Gå til innhold

Amerikanisering av vår kultur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er ikke gruppen av amerikanere i Norge som står for kulturimperialismen. Men amerikanere i USA og deres selskaper.

Ja, jeg skjønner dere mener det. Jeg ser det altså ikke slik. Verden har blitt mindre og dette er en inndirekte konsekvens av dette, slik ser nå jeg det i min håpløse naivitet...

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Benekter du at julenissen er rød pga colareklamene, at mesteparten av engelsken unge kan idag er takket være amerikanske serier og ikke skolegang(bare sammenlign med land der de dubber tv'en).

Jeg tror ikke behovet for å finne skikkelig forskningsmateriale er tilstede i dette tilfellet, for at du skal tro på det jeg sier.

Lenke til kommentar
Hvordan er samfunnet vårt preget av muslimer?

Karikaturtegningene?

Om ikke annet har muslimene virkelig markert seg på verdensarenaen og også til en viss grad her i landet. Det er jo stadig syting over at de trenger spesialbehandling fordi de ikke kan spise svin, osv.

Lenke til kommentar
Men er ikke den "Amerikanske kulturen" (hva nå en det er), relativt lik vår egen? Med dette som utgangspunkt vil vi ikke møte på noen store problemer rundt dette.

Poeng. For å svare på dette må man først spørre seg hva i alle dager det er som kan betegnes som "norsk".

Lenke til kommentar
En helt klar definisjon av kultur er vanskelig.

Særlig i dette tilfellet her. USA er jo et relativt ungt land, og ikke engang "amerikansk kultur" er et homogent konsept. Kulturen i Santa Fe er langt fra lik som kulturen i Grand Forks, North Dakota. Spørsmålet blir vel rettere: Hvilke deler av den "norske kulturen" er det trådstarter føler at ikke kan leve side ved side med den amerikanske?

Lenke til kommentar

Wikipedia mener at:

The modern depiction of Santa Claus as a fat, jolly man (or gnome) wearing a red coat and trousers with white cuffs and collar, and black leather belt and boots, became popular in the United States in the 19th century due to the significant influence of caricaturist and political cartoonist Thomas Nast.[3] This image has been maintained and reinforced through song, radio, television, and films. In the United Kingdom and Europe, his depiction is often identical to the American Santa, but he is commonly called Father Christmas.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Nei, det sier ikke seg selv. Hvordan har muslimene preget vårt samfunn og kultur kraftig?

Her snakker vi om kommersialisering gjennom McDonalds, amerikanske filmer. Hvordan har muslimer preget vårt samfunn kraftig? Det lurer jeg virkelig på.

Gjennom syting og rasisme-påstandar.

Lenke til kommentar
Nei, Coca Cola gjorde ikke det.

I følge snopes.com var ikke Coca Cola opprinnelsen til den moderne nisse, derimot spilte de en viss rolle med å gjøre han kjent.[1]

All this isn't to say that Coca-Cola didn't have anything to do with cementing that image of Santa Claus in the public consciousness. The Santa image may have been standardized before Coca-Cola adopted it for their advertisements, but Coca-Cola had a great deal to do with establishing Santa Claus as a ubiquitous Christmas figure in America at a time when the holiday was still making the transition from a religious observance to a largely secular and highly commercial celebration. In an era before color television (or commercial television of any kind), color films, and the widespread use of color in newspapers, it was Coca-Cola's magazine advertisements, billboards, and point-of-sale store displays that exposed nearly everyone in America to the modern Santa Claus image. Coca-Cola certainly helped make Santa Claus one of the most popular men in America, but they didn't invent him.

1. http://snopes.com/cokelore/santa.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...