Gå til innhold

Amerikanisering av vår kultur?

Anbefalte innlegg

Vil ikke kalle det amerikanisering akkurat. Hollywood er rett og slett bare stedet der det lages mest film i vesten, og de tar ideene til filmene fra hele kloden, det er slik et fritt marked fungerer. Blant annet har flere norske filmer/bøker senere blitt Hollywood-filmer. Som det allerede er nevnt så er mange produkter som dere kaller "amerikanske" faktisk laget av globale selskaper. Det er en utveksling av ideer over hele verden.

USA er et rikt land med 300mill innbyggere, og av den grunn så er de et stort marked og derfor så er referansene i populærkultur ofte vinklet til USA. Men det betyr ikke at vi blir amerikanisert av dem. Av samme grunn er engelsk et dominerende språk, og det er kanskje pga språket at mange får inntrykk av USA-dominans. Sannheten er langt mer komplisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Jaha, dere blir påtvingt å lære om samfunnsemner? Stakkars dere. Det er virkelig synd.

Hvor var det dere skulle på skoletur og hvorfor var de "redde"?

Ser ikkje på dei som samfunsmedlem, eg ser på dei som låppar, som suger blod av nordmenn, innvandrarar frå resten av Asia, europa og amerika.

Som faktisk jobbar.

Til balstrand og det er umulegt å vite kvifor dei var redde.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Har du seriøse problemer? Vi lærer da mye mer om kristendommen på skolen enn om Islam. Hvilken klasse går du i? I løpet av ungdomsskolen var det alltid et kap. om kristendommen, et kap. om bibelen og et kap. om DGT/DNT. Selvfølgelig hadde vi da óg et kap. om Islam, det er nå tross alt en ganske stor religion. Kanskje de ikke var "redde" men at noe som skulle skje på denne leirskolen strider i mot deres religion? Kjøtt dere spiste, drikke eller noe annet?

Og bare sånn for å ha spurt; du har ikke noe imot homofili og med det samme?

Lenke til kommentar
Nei, det sier ikke seg selv. Hvordan har muslimene preget vårt samfunn og kultur kraftig?

Nå tror og håper jeg du kun har disse innleggene for og provosere og "trolle", Rampage. Hvis du virkelig ikke ser hvordan muslimer preger vårt land, må du ha bodd i en bunkers uten tilgang på TV og aviser de siste 20 årene, noe jeg vet du ikke har. Dette er et sidespor fra det egentlige temaet i denne tråden. Et kjapt søk på VG Nett viser blandt annet at, Imamer ville verve selvmordsbomber i Norge, trakassering er hverdagslig i norske asylmottak, bygd på 600 skal få 120 asylsøkere, mange asylbarn har psykiske problemer, osv. Kunne forsatt i det unedelige. Sakene er mange og blir stadig fler vi hører om dette hver eneste dag Rampage, det vil si de som vil høre, hører om de. Denne debatten kan gjenre forsette, men ikke i denne tråden.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Vil ikke si at norsk kultur er amerikanisert, snarere tvert imot. Man kan for eksempler se på julefeiringen som svært mange påstår har blitt alt for amerikansk. Hvor skal jeg begynne?

- I USA feirer de den 25, her feirer vi den 24.

- I USA spiser de hovedsaklig kalkun, her går det i pinnekjøtt og ribbe.

- I Norge har vi julehefter, noe som ikke USA har.

- Vi har forskjellig julebakst.

- I Norge er julenissen i fjøsnisse skikkelse, mens i USA er han den som alltid man ser på filmer osv

- I Norge har vi julegrøt med mandel, i USA har de Julekake.

Det var noen eksempler. Grunnen til at jeg tok for meg julefeiring er fordi at det er høytider som først blir forandret under kultur påvirkning, se på for eksempel Halloween feiringen, noe som er det eneste jeg har sett av amerikansk kultur er i Norge.

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar
Nei, det sier ikke seg selv. Hvordan har muslimene preget vårt samfunn og kultur kraftig?

Nå tror og håper jeg du kun har disse innleggene for og provosere og "trolle", Rampage. Hvis du virkelig ikke ser hvordan muslimer preger vårt land, må du ha bodd i en bunkers uten tilgang på TV og aviser de siste 20 årene, noe jeg vet du ikke har. Dette er et sidespor fra det egentlige temaet i denne tråden. Et kjapt søk på VG Nett viser blandt annet at, Imamer ville verve selvmordsbomber i Norge, trakassering er hverdagslig i norske asylmottak, bygd på 600 skal få 120 asylsøkere, mange asylbarn har psykiske problemer, osv. Kunne forsatt i det unedelige. Sakene er mange og blir stadig fler vi hører om dette hver eneste dag Rampage, det vil si de som vil høre, hører om de. Denne debatten kan gjenre forsette, men ikke i denne tråden.

Dette var noe spesielle eksempler. Alle sammen beskrev situasjonen i asylmottak, som vel er relativt adskilt fra det norske samfunnet, og påvirker ikke norsk kultur i særlig stor grad. Nå kan man hevde at slike tilstander i asylmottakene tyder på at innvandrere som kommer ut fra asylmottakene og ut i det norske samfunnet, vil påvirke det i en spesielt negativ grad, men det er heller ikke opplagt, da asylmottak er en veldig spesiell institusjon.

Jeg kan også søke frem eksempler på Kriminalitet utført av svensker i Norge, men det skal mer til enn dette for å bevise at svensker utøver en negativ kraft på det norske samfunn og kultur.

Lenke til kommentar
Eksemplene undertegnede kom med i denne sammenheng påvirker samfunnet mer en kulturen. Men som du selv uttaler henger ting sammen. Mange elver små.

Mange sosialantropologer mener at samfunnet er kulturen. Kultur er et ytterst komplekst ord, men de fleste av oss har likevel et begrep om hva det er. Men igjen unnviker du å svare på det jeg spør deg om, nemmlig hvordan disse eksemplene har påvirket kulturen vår (evt samfunnet om du vil). Jeg spør altså om hvordan...

Lenke til kommentar

Norge er et merkelig land. I stedet for å ta vare på vår egen kultur og å utvikle den videre, kaster vi vrak på den og erstatter den heller med amerikansk kultur. Et land med respekt for seg selv forholder seg stikk motsatt. Jeg synes det er direkte pinlig at vi ikke klarer å stable på bena en egen norsk kultur, men ser oss nødt til å importere andre lands kulturer.

Det kanskje grelleste eksemplet på manglende norsk kulturelt gangsyn er Halloween, som brer om seg selv om den ikke har noe å gjøre her til lands (skikken er opprinnelig katolsk).

Lenke til kommentar
Hvordan påvirker eksemplene du kom med samfunnet, roberteh?

Vel, for å ta noen av eksemplene vil undertegnede si at en bygd på 600 innbyggere som skal få 120 asylsøkere (mulig med traumer og psykiske lidelser), vil påvirke samfunnet i bygda. Politikerne i Storfjord kommune i Nord-Troms uttaler at dette er en ren overkjørsel. Et enstemmig kommunestyre og nesten samtlige innbyggere i Storfjord går mot asylmottak. De øsnker altå ikke denne type inflytelse i bygda, dette respeketer ikke UDI. Samfunnet i denne saken blir også preget av sinne, frustrasjon og bitterhet av og ikke bli hørt. Mulig bagatellmessig for noen, men av stor betydning for innbyggerne.

Når Imamer ville verve selvmordsbomber i Norge påvirker dette samfunnet i ved at vi blir utrygge, i verste konsekvens blir Norge utsatt for terror av typen vi ser i store deler av verden. Informasjonsrådgiver Martin Berntsen i Politiets sikkerhetstjeneste bekrefter at de er kjent med spesiell religiøs aktivitet ved asylmottak. Dette er en aktivitet vi enda ikke har sett mye til i Norge, men vi vet at Al Qaida-grupper er aktive i Norge.

Når mange asylbarn har psykiske problemer, påvirker dette samfunnet ved usikkerhet, frykt, trangboddhet og frustrasjon. Både får de enkelte barn, men også ved samfunnet da vi er de som skal ta oss av disse barna. Skjer ikke dette i tidlig alder, kan vi få en rekke store psykososiale vansker senere. Dette vil altså kunne påvirke samfunnet i negativ retning hvis dette ikke blir tatt hånd om på en skikkelig måte.

Samfunnet er i endring, men jeg selv vil påstå at Amerikanisering er det minste problemet.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...