Johnny_Twotimes Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg har en eldre laptop (Compaq EVO N600c fra 2002, tror jeg) med 512 MB installert, noe som begynner å bli i minste laget. Jeg vil ha mer ram, men siden begge ram-slottene er brukt, har jeg begynt å tenke kreativt... (Jeg vil helst ikke kjøpe nye større ram-brikker). Ram-typen er forøvrig SO-DIMM (ikke noe DDR her i gården) PC 133, 144 pins. 512 MB-brikkene hos Komplett.no ligger på ca 850 kroner stykket, noe som er i drøyeste laget for dette prosjektet. En løsning er å bruke en USB-minnepinne sammen med f eks Ebooster, som gir XP-maskiner en tilnærmet ReadyBoost-funksjonalitet. Men maskinen min støtter bare usb 1, så jeg tenker at dette vil bli for tregt... Maskinen har ikke innebygget trådløst nettverkskort, så jeg bruker et PC-card type II som jeg fant billig på Clas Ohlson. Jeg har da én PC-card slot ledig, og lurer på om det er mulig å finne nye / brukte PC-card type II som gir meg ekstra minne? Jeg skjønner godt at dette er gammel teknologi, men tenker at nettopp dette kunne vært en mulighet til å finne et kort som ikke koster noe særlig... Har noen for det første hørt om slike kort, og vet noen om, og eventuelt hvor, det fortsatt er mulig å få tak i slike? (Både nye og brukte kort er av interesse, -linker ville vært topp!) En siste mulighet er å kjøpe et PC-card med USB 2.0 adapter, og bruke Ebooster sammen med en ny rask minnepinne, men da får jeg lange ting som stikker ut av siden på laptopen, og det er jo ingen drømmesituasjon... Det fine med et PC-card er jo at det stort sett glir helt inn i laptopen, og dermed "forsvinner". Lenke til kommentar
Johnny_Twotimes Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg har en eldre laptop (Compaq EVO N600c fra 2002, tror jeg) med 512 MB installert, noe som begynner å bli i minste laget. Jeg vil ha mer ram, men siden begge ram-slottene er brukt, har jeg begynt å tenke kreativt... (Jeg vil helst ikke kjøpe nye større ram-brikker).Ram-typen er forøvrig SO-DIMM (ikke noe DDR her i gården) PC 133, 144 pins. 512 MB-brikkene hos Komplett.no ligger på ca 850 kroner stykket, noe som er i drøyeste laget for dette prosjektet. En løsning er å bruke en USB-minnepinne sammen med f eks Ebooster, som gir XP-maskiner en tilnærmet ReadyBoost-funksjonalitet. Men maskinen min støtter bare usb 1, så jeg tenker at dette vil bli for tregt... Maskinen har ikke innebygget trådløst nettverkskort, så jeg bruker et PC-card type II som jeg fant billig på Clas Ohlson. Jeg har da én PC-card slot ledig, og lurer på om det er mulig å finne nye / brukte PC-card type II som gir meg ekstra minne? Jeg skjønner godt at dette er gammel teknologi, men tenker at nettopp dette kunne vært en mulighet til å finne et kort som ikke koster noe særlig... Har noen for det første hørt om slike kort, og vet noen om, og eventuelt hvor, det fortsatt er mulig å få tak i slike? (Både nye og brukte kort er av interesse, -linker ville vært topp!) En siste mulighet er å kjøpe et PC-card med USB 2.0 adapter, og bruke Ebooster sammen med en ny rask minnepinne, men da får jeg lange ting som stikker ut av siden på laptopen, og det er jo ingen drømmesituasjon... Det fine med et PC-card er jo at det stort sett glir helt inn i laptopen, og dermed "forsvinner". -Problem solved: Fant en brukt 512 MB SO-DIMM rambrikke på eBay, fikk tilslaget på $ 18.50, så det ble mye, mye billigere enn å kjøpe hos Komplett (850 kr)... Brikken er installert og works like a charm :-) Maskinen gikk fra 512 til 768 MB ram, og det utgjør en kjempeforskjell i praktisk bruk! Nå er det ekstremt sjelden pagefilen brukes, og bytte mellom vinduer og faner går lynkjapt! To nye års bruk sikret for min bærbare kompis fra 2001/2002! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå