Gå til innhold

Maks datamengde ved <form method="get">

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å sende en stod databamengde fra et <textarea> felt i en <form method="get">, får jeg følgende error: Request-URI Too Large

Noen som vet grensa for hvor mye data som kan sendes via GET?

Takler POST større lengde? I såfall, hva er makslengda da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om HTTP-protokollen ikke setter noen grense her, men at det muligens ligger i serveren eller nettleseren. Dersom du vil finne det ut kan du jo kikke i HTTP-spesifikasjonen (RFC 2616)

Ellers er det helt klart at POST takler lengre data. Der skal det vel ikke være noen grense. Sjøl har jeg iallefall kjørt over flere titalls MB med POST.

Lenke til kommentar

Post takler større lengde ja. Hva grunnen til dette er er jeg usikker på, men siden data ved get-metoden blir sent i url`en (eller uri`en) så blir vel makslengden lik den totale lengden en url kan ha. Hva dette er vet jeg desverre ikke.

Folkens, rett meg om jeg er helt på jorde her!

Lenke til kommentar

Det er riktig som sagt over her. Det er inga fast grense for kor lang den kan vere, men den varierer frå klient til klient og frå serar til servar.

Sitat frå rfc2616

The HTTP protocol does not place any a priori limit on the length of a URI. Servers MUST be able to handle the URI of any resource they serve, and SHOULD be able to handle URIs of unbounded length if they provide GET-based forms that could generate such URIs. A server SHOULD return 414 (Request-URI Too Long) status if a URI is longer than the server can handle (see section 10.4.15).  

Note: Servers ought to be cautious about depending on URI lengths

above 255 bytes, because some older client or proxy

implementations might not properly support these lengths.

Så POST er absolutt å foretrekke. GET er jo heller ikkje meint for å sende data, det er berre ein forespørselsmetode med ein opsjon om å sende parametre for å gjere ting litt enklare i mange tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...