker og annen programvare som er lukket og proprietære. Men du kan selv enkelt legge til ny pakkebrønn for Ubuntu slik at du kan installere det du selv ønsker gjennom Synaptic.

Gå du til Medibuntu finner du forklaringen på hvordan du gjør det. Når du har lagt til pakkebrønn fra Medibuntu vil du kunne installere kodek for mp3, for dvd, Google Earth, Skype og en rekke andre programmer.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som føler at Ubuntu er litt sånn "Moped Distro"? Da mener jeg. Nå har jeg ikke prøvd det selv, men det høres ikke ut som at du kan spille Mp3 ut av boksen. Det høres ut som du må legge inn kodek. Er ikke det litt "Steinalder"? I Slackware og Zenwalk er det ikke noe å problem å spille Mp3 ut av boksen. Iallefall såvidt jeg vet. Jeg kjører no både Slackware og Zenwalk selv og det fungerer fint med Mp3 der. iPod i Slackware fungerer også fint. Bare å plugge den inn også mener jeg å huske at den kommer opp på skrivebordet, og hvis du har GtkPod installert så er det bare å gjøre som du vil på iPoden. Det er iallefall GtkPod jeg liker best. Hvorfor må man aboslutt legge inn kodek for å spille Mp3 i Ubuntu? Hvorfor ligger ikke det inne fra før av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...