Target.Aquired Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Norge har ikke noe sjel og vi vil fremdeles være nissene i nord. Lære litt av andre kulturer? Vi er noen inngrodde, uhøfelige nisser som tror vi er best i alt. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Er vår kultur amerikanisert, i så fall, hva er det som gjør den amerikanisert? Hva tror dere er årsakene til at ungdom er mest påvirket av amerikansk kultur? Hva er det som skjer med Norges kultur? Stavanger, verdens kulturhovedstat, kjøper inn fontener og fancy vann til millioner av kroner samtidig som at kinoen viser mer og mer amerikansk og mindre og mindre norske filmen. Holder vi på å bli et mini-amerika?! Selv om de fleste av oss ikke går i Stetson hatt, så er vi flasket opp med Amerikanske filmer og tolkninger på hva lykke er. Dette har vi vært oppflasket med i minst hele etterkrigstiden fra WW2. Ta en kikk på diverse tv programmer og se hva som sendes..Amerikanske såpe operaer som reprise nr 4 og 5. Jeg er ikke i tvil om at dette har påvirket oss mye. En annen ting er jo at de fleste av oss også ser falskheten i dette, landet der alt er mulig, greier ikke å brødfø sin egen befolkning, flere og flere sulter. I Norge som "mange" anseer som ett kommunistisk land av personer på den ytterligere høyre fløy, har vi sjeldent eller nesten aldri fått servert filmer fra Russland eller andre kommunistiske land. Vil tro at f.eks. filmverdenen består av mere enn bare Hollywood og USA, vil da si at jeg vet det tidvis sendes gode filmer og serier fra andre land, men det blir så alt for lite av det. Endret 1. desember 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det er uten tvil mer amerikanisert kultur på visse fronter. F.eks. på kinofronten, hvor ofte ser du russiske, franske, australske eller mexikanske filmer på norsk kino? Jeg skulle gjerne ha sett flere utenlandske filmer som ikke er amerikanske, men som oftest må man vente til en eller annen filmfestival, hvis du er så heldig at du bor et sted hvor slike festivaler forekommer. Det er uten tvil en ujevn fordeling hvis norske kinoer prøver å være internasjonale. Og når jeg hører på radio så er det som oftest amerikansk og norsk musikk som spilles av. Og når jeg ser på norsk tv er det oftest norske og amerikanske programmer. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 australske er det noen av, britiske er det en del av, men grunnen til at det ikke er så mange utenlandske er fordi det ikke er på engelsk. hvem vil sitte å se en film på spansk? ikke mesteparten ihvertfall Lenke til kommentar
O3K Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 australske er det noen av, britiske er det en del av, men grunnen til at det ikke er så mange utenlandske er fordi det ikke er på engelsk. hvem vil sitte å se en film på spansk? ikke mesteparten ihvertfall Vi har teksting, har vi ikke? Hvis språket er hovedfaktoren og ikke filmen i seg selv så er man vel ikke så veldig opptatt av gode filmer, sålenge de bare er på engelsk. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Norge har ikke noe sjel og vi vil fremdeles være nissene i nord. Lære litt av andre kulturer?Vi er noen inngrodde, uhøfelige nisser som tror vi er best i alt. Ikke minst saklige og konstruktive i debatter. Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Norge har ikke noe sjel og vi vil fremdeles være nissene i nord. Lære litt av andre kulturer?Vi er noen inngrodde, uhøfelige nisser som tror vi er best i alt. Ikke minst saklige og konstruktive i debatter. Sier bare fakte jeg! Og det er en som har sett Norge utenfra! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nei, du sier faktisk ingenting. Hva betyr det å ikke ha sjel? Hva innebærer det? Hva er sjel, i denne sammenhengen? Har vi aldri lært noe av andre kulturer? Tror vi virkelig vi er best i alt? Er vi uhøflige? Alle sammen? Inngrodde? Inngrodde i hva? Sett utenfra? Vært på svenskehandel? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Norge har ikke noe sjel og vi vil fremdeles være nissene i nord. Lære litt av andre kulturer?Vi er noen inngrodde, uhøfelige nisser som tror vi er best i alt. Ikke minst saklige og konstruktive i debatter. Sier bare fakte jeg! Og det er en som har sett Norge utenfra! Og med Norge så mener du vel hele landets befolkning? Med andre ord så påstår du at hver eneste person som bor i dette landet er uhøffelig og at hver eneste person i dette landet tror vi er best i alt? Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Selv mener jeg at vi "vinner" på og ta til oss denne type kultur. Vi sammarbeider med Amerika på en rekke områder. Nå skal Norge inngå store kontrakter med Amerika med tanke på det nye F-35 jagerflyet de skal produsere for Norge. Sammarbeid av denne typer styrker båndene mellom nasjoner, som kan være lukrative på et senere tidspunkt. Hva er det vi vinner? På hvilken måte skal båndene styrkes? Ville ideer som ikke synes å ha grunnlag i annet enn subjektive fortolkninger. Dette omhandler kulturell globalisering eller homogenisering, hvis du vil. Det systemet som etterlater seg transnasjonale spredninger av kulturelle impulser gjennom bl.a. tv, film, Internett, mote og turisme. Det handler ikke bare om faktorer som "Cola", og kan ikke drøftes med bakgrunn i alliansemuligheter ved kjøp av militære fly. Det blir svært problematisk. Det kan nesten tyde på at du ønsker kulturell ensretting og utvisking av nasjonale og regionale forskjeller. At vi med vår "sensitive kultur" ikke har stort og at det gjerne bare må gå tapt? At markedsmakt og markedskonkurranse er sentralt er helt sikkert. Det samme er kampen om publikum, noe som ikke kan bestrides. Konsekvensen som kan finne sted er en global reduksjon av det kulturelle mangfold. Endret 2. desember 2008 av Totentanz Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Nei, du sier faktisk ingenting. Hva betyr det å ikke ha sjel? Hva innebærer det? Hva er sjel, i denne sammenhengen? Har vi aldri lært noe av andre kulturer? Tror vi virkelig vi er best i alt? Er vi uhøflige? Alle sammen? Inngrodde? Inngrodde i hva? Sett utenfra? Vært på svenskehandel? Her har man en typisk Norsk mentalitet. Det slår aldri feil! Jeg var en typisk Nordmann da jeg reiste til det store utland på jobb. Jeg var heldig og fikk jobber med flere med forsjellig kulturbakgrunn. Jeg fikk oppleve og kjenne andre mennesker og ikke minst oppleve hvordan egentlig vi Nordmenn var! Frekke, uhøfelige og totalt mangel på respekt var noe av tingen som fikk meg til å tenke. Jeg jobbet i utlandet over flere år og under den tiden forandret jeg synet på hvordan Norge og Nordmenn er. Jeg var en stolt over Norge og hva vi sto for til å begynne med. Norge er best i det og bla,bla....men som sagt forsvant en del av stoltheten da jeg fikk føle det på kroppen. Jeg snakker av erfaring for dette må oppleves før en kan ta stilling til det. Derfor blir det vanskelig for en inngrodd Nordmann og se forsjellene, eksempelvis deg kanskje? Vi er ikke unike i verdenssammenhengen som vi tror. Saken er den at vi har ikke noe kultur her i Norge eller dvs vi har våres særnorske kultur (inngrodd). Når det kommer innslag fra andre kulturer blir vi Nordmenn skeptiske. Vet ikke helt hvordan man skal stille seg til saken og det ender som regel opp med at vi går tilbake til det gamle gode...... Endret 3. desember 2008 av The_Majestic Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Tja, jeg har bodd flere år i Canada, og flere år i Namibia, så jeg vføler jeg har sett andre deler av verden en Oslo. Jeg har også sett hvordan folk som har tilbrakt mer enn 4 uker utenfor våre grenser plutselig blir til det jeg kaller self-hating-norwegians. Dersom du har noe reell begrunnelse for det du sier, og noen faktiske argumenter, så imøtesees det selvsagt fra min side, Men alt du sier er "nordmenn er kjipe", om enn i litt mange ord, så det er litt lite å debattere. Kanskje problemet er at du generaliserer så mye? Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Tja, jeg har bodd flere år i Canada, og flere år i Namibia, så jeg vføler jeg har sett andre deler av verden en Oslo. Jeg har også sett hvordan folk som har tilbrakt mer enn 4 uker utenfor våre grenser plutselig blir til det jeg kaller self-hating-norwegians. Dersom du har noe reell begrunnelse for det du sier, og noen faktiske argumenter, så imøtesees det selvsagt fra min side, Men alt du sier er "nordmenn er kjipe", om enn i litt mange ord, så det er litt lite å debattere. Kanskje problemet er at du generaliserer så mye? Jobbet du der? Eller bodde du der med alt tilrettelagt? Når man jobber blir man isolert og man må se ting litt anderledes. Man ser seg liksom litt utenfra. Jeg har fått det slengt i tryne flere ganger og det er ikke bare meg men flere av mine kollegaer som har opplevd dette. Hvilken oppfatning har du? Ta og les over dette ett par ganger... http://e24.no/naeringsliv/article1872530.ece http://www.dinside.no/php/art.php?id=342678 http://www.bt.no/meninger/article593722.ec...amp;insert=true http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/akiv/200...ber/forvirret_/ Endret 15. desember 2008 av The_Majestic Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Verden er blitt mindre som eit resultat av globalisering. Me er nærmere kvarandre, og ugdom sjår mykje TV og broker mykje internett. Her finn med amerikanske serier, websider og meir. Ungdom er det ein mye satser på på Kino, og slik held det fram vidare og vidare. Litt synd er det no. Men dessverre er det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå