Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fordommer mot subkulturer.

Anbefalte innlegg

Ser at mange er tilhengere av subkulturer idag. Noen er i idrettsmiljøet andre er hip-hopere, noen er emoer andre er goth.

Men hva skiller de to sistnevnte fra de andre? Er det på grunn av deres makabre interesser. Om noen kaller det det? Er det på grunn av fordommene mot selvskading? Er det rett at en goth skal bli angrepet på et kjøpesenter for sin interesse? slik som det som skjedde i Ålesund. En gruppe goth ble angrepet, sparket og slått av en gruppe hip-hopere.

Kan det ha noe med det norske samfunns kristne grunnverdier at vi fraskriver oss noen beskjentskap til goth og emo miljøene? fordi noen hevder gother er selvskadere og satanister?

Hvis en en undersøkelse viser at 50 % av de spurte goth har devet med selvskading. Hva skal en tolke utav det? at selvskading har ført folk til goth miljøet eller at miljøet genererer selvskading.

Skal disse gothene bli forskjellsbehandlet eller utskjelt, slik som i England? et goth par ble nektet adgang på bussen fordi mannen gikk med forloveden i bånd.

Har hatt en interesse for goth miljøer i det siste, og med litt innsikt kan det virke som at personer som har hatt det vanskelig søker mot goth for å få ut noe av frustrasjonen etc.

i.e hvis man spør en emo, kan det godt hende vedkommende svarer: "du vet faen ikke hva jeg har vært gjennom", enten det kan være problemer i hjemmet eller personlige kriser.

Skal dette ignoreres for å bane vei for fordommene mot personer som hører på band som My Chemical Romance eller Bauhaus.

[Edit: lurer på om denne egentlig skal inn under livssyn, men føler det passer inn med relasjoner]

Endret av Slimmey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobba i serviceyrke en god stund, og det inntrykket jeg har fått av goth'ere er at de er de mest høflige som kunde. De virker aldeles ikke triste. Ganske lett å prate med og hyggelige. Men bandskjortene deres tilsier noe bedre musikksmak enn My Chemical Romance og andre lignende makkverk.

Personlig liker jeg gotisk arkitektur. Jeg syns svarte klær er bra fordi fargen er praktisk :p (hvit jakke blir grå jakke veldig fort f.eks.), men jeg digger ikke mørket fordi jeg har slått foten inn i diverse møbler/inventar av å gå i det.

Har en ihuga hip hop fan på treninga, syns han er helt grei også.

Lenke til kommentar
Hiphopere, HEH.

Patetiske hvite barn som leker afrikanske gangstere fra den amerikanske getto.

Burde ha blitt drukna ved fødselen.

Et glimrende eksempel på hele emnetittelen. Selv ser jeg liksom litt ekstra godt etter hvis jeg ser f.eks gothere. Jeg lurer egentlig litt på hvorfor det alltid skal dreie seg om svart, gjerne blandet med veldig skrikende farger. For personlig liker jeg ikke stilen. Synes ikke hår i x antall farger, eller bare sorte klær ser noe bra ut. Har en gother her hvor jeg bor som ser direkte skummel ut. Så jeg er vel ikke noe glad i selve kulturen/miljøet, men personene kan gjerne være hyggelige kjekke mennesker :)

Endret av kanonkent
Lenke til kommentar

Tror mange er redde for at Goth- og Emo-miljøene skal føre til at de som tiltrekkes til disse miljøene skal bli enda værre psykisk (deprimerte, selvskading og i værste fall selvmord). Jeg har også en formening om at dette kan være tilfellet ved at kulturen kan se ut til å forherlige selvmord, selvskading og deprimerende tanker. Når personer med «psykiske problemer» samles kan det føre til at det blir lettere å «grave seg ned» i disse, istedenfor å forsøke å snu flisen og tenke positivt. Jeg vet ikke om dette er tilfellet, men det er vel noe av tankene endel av de «utenfor» tenker vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Som den brutale mannen sa så er det mye fordommer eller sterotypier som er ute å går. Sterotypier utløser handlinger. Ta eksempelvis: Jenter går gjerne fortere om de er alene ute om kvelden om det er en mann som går bak dem.

Slike hendelser som den du nevnte, (hip-hop gjengen som banket opp goth gjengen) blir gjerne utløst av at man har mange negative fordommer mot andre. La oss si at jeg tror goth folk er usosiale selv skadere som griner om enhver ting. Sammtidig har jeg et verdisystem som går i motsatt rettning. Da vil jeg se ned på denne kulturen og kansje til og med ønske smerte på dem. Ønske om å påføre smerte blir sterkere i det man også kan føle seg truet av en kultur. Tankegangen kan være at flere går inn i det miljøet som er motsatt av ditt, kansje til og med dine egne venner vil ende der en gang, dette kan gjøre folk ganske agresive. På toppen av kaka kan vi tenke oss at hip-hop kulturen er en som synes slåssing er greit til og med kansje etertraktet. Da øker kjangsen videre for konflikt.

Dette er ganske simple teorier som i en undersøkelse sikket ville vist seg feil. Men det gir en ide om hvordan slike situasjoner kan oppstå og hvordan mennesker kan tenke/fungere.

Jeg tror ikke de kristene verdiene har altfor mye innspill. De har vært med på å legge tidligere grunnlag, men nå er de på vei ut. Det er ikke bare goth og emo som kommer i konflikter men andre subkulturer det er vel gjennomgående at det blir konflikt mellom grupper, spesielt når nye formes.

Det kan godt hende at personer som er deprimerte tilrekkes av goth og emo miljøer, men man skal være forsiktig med å ta for mange konklusjoner. Og man skal ivertfall være forsiktig med å lage vidreføringer av konklusjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...