Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

pixmania , troverdig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om den er sleip. Men du bør ha god grunn til å handle noe derfra. Pixmania sender ikke fra Norge, så alle varer over 200 kroner vil det komme toll 0g avgifter på.

 

Og dette er noe du selv har erfart?

 

Min erfaring er at du betaler den prisen som er oppgitt +frakt, der er moms, toll og avgifter inkludert. Det kommer riktignok et tillegg til prisen kalt stressfritt kjøp, men den kan du fjerne. Det er litt mer komplisert enn bareå klikke den vekk, men det skal gå greit.

 

Du bør regne minst en uke før du får varene.

Lenke til kommentar
Vet ikke om den er sleip. Men du bør ha god grunn til å handle noe derfra. Pixmania sender ikke fra Norge, så alle varer over 200 kroner vil det komme toll 0g avgifter på.

 

Dette er ikke riktig, de aller fleste varene Pixmania selger er tollfrie. Prisene de oppererer med er ink. mva og da er det bare frakten som kommer i tillegg!

Lenke til kommentar

Det er riktig at prisen på varene hos Pixmania er inkludert toll. Men de driver noe lignende gråimport, derfor er det vel endel produsenter som ikke tar på seg garantisaker uten videre hvis de ser at ting er kjøpt fra pixmania.

 

Jeg har selv nettopp handlet derfra og det gikk veldig greit, ville dog ikke handlet der om det var noe veldig dyrt, eller noe som er lett for å gå istykker og fare for at må sendes inn.

 

Frakten er også ganske dyr, i mitt tilfelle ble varen hvertfall sendt fra Frankrike.

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg ikke hatt noe mer en trøbbel derfra, og av sikkert 10 andre nettbutikker som jeg har prøvd, så er Pixmania den eneste jeg aldri handler fra igjen.

 

For å gjøre en lang sak rask:

-> Bestille TV på Pixmania

-> Tar en stund før de sender

-> Venter og venter uten svar..

-> Etter to måneder så har TVen forsvunnet via deres leveringsbyrå.

Lite hjelp å få fra Pixmania, og ikke lett å få tak på dem. (i motsetning til: Komplett, SHG, MPX, Netshop, Amentio, Microplex, Play.com osv..)

-> Etter 3 måneder finner de den igjen, men nå var den altså ødelagt.

-> Deretter så står alt stille, og ingenting skjer.

-> Etter 4 måneder så kom pengene tilbake med bankens og Visa's hjelp.

 

Ikke det at jeg ikke var skeptisk til siden deres (etter hvordan nettsiden deres ser ut osv.. så virket de veldig usæriøse, men prøvde å ta "sjansen") Ble til slutt å kjøpe TVen fysisk i butikk for 2-3 tusenlapper ekstra.

 

Så nei, de er ikke troverdige. Spørsmålet er vel heller om du ønsker å ta "sjansen". ;)

Skjer jo naturligvis ikke noe med alle (og langt fra det). Men nok av dårlige tilbakemeldinger er det...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De som sier prisene ikke har inkludert norsk moms og fortollingsgebyr: hvor har dere dette ifra? Jeg bestilte for rundt 1 måned siden, og da var ikke dette tilfelle.

 

http://www.pixmania.com/no/no/faq-3-6--hvo...orsk-momsy.html

 

Ellers diskuteres Pixmania også her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1037384&hl=

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Pixmania er en meget troverdig butikk (er et brand i FotoVista SA, og er større enn Komplett). Faktisk er det et søsterselskap av Elkjøp (eies av samme konsernet). Pixmania er til og med registert med norsk organisasjonsnummer, 990 912 262.

 

Ellers har Pixmania alltid operert med priser inklusive mva/toll (så lenge jeg har handlet der og det er 3,5 år). Forskjellen var at den første tida fikk du oppgitt pris på nettsiden inklusive mva og frakt, mens når du skulle betale var det uten mva. Mva ble betalt til transportøren når du mottok varen. I dag håndteres alt salg til Norge via den norske avdelingen, dvs som vanlige norske nettbutikker. Alle forbrukerrettigheter er således som for en norsk butikk.

 

Er det da ikke ulemper. Jo så klart. Pixmania har varelageret sitt i Frankrike, noe som påvirker leveringstid og eventuell tid ved reparasjoner etc. Pixmania har også tidligere hatt en uvilje mot norske forbrukerrettigheter, noe som delvis er korrigert opp. Pixmania driver ikke gråimport, men i og med at varene kommer fra franske/EU-distributører oppfattes det som gråimport av norske distributører. I og med at vi har fri flyt av varer i EU/EØS, finnes det heller ikke begrep som gråimport. NB! Elkjøp henter også varer utenfor de vanlige distributørkanaler.

 

Personlig har jeg bare gode erfaringer med Pixmania, men jeg har primært kjøpt ting der det var mye å spare på eller vanskelig å få tak i i Norge. At mange har dårlige erfaringer er også en realitet. Men Pixmania har ca 6 - 7 mill kunder, så noe rett må de faktisk gjøre.

 

PS! Skremmende å se enkelte kaste ut feilaktige påstander uten faktisk å sjekke realitetene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Problemet med Pixmania er ikke moms på varer du bestiller.

De virkelige problemene oppstår når noe ryker.

 

Du betaler porto til Frankrike. Ikke sikker på om du også betaler porto på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

Du må selv sørge for å få refundert moms på varer du sender fra deg.

Du betaler moms på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

 

Et annet problem er at ting kan forsvinne under transport og da tar det veldig lang tid før du får varene dine eller pengene tilbake.

Dette er nok ikke helt uvanlig.

Endret av rusle
Lenke til kommentar
Problemet med Pixmania er ikke moms på varer du bestiller.

De virkelige problemene oppstår når noe ryker.

 

Du betaler porto til Frankrike. Ikke sikker på om du også betaler porto på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

Du må selv sørge for å få refundert moms på varer du sender fra deg.

Du betaler moms på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

 

Et annet problem er at ting kan forsvinne under transport og da tar det veldig lang tid før du får varene dine eller pengene tilbake.

Dette er nok ikke helt uvanlig.

 

Og dette vet du helt sikkert? Da en bekjent av meg skulle returnere et kamera til Pixmania fikk han en sporbar og forsikret forsendelseslapp i Posten fra Pixmania. Dette er dog noen måneder siden så jeg vil gjerne finne ut av om de har sluttet med dette.

Lenke til kommentar
Problemet med Pixmania er ikke moms på varer du bestiller.

De virkelige problemene oppstår når noe ryker.

 

Du betaler porto til Frankrike. Ikke sikker på om du også betaler porto på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

Du må selv sørge for å få refundert moms på varer du sender fra deg.

Du betaler moms på varene som kommer tilbake på grunn av garanti.

 

Et annet problem er at ting kan forsvinne under transport og da tar det veldig lang tid før du får varene dine eller pengene tilbake.

Dette er nok ikke helt uvanlig.

 

Om du handler i en "norsk" nettbutikk, da slipper du altså alle problemer? Og har garanti for at ting ikke blir borte i posten?

 

Jeg handlet for en tid tilbake fra en svensk nettbutikk og returnerte et sett med defekt ram. Kan ikke huske at det var noe momstull i.f.m. med det, og jeg fikk nye brikker tilbake uten noe tull. Nå befinner både Sverige og Frankrike seg utenfor Norges grenser, så ser ikke at det skal være andre regler for Pixmania.

 

Dersom norske nettbutikker har problemer å tilby varer til samme pris som Pixmania, så bør de gå gjennom sine innkjøpsavtaler og prøve å forhandle frem bedre priser. Nå er ikke Pixmania billigst på alt, men at de på enkelte varer ligger 10-20% lavere enn billigste norske, har ved flere anledninger gjort at jeg har handlet derfra. Eksempelet i linken er over 11% billigere fra Pixmania, og selv medregnet frakt billigere enn beste norske tilbud uten frakt.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=96285

 

Dersom jeg skulle bygd ny PC basert på HK'et over, vet jeg hvor jeg hadde kjøpt det fra. Resten av delene ville blitt fordelt på en eller to andre nettbutikker og Pixmania dersom de hadde bedre tilbud.

 

På de 4-5 PC'ene jeg har kjøpt i deler, har jeg returnert et sett ram, og skal returnere en harddisk og et HK på mandag. Gitt at disse var kjøpt fra Pixmania og det var en drittbutikk, og jeg ikke fikk byttet disse defekte delene og måtte kjøpe nytt, ville jeg likevel spart penger fremfor å ha handlet alt fra f.eks Komplett eller enda verre over disk.

Lenke til kommentar
@rusle:

 

Du skriver bare tull. Pixmania er som jeg har skrevet ovenfor registert som et norsk foretak når det gjelder merverdiavgift. Det betyr også at norsk lovverk gjelder, noe det faktisk hadde gjort uansett pga. EU/EØS regler.

Bestiller jeg fra utlandet så må jeg i praksis forholde meg til det landets regler, uansett hva norske forskrifter sier.

 

Det ser ut til at de har endret på en del ting siden jeg bestilte derfra sist.

Ser at de har utvidet garanti tiden til 2 år som er vanlig i Norge. Kan ikke huske å ha sett den tidligere.

 

Fant ikke det punktet om MVA på sidene dems så det er mulig at de har endret på returordningen også, noe som er meget positivt.

La oss håpe at det jeg skrev tidligere i tråden er bare tull for det var ikke bare tull før. (7-8 måneder siden)

Lenke til kommentar
@rusle:

 

Du skriver bare tull. Pixmania er som jeg har skrevet ovenfor registert som et norsk foretak når det gjelder merverdiavgift. Det betyr også at norsk lovverk gjelder, noe det faktisk hadde gjort uansett pga. EU/EØS regler.

Bestiller jeg fra utlandet så må jeg i praksis forholde meg til det landets regler, uansett hva norske forskrifter sier.

 

Det ser ut til at de har endret på en del ting siden jeg bestilte derfra sist.

Ser at de har utvidet garanti tiden til 2 år som er vanlig i Norge. Kan ikke huske å ha sett den tidligere.

 

Fant ikke det punktet om MVA på sidene dems så det er mulig at de har endret på returordningen også, noe som er meget positivt.

La oss håpe at det jeg skrev tidligere i tråden er bare tull for det var ikke bare tull før. (7-8 måneder siden)

 

Nei, faktisk så medfører EU/EØS-regler at når en nettbutikk markedsfører seg mot bestemt land innen EU/EØS er det lover og regler i kjøpers land som gjelder. Faktisk har dette vært gjeldende rett siden 2003, fra Forbrukerportalen.

 

FotoVista (PixMania) var ellers registert som norskregistrert utenlandsk foretak alt i februar 2007. Når det gjelder mva, har jeg aldri hatt problemer med det, opplysningene har alltid vært korrekte, og jeg mener at korrekt håndtering av mva kom kort etter dette.

 

2 års garanti er heller ikke noe krav i Norge, så om de har 1 eller 2 års garanti er faktisk lite relevant for deg som forbruker.

 

At du betaler porto til Frankrike er korrekt, i og med at lager etc er der. At du har måttet håndtere mva på en retur forundrer meg, da har du nok bommet på kundeservicen.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet med Piximania en eneste gang og jeg kommer ikke til å handle med dem igjen.

 

Hvorfor?

 

Jeg bestilte 6 Seagate Barracuda 500GB disker med dem og dem brukte en hel måned til å pakke ned diskene og sende dem og da jeg endelig fikk pakken fikk jeg hakeslepp når jeg åpnet pakken, maken til dårlig pakking har jeg aldri sett før fra en "seriøs" forhandler.

 

Diskene var individuellt pakket i hver sin lille bobleplastpose og dem var plassert i en eske som hadde en størrelse på en 17" CRT skjerm. Og nei, der var ikke noe fyllmatriale av noe slag i esken så diskene fikk mye god plass til å boltre seg i. Flere av diskene viste spor etter å ha blitt røfft behandlet med hakk og spor etter kolisjoner med hverandre. En av diskene hadde faktisk hakk i printkortet på undersiden og det er ett mirakel at diskene faktisk overlevde transporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...