Lemkin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Det er vel mer en påstand, enn det er fakta smoothie?! Nå må du virkelig begynne å forklare litt hva du egentlig mener her. Kulturen forandres fra dag til dag, bare se på Norge. Jeg mener den Amerikanske kulturen er såpass lik som vår egen at dette ikke byr på nevneverdige problemer. Høna eller egget? Nordmenn utvandret til Amerika - ble norsk kultur en del av grunnlaget for amerikansk kultur da? Nordmenn tar i mot det menste av kultur fra statene - blir norsk kultur amerikanisert? Det er jo klart at det ikke er noen øst/vest forskjell mellom Norge og USA, men det er fortsatt en helt klar forskjell mellom det som annsees å være norsk, både sosialt, religiøst, økonomisk og politisk. Alt dette er en del av begrepet "kultur" (som forøvrig ansees å være et av de mest kompliserte ordene i språket vårt). At kultur forrandres fra dag til dag er jo en meget spesiell påstand, som jeg også syns du burde forklare litt nermere. At ting er og blir likt uansett hvor man drar er ingen god utvikling, men markedet avgjør ofte hva som er "best" , etter hva som er mest etterspurt, markedet styres altså av oss forbrukere. Så egentlig kan vi skylde oss selv for at det er den samme maten, samme kaffen, samme filmene og de samme bøkene uansett hvor man er i verden Ja, det er jo de som tror at verden enkelt kan beskrives ut i fra økonomisk teori også Dette mener jeg blir alt for enkelt. For det første er det mange østlige land (også øst-europeiske) som fortsatt har en forestilling om at demokrati er Coca Cola og hamburgere. I Latvia for eksempel ville alle ha demokrati etter å ha opplevd Sovjet og sett forskjellen mellom Øst- og Vest-Tyskland. Men selv om de vil ha demokrati er det lite fungerende i Riga i dag, nettopp fordi de så for seg Coca Cola og andre typiske vestlige konsumentprodukter. Innføringen av demokrati og vestlig kultur i Latvia har kun ført til større fattigdom og en ekstrem rik elite med pene skatteordninger som også tiltrekker seg nyrike russere. Men likevel er det Rema, Narvesen og DnB Nor, og utallige vestlige klesbutikker som preger Rigas kjøpesenter og handlegater. I Riga kan du drikke engelsk øl på Stella Pub (puben er stort sett full av utlendinger, populært for engelskmenn å ha utdrikkningslag i Riga) og du kan spise middag på TGI Fridays (som også stort sett har et utenlandsk klientell). Lite av dette har kommet Latvias befolkning noe særlig til gode, og mange ønsker seg også tilbake tilbake til kommunismen i all hemmelighet, da hadde de tross alt en plass å bo og mat og strøm. Poenget mitt er at å skylde på markedet for at amerikansk kultur sprer seg blir utrolig enkelt. De landene som i dag ønsker amerikansk kultur gjør det fordi de forbinner det med rikdom og frihet, to ting de ønsker snarest mulig med potensielle fatale konsekvenser. Resultatet er ofte kjeder som etablerer seg og utkonkurrerer de lokale. Dette ser vi jo i Norge også på samme måte som at dette er mulig å se over hele Europa og i østen. Problemet med dette er at vi mister vår egen særegenhet og våre egne tradisjoner - det som gjør nordmenn norsk bortsett fra å ha et pass som sier så. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Høna eller egget? Nordmenn utvandret til Amerika - ble norsk kultur en del av grunnlaget for amerikansk kultur da? Nordmenn tar i mot det menste av kultur fra statene - blir norsk kultur amerikanisert? At kultur forrandres fra dag til dag er jo en meget spesiell påstand, som jeg også syns du burde forklare litt nermere. Jeg mener det jeg sier smoothie. Norge og Amerika har sammarbeidet på en rekke områder. Nå skal Norge inngå store kontrakter med Amerika med tanke på det nye F-35 jagerflyet de skal produsere for Norge. Sammarbeid av denne typer styrker båndene mellom nasjoner, som kan være lukrative på et senere tidspunkt. Det er viktig at vi kan sammrbeide uten og mistenkelig-gjøre hverandres motiver. Som du selv uttaler utvandret Nordmenn til Amerika, vi har alltid vært i dialog og sammarbeid. En rekke Amerikanere liker Norge veldig godt, mulig fordi de kan kjenne seg igjen i landet vårt. At kulturen forandres er udiskutablet, om ikke fra dag til dag, fra år til år og fra genrasjon til genrasjon. Er ikke dette i utgangspunktet positivt? Jeg vil heller har kulturell innflytelse fra Amerika enn fra Islam (som vi også ser krever sin rett i Norge). Skal vi kutte alle bånd med Amerika fordi noen få misliker de? Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) At vi ikke kan unngå å innflytelsen på vår kultur betyr ikke at vi ikke kan begrense den. Endret 28. november 2008 av Rodion Raskolnikov Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Men spørsmålet er: "Er det ønskelig?" Endret 28. november 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Du velger jo konsekvent å ignorere poengene mine. Det jeg mener er negativt med amerikanisering av vår egen kultur er jo nettopp dette med Coca Cola og slike ting. Det ødelegger de lokale særegenhetene vi har. Det stopper opp for servicenæringen å utvikle noe nytt når den rimeligste løsningen er å kjøre franschiseløsninger på alt. Det ødelegger norsk kultur. Og det er jo ikke bare snakk om konsumentprodukter, det er også snakk om arbeidsgivermodeller, politisk tenkemåte og slike ting som påvirker mer enn bare det kulturelle aspektet med tanke på mat og underholdning. Det påvirker hvordan vi styrer samfunnet vårt, hvordan vi tenker på enkelte saker. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Men spørsmålet er: "Er det ønskelig?" Jada. Tenkte helst på de som holdt frem at dette "skjedde uansett" som en grunn til at det ikke er noe vits i å ha noe i mot det. Svaret på spørsmålet er: Nei. Kan ikke se for meg fordelene. Lenke til kommentar
Vault Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Lurer bare på hva dere klassifiserer som "Norsk Kultur". Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Nasjonalromantikken som var helt/delvis influert av europeisk tankestrømmer rundt den tiden. Lenke til kommentar
Vault Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Mente vel norsk kultur i dag da Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Spiller ingen rolle, omtrent all kultur som vi kaller norsk kultur er influert av omverdenen. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Lurer bare på hva dere klassifiserer som "Norsk Kultur". Kulturen vi har i Norge... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Spørsmålet gikk vel en smule "dypere" en som så Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Vet hva han egentlig mente, men har alltid syntes det spørsmålet er litt rart. Det finnes forsåvidt tusenvis av ting som er verdt å trekke frem for å representere norsk kultur. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Men det skal godt gjøres å finne noe som ikke er influert av noe utenlandsk. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Ja, og som andre har påpekt er ikke kutluren i Norge statisk, kultur fra andre land former landet vårt, både på godt og vondt. Uønskede elementer må begrenses, er liten uenighet om utgangspunktet, metodene derimot - de kan vi strides om. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Trur vårt største problem er islamiseringa av skular og samfunnet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvordan da? Fjerning av kristendomsparagrafen i skolen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvordan da?Fjerning av kristendomsparagrafen i skolen. Hvordan? Nei, men vi blir faktisk påtvinga å lære oss Islam på skulen, til og med meir enn kristendommen. Påtvinging av islamsk kultur. Vi måtte faktisk avlyse ein skuletur fordi dei muslimske på skulen var redd for noko. Det raraste med det var eigentleg at dei ikkje vart igjen og resten av skulen reiste, men det vart vell diskriminering og rasisme. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jaha, dere blir påtvingt å lære om samfunnsemner? Stakkars dere. Det er virkelig synd. Hvor var det dere skulle på skoletur og hvorfor var de "redde"? Lenke til kommentar
Kombat-Kaare Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Irriterer meg forsåvidt mest over den politiske innflytelsen enkelte tullebukker på ytterste høyre lefler med, som mest av alt bare er svineri satt i system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå