Jorgengk Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Trenger en bok som tar for seg hvordan det er å vokse opp i en by den dag i dag (eller noe rundt der, ihvertfall moderne tid). Har to bøker fra før av, Ulvehiet som tar for seg tidlig 1900-tallet og Beatles som står for 60- og 70-tallet. Derfor bør boka passe litt i forhold til disse, men alle forslag tas imot med glede. Noen som vet om en bok som kan være passende? På forhånd takk.. EDIT: Ser at jeg godt kan ta en for meg en annen tidsperiode. F.eks. før 1900-tallet. Endret 28. november 2008 av Jorgengk Lenke til kommentar
Talkie_Walkie Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Når jeg skrev en tilsvarende oppgave brukte jeg Skyskraperengler av Tove Nilsen. Handler om oppvekst i drabantbyene utenfor Oslo. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Oppvekst i Andeby av Audun Briseid fra 1971. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvite Niggere er vel en klassikere som er verdt å nevne. Den er mye mørkere enn beatles, men den foregår vel ca samtidig i tid. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Både Skyskraperengler og Hvite niggere er gode bøker, men begge har handling lagt til 60-70-tallet om jeg ikke husker helt feil. Jeg kan ikke komme på noen oppvekstromaner med handling lagt til "vår tid"(80-90-tallet). Disse romanene var veldig populære å skrive på 80-tallet, men forsvant utover 90-tallet. Forsåvidt så heter det ikke 'den dag i dag' når du skal beskrive noe som er nå, da skal du skrive 'i dag'. Om du skal beskrive noe som har vedvart frem til i dag så skriver du 'den dag i dag'. F.eks: En bok som beskriver det å vokse opp i en by i dag. Han bor i byen den dag i dag. Bare et vennlig tips. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Kom nettopp på en, yatzy av harald rosenløwegg eller noe sånt. Den veldig god og ganske lettlest. Handlingen foregår rundt 2000 tror jeg. Er ikke helt sikker, bare google det for å finne ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå