Gå til innhold

Krav til Telemarksbataljonen

FireLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sendte ikke med vitnemålet mitt, bare tjenestebevis og tjenesteuttalelsen min og kom inn. Så svaret er vel egentlig nei.

Om det lønner seg med BS er jeg ikke sikker på. Er jo selvsagt et krav hvis man skal ha en befalsstilling. Tror jeg ikke har hørt om folk som har gått fra befal til grenader, men det har helt sikkert skjedd.

Lenke til kommentar
Jeg sendte ikke med vitnemålet mitt, bare tjenestebevis og tjenesteuttalelsen min og kom inn. Så svaret er vel egentlig nei.

Om det lønner seg med BS er jeg ikke sikker på. Er jo selvsagt et krav hvis man skal ha en befalsstilling. Tror jeg ikke har hørt om folk som har gått fra befal til grenader, men det har helt sikkert skjedd.

Det har ikke skjedd. Systemet gjør det helt umulig for noen som har blitt beskikket til sersjant (eller høyere) å frasi seg sine rettigheter som befal, blant annet lønn (og en del andre ting). Det gjør at du ikke kan gå Befalsskolen for Etteretning og Språk når du allerede har gått befalsskole/befalskurs, med mindre en annen avdeling betaler lønnen din. Jeg vil tro at det også gjør at du ikke kan få en grenaderstilling når du har en befalsgrad fra før.

Lenke til kommentar

Det er mulig å ha en stilling som gæversoldat selv om man har en grad som befal.

Man trenger ikke nødvendigvis å være lagfører/nestlagerfører selv man er befal.

For å bruke FSK som et eksempel, så har man i løpet av utdanningsåret, fag som tilsvarer et UB kurs som gjør at en blir beskikket til befal.

Og da jobber jo naturlig nok enn masse befal som gæversoldater på lagsnivå....

Så det er nok sikkert mulig, spørsmålet er vel egentlig om man som befal er villig til å ta en stilling der arbeidsoppgavene tilsvarer oppgavene til en menig.

Lenke til kommentar
Så det er nok sikkert mulig, spørsmålet er vel egentlig om man som befal er villig til å ta en stilling der arbeidsoppgavene tilsvarer oppgavene til en menig.

Om man ikke er villig til det så spørs det vel egentlig om man er rette personen til å være befal i heletatt.

Som flere andre har sagt tidligere; karakterene dine fra videregående har nada å si. Det viktigste er at du viser deg som riktig person for jobben når du er på opptak og har gode skussmål fra førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Det er mulig å ha en stilling som gæversoldat selv om man har en grad som befal.

Man vil fortsatt være befal selv om man er geværsoldat. Samtlige marinejegere har befalsgrader, selv om de ikke er patruljeførere. Vet ikke med spes.jegere.

Man kan ikke bli grenader om man har gått befalsskole, men en kan ha geværsoldatstilling.

Lenke til kommentar

Man vil fortsatt være befal selv om man er geværsoldat. Samtlige marinejegere har befalsgrader, selv om de ikke er patruljeførere. Vet ikke med spes.jegere.

Man kan ikke bli grenader om man har gått befalsskole, men en kan ha geværsoldatstilling.

Det er jo det jeg sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...