Glasscola2 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Er vår kultur amerikanisert, i så fall, hva er det som gjør den amerikanisert? Hva tror dere er årsakene til at ungdom er mest påvirket av amerikansk kultur? Hva er det som skjer med Norges kultur? Stavanger, verdens kulturhovedstat, kjøper inn fontener og fancy vann til millioner av kroner samtidig som at kinoen viser mer og mer amerikansk og mindre og mindre norske filmen. Holder vi på å bli et mini-amerika?! Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Ja, vår kultur er amerikanisert: McDonaldisering Hollywood Coca Cola Wall Street Hip Hop Disney Rock etc Mye av dette skyldes at vi nordmenn amerikaniserer vår egen kultur. Innflytelsen fra USA er der, men det er vi som velger å gjøre amerikanske uttrykk til våre egne. Etter annen verdenskrig har USA hatt en formidabel påvirkning på resten av verden. Først som en av to supermakter og så som den eneste. De har vært flinke til å spre sine egne interesser. Dette er vel ikke akkurat nyheter. Men jeg tror at USAs innflytelse minker. Istedet for å bli amerikanisert, blir vi mer internasjonalisert i fremtiden. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Og hva er problemlet med dette? Ser ærlig talt ikke noe problem her. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Skrev han at det var et problem? Det er klart at man blir influert av andre land, og spesielt av den internasjonale tungvekteren USA - det er uunngåelig. Men det tilpasses jo Norge. Vi kan ikke leve i vår egen boble. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Trådstarter skrev ikke dette i klartekst, men det lå mellom linjene. Hvordan skal vi unngå og høre på "rock" og se filmer fra "Hollywood"? Det sier seg selv, dette har kommet for og bli. Endret 1. desember 2008 av cyclo Fjernet off topic Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Jeg mistenker trådstarter for å tro at kultur er noe konstant. Endret 1. desember 2008 av cyclo Fjernet tilsvar på off-topic Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 (endret) men ja, jeg er ikke så veldig begeistret for denne amerikaniseringen. Frankrike er jo ikke akkurat så veldig amerikanisert, men de klarer seg fint?! Amerika stjeler mer enn det gir, men hva gir det egentligt? C-filmer, såpeserier og Cola? Hva tjener vi på amerikaniseringen? Endret 1. desember 2008 av cyclo Fjernet tilsvar på off-topic Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Jeg er ikke så veldig begeistret for denne amerikaniseringen. Amerika stjeler mer enn det gir, men hva gir det egentligt? C-filmer, såpeserier og Cola? Hva tjener vi på amerikaniseringen? Hvis vi her skal begi oss ut i et dilemma basert på moral og verdier, kan jeg skjønne din skepsis. Selv mener jeg at vi "vinner" på og ta til oss denne type kultur. Vi sammarbeider med Amerika på en rekke områder. Nå skal Norge inngå store kontrakter med Amerika med tanke på det nye F-35 jagerflyet de skal produsere for Norge. Sammarbeid av denne typer styrker båndene mellom nasjoner, som kan være lukrative på et senere tidspunkt. Om du personlig ikke liker "C-filmer" og "Coca Cola", så gjør resten av Norge det. Ikke alt som kommer fra Amerika er positivt, men du rører ikke Cola'n min Endret 1. desember 2008 av cyclo Fjernet off-topic Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Haha, Cola ligger tett på Urge'en, men jeg prøver å la være å drikke på prinsipper. Jeg anbefaler forresten Attac sin rapport om Cola, som forsåvidt er en oversatt versjon av Waronwant sin rapport: http://www.attac.no/meninger/1123864545/11.../1168341611.pdf Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg er sterkt uenig i at dette er amerkanisering. Tvert imot. Amerika er hovedsakelig religion, skytevåpen, og alle-for-seg-selv cowboy-kultur. I Norge og mye av verden går vi motsatt vei. Mot ateisme, bannlysning av våpen, og sosialisme. Det vi ser i verden er en globalisering av kulturen. I mange av verdens land og alle verdens storbyer ser vi nå et paradigmeskifte mot en GLOBAL kultur. Ting som Coca-Cola og McDonald's er GLOBALE selskaper, og hurtigmat er et GLOBALT fenomen. Det oppstod ikke engang i USA, selv om de er de som bruker det mest. USA påvirkes mer av kulturen i resten av verden enn USA kulturelt påvirker resten av verden. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg har bodd i Frankrike i et par år og kan forsikre deg om at Frankrike er vel så amerikanisert som norge. Samme filmene på kino, samme mcdonalds, burger king of KFC på ethvert gatehjørne. Grunnen til at det kan høres mer moderat ut er vel at det er en del lovverk som sier at all musikk spilt på radio bl.a. må være minimum 50% fransktalende etc, i tillegg til at alt blir dubbet så innflytelsen fra USA blir mindre åpenbar enn den er her hjemme da franskmenn generelt kan dårligere engelsk. For å komme litt back on topic, så er det helt naturlig. Kultur er ikke et statisk fenomen, under konstant forandring. Med et stadig mer globalisert samfunn, kommer det inntrykk og påvirkning fra andre kulturer, og det vil naturlig nok forandre vår egen. Gå litt tilbake i tid så finner du sikkert bygdestrøk i Norge som klagde over bykulturern som påvirket deres områder. Synes det bare er bra med kultur under påvirkning. Det er selvfølgelig noen områder som er mindre ønskelige med amerikansk kultur, men i noen grad å forsøke å kontrollere kulturell påvirkning virker fåfengt og ulogisk. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Blanding av kulturer burde vel være bra så lenge en siler ut de klare negative tingenne. Disse negative tingene er det ofte religionen som tviholder på, feks. kvinne synet i enkelte land. Hadd eikke gjort noe om vi fikk mere østelig kulturel påvirkning også, men det kommer vel antagelig til og bli mer av det fremover også. Det er nokk den kulturelle forskjellen som har mye av skylden til fremed frykt, så om kantene i de kulturelle flekkene blander seg mer i verandre isteden for og ha klare skiller burde vel det bare være possitivt. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Og hva er problemlet med dette? Ser ærlig talt ikke noe problem her. Jeg har litt dårlig tid akkurat nå, men et av hovedargumentene mot amerikansk kulturimperialisme har vel blant annet alltid vært at det svekker andre lands egenart og kultur, skyver til side andre verdier enn hva det selv promoterer, og bidrar til at alt inngår i en grå og homogen masse på tvers av landegrensene. At du «ærlig talt ikke ser noe problem her» derimot, er en annen sak. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Men er ikke den "Amerikanske kulturen" (hva nå en det er), relativt lik vår egen? Med dette som utgangspunkt vil vi ikke møte på noen store problemer rundt dette. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Og hva er problemlet med dette? Ser ærlig talt ikke noe problem her. Problemet er jo at små lokale bedrifter blir skviset ut av markedet til fordel for store kjeder. Mange syns sikkert det er greit å drikke Bud Light på fest uansett hvor i landet de er, men jeg syns litt av sjarmen med å reise til en annen by i Norge er å prøve det lokale ølet. Mange syns sikkert det er greit å kjøpe billig kaffe på Starbucks, men jeg syns det er mye koseligere å sette seg på en genuin særegen kafé. Noen syns sikkert at maten på MacDonnalds og Burger King er god, men jeg foretrekker en skikkelig hamburger. Det handler rett og slett om variasjon. Når jeg er ute og reiser så syns jeg det er ufattelig kjedelig å spise samme maten, drikke samme kaffen, se de samme filmene og lese de samme bøkene uansett hvor jeg er. Hva er da vitsen med å reise, hvis det ikke er for å oppleve nye ting? En annen ting er jo masseproduksjonens bakside. I India så jeg ikke annet enn søppel over alt, og det krydde av butikker som hadde det samme potetgullet, samme brusen, samme kjeksen og samme skjokoladen osv alt. India er et land hvor amerikaniseringen virkelig har skutt fart. Det er ikke lengre normalt for indiske menn å gå i indiske klær, en skal helst ha på seg bukse og skjorte for å bli tatt seriøst nå. Når jeg gikk rundt i tradisjonelle indiske klær var det ellers unormalt, og de jeg snakket med skjønte rett og slett ikke hvorfor jeg ikke gikk kledd som de trodde jeg ville vært hjemme i Norge. Jeg syntes det var trist hvordan reklameskilt og søppel fra amerikanske produkter oversvømte gatene og veikantene. Men det tristeste av alt var hvordan indere ikke trodde de ville bli tatt seriøst med mindre de var en del av vesten, at de kledde seg vestlig, spise vestlig og var storkonsumer av vestlig kultur. Og slik er det i Norge i dag også. Hvem ville tatt en aksjemegler seriøst hvis han stilte i lusekofte på jobb? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Men smoothie, dette er vel en generell utvikling og har lite med Amerikansk kultur og gjøre? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Men smoothie, dette er vel en generell utvikling og har lite med Amerikansk kultur og gjøre? Hvorfor har det lite med amerikansk kultur, bare fordi det er en tred at flere og flere land tar til seg den amerikanske kulturen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Det er vel mer en påstand, enn det er fakta smoothie?! Kulturen forandres fra dag til dag, bare se på Norge. Jeg mener den Amerikanske kulturen er såpass lik som vår egen at dette ikke byr på nevneverdige problemer. At ting er og blir likt uansett hvor man drar er ingen god utvikling, men markedet avgjør ofte hva som er "best" , etter hva som er mest etterspurt, markedet styres altså av oss forbrukere. Så egentlig kan vi skylde oss selv for at det er den samme maten, samme kaffen, samme filmene og de samme bøkene uansett hvor man er i verden Endret 28. november 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 At vi blir påvirket av store kulturer er ingenting nytt, det har alltid skjedd. Er enkelte som også frykter japaniseringen også, med alt det fæle det innebærer. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Vi opplever en amerikanisering kan man selvfølgelig hevde, men allermest er det en kommersialisering som fører til at "amerikanske" produkter er ettertraktet. Hollywood er kjempepopulært, engelsk er andrespråket vårt, store multinasjonale selskap som leverer kjeder og franchiser som man ser på som "amerikanske". Her kommer Colaen, McDonaldsen og lignende inn. Samtidig så blir vi som så kjapt remset opp, sterkt påvirket av disney, av hollywood, av de amerikanske programmene og filmene. Rett og slett fordi de produseres i store mengder og det mye fantastisk som kommer derfra, ikke bare "såpeserier og c-filmer". Norge har ikke kapasitet til å produsere noe lignende, og da tar man innover seg det man får utenfra. Kultur er ikke noe statisk begrep og selv om mainstream Norge blir kommersialisert og amerikanisert ser man fortsatt norske særtrekk ved spesielle tilfeller. Man kan ikke oppretteholde massiv variasjon hvis ikke etterspørselen er der, men det finnes mer eller nok av variasjoner, selv om det er stor andel av disse kommersielle bedriftene. En "grå" og homogen masse på tvers av nasjonalinjer er vel ærlig talt ett av de mer konfliktdempende virkemidlene man kan få på den kulturelle siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå