Gå til innhold

problemer med SATA harddisk

tbrueland

Anbefalte innlegg

Hei.

For litt over en uke siden så kjøpte jeg meg en ny SATA harddisk fra Seagate på 1.5TB, men så fant jeg ut etterpå at jeg ikke hadde noen SATA kontroller på det hovedkortet jeg skulle kjøre den på. Så etter mye tenking så fant jeg ut at jeg skulle kjøpe et SATA kontroller kort istedenfor nytt hovedkort. Jeg kikk for innkjøp av dette kortet .

Jeg fikk kortet i dag og har fått rigget opp ting, men en nye harddisken er så inni h...... treg. Jeg har som planer og kopiere en del fra en ekstern usb harddisk til den nye harddisken, men både kopiering fra den eksterne og en intern IDE disk på samme maskinen går tregt ...men selfølgeligt den eksterne er tregest. Skal det være sånn? Jeg har sjekket både harddisk og kontroller kort flere ganger, og det er ingenting galt med instillinger osv... Det gikk over 2 timer på 11,5 GB, og jeg har nesten 700GB og kopiere over :cry:

Er det noen som har hatt lignende problemer? I tilfelle hva gjorde dere for og fikse det?

Edit: Må også opplyse om at den blir ikke oppdaget i BIOS, men det er null problem med og finne den i oppstarten av maskinen. Ingen problemer med og finne/formatere den i Windows.

Takker på forhånd

-Tommy

Endret av tbrueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Beklager sent svar. Hovedkortet er et AsRock K7S41 .

Det er ingen andre av de 3 PCI portene som er der som er i bruk, kun et agp skjermkort.

Det holder søren meg på og kopierer ennå, og det er kommet sånn halv veis (startet når jeg la inn første innlegg). Takker for alle svar jeg kan få

-Tommy

Lenke til kommentar

Hei.

Den holder på og kopierer nå, så jeg vet ikke om jeg tør avslutte det :-) Har holdt på i over 3 dager, og vil ikke gjøre det igjen. Men jeg skal avlutte kopiereingen og kjøre HD Tune. Får heller bare forsette en annen gang. Jeg har ikke installert noen drivere til harddisken nei, men jeg har installert drivere for og finne sata kontrolleren ja. OS'et som er på denne maskinen er W2k by the way

error_scan.bmp

file_benchmark.bmp

health.bmp

benchmark.bmp

Endret av tbrueland
Lenke til kommentar

Nå har jeg avsluttet kopieringen. Bildene kunne kun lagres i BMP i paint, og jeg orker ikke konvertere dem nå. Så beklager størrelsen. Fikk ikke kjøre benchmark i write modus, for da måtte jeg fjerne alle partisjoner. Og jeg la merke til at harddisken var litt varm...men jeg vet ikke om det er for mye.

I benchmark så sa den at den lå på 103MB/s, men det stemmer ikke når det har tatt nesten 4 dager og kopiere 350GB

Filene kan ses i innlegget ovenfor

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg tror jeg svarte på det for 2 innlegg siden, men det kan være det samme :-)

Ja jeg installerte drivere for og finne SATA kontrolleren/kortet, men ingenting fra harddisken si side.

Har et lite skjermbilde til som viser at den kopierer i kun 1.0MB/s

Hva kan jeg evnt gjøre for og fikse dette?

Jeg holder på og prøver og oppdatere driveren til kontrolleren, mulig det kan bli bedre

Tusen takk på forhånd for alle svar jeg får

-Tommy

progress.bmp

Endret av tbrueland
Lenke til kommentar

Funka ikke bedre med ny driver, men har nå formatert og styret med den og fikk tatt file benchmark som var savnet sist gang. Så nå ser det ikke ut som noe er galt, får ta og prøve og kopiere litt til og se hva som skjer.

Edit: Jeg tror jeg har funnet ut at det er den eksternet USB disken som jeg kopierer fra som er problemet, for kopiering fra c: (den andre interne disken) gikk rimelig raskt. Også kopiering fra USB til c: gikk tregt.

Så jeg føler at problemet er løst, og jeg beklager at jeg forstyrret dere med dette tullet, jeg burde ha sjekket dette før jeg laget innlegget.

file_bench.bmp

-Tommy

Endret av tbrueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...