michael691 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er bevist at du blir mindre våt hvis du går enn løper. Det kommer selvfølgelig ann på om regnet kommer fra siden eller forfra Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er bare en variabel, og det er velocity. Hvis ikke, hadde det blitt veldig vanskelig å løse for v, men det er enormt mange konstanter som vi ikke vet. De skjuler seg i k1, k2, k3. Jeg kom ikke med noe svar, fordi det ble ganske tøft, men noen må nok ha tatt et teoretisk vinkling mot saken. så du mener vinkelen på regnet f.eks., ikke kan endre seg over tid? Nå er faktisk variablen velocity, og hvis du forandrer velocitien din forandrer du ikke vinklen til regnet. Nei, vinklen på regnet er ikke en variabel. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er bare en variabel, og det er velocity. Hvis ikke, hadde det blitt veldig vanskelig å løse for v, men det er enormt mange konstanter som vi ikke vet. De skjuler seg i k1, k2, k3. Jeg kom ikke med noe svar, fordi det ble ganske tøft, men noen må nok ha tatt et teoretisk vinkling mot saken. så du mener vinkelen på regnet f.eks., ikke kan endre seg over tid? Nå er faktisk variablen velocity, og hvis du forandrer velocitien din forandrer du ikke vinklen til regnet. Nei, vinklen på regnet er ikke en variabel. vinkelen blandt andre ting endrer seg over tid i enhver virkelig situasjon, da er den variabel, ikke konstant... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Vi har regnet lit på dette i fysikken. Dersom du antar at regnet faller rett ned, og dersom du antar at regnfluksen er konstant (regndråper som paserer per kvadrat meter). Vi antok også for enkelthetens skyld at mennesket som beveget seg var en 3 dimmensjonal rektangulær kloss. Så viser det seg naturligvis at hastigheten du må gå avhenger av diameteren på regndråpene. Når regndårpene har stor diameter så faller de mye hardere og raskere enn lette regndråper. For lette regndråper og yr så blir leddene i likninger med personens hastighet veldig små, så ved lette regndråper og yr er det vilkårlig hvilken hastighe du går i. For store regndråper må du gå fortere/løpe jo større de blir. Endret 6. desember 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Det er bare en variabel, og det er velocity. Hvis ikke, hadde det blitt veldig vanskelig å løse for v, men det er enormt mange konstanter som vi ikke vet. De skjuler seg i k1, k2, k3. Jeg kom ikke med noe svar, fordi det ble ganske tøft, men noen må nok ha tatt et teoretisk vinkling mot saken. så du mener vinkelen på regnet f.eks., ikke kan endre seg over tid? Nå er faktisk variablen velocity, og hvis du forandrer velocitien din forandrer du ikke vinklen til regnet. Nei, vinklen på regnet er ikke en variabel. vinkelen blandt andre ting endrer seg over tid i enhver virkelig situasjon, da er den variabel, ikke konstant... Ja, forresten det er sant nok a den forandrer seg ifhorholdtil hastigheten, men den vil være en fuksjon av hastigheten, så det er bare å finne den. Endret 6. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hæ? Ikke at jeg er med i denne diskusjonen, men vinkelen endres ikke av hastigheten (regner med du snakker om hastigheten til den som beveger seg). Den endres derimot av vindhastighet og diameter, og sikkert av viskositet og trykkforskjeller og veldig mye annet, men det er jo uansett mye lettere å se på den som en konstant og få et litt mer generelt svar? For å gi et mer logisk svar, jeg vil tro at man unngår mest regn hvis man går i en så stor hastighet som mulig uten at man begynner sprette opp og ned, og dermed dekker et større område. Da unngår du også at det spruter i dammer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Gebby: En høyere hastighet vil føre at du kommer deg innedørs tiderligere. Hvis f.eks. gjennomsnittvinklen på regner er 10 grader de første 10 minuttene 20 de neste 20 og 10 igjen de neste 10 minuttene. Hvis du holder en hastighet som fører til at du kommer inn de første 20 minuttene vil du ha en større vinkel enn hvis du holder en hastighet som fører til at du kommer inn iløpet av 30 minutter. Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Vinkelen på regnfallet er den samme (med mindre den har endret seg ) selv om jeg står inne eller ute, og er altså ikke avhengig av hva jeg gjør i det hele tatt, eller hastigheten min som du påstår. Men den kan endres over tid, så man kan vel si at vinkelen blir en funksjon av tiden, på samme måte som posisjonen min er en funksjon av tiden. De er allikevel ikke avhengige. Høyere hastighet vil få deg inn fortere, men poenget er jo at det ikke nødvendigvis er det som er den beste måten å unngå regnet på. Man må tenke litt realistisk her, ikke matematisk, og da mener jeg at man må tenke på at når man løper får man et større areal, spruter mer i pytter, vanskeligere å holde paraply etc. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Vinkelen på regnfallet er den samme (med mindre den har endret seg ) selv om jeg står inne eller ute, og er altså ikke avhengig av hva jeg gjør i det hele tatt, eller hastigheten min som du påstår. Men den kan endres over tid, så man kan vel si at vinkelen blir en funksjon av tiden, på samme måte som posisjonen min er en funksjon av tiden. De er allikevel ikke avhengige. Høyere hastighet vil få deg inn fortere, men poenget er jo at det ikke nødvendigvis er det som er den beste måten å unngå regnet på. Man må tenke litt realistisk her, ikke matematisk, og da mener jeg at man må tenke på at når man løper får man et større areal, spruter mer i pytter, vanskeligere å holde paraply etc. vinkelen relativt til bakkeplanet endres ikke ved å variere hastighet. Men vinkelen på regnet relativt til personen i bevegelse endrer seg jo. Får observatøren (han som løper) ser det ut som regnet faller mer på skrått når han "løper inn i regndråper" forran seg. Om du ser på bakkeplanet som et initial system der regnet faller med en vinkel kun avhengig av ytre faktorer. Så må du bruke galilei transformasjon til løperen sitt initialsystem, da er vinklen på regnet som faller direkte avhengig av løperens hastighet, i tilegg til at initial vinkelen er avhengig av ytre faktorer som vind og vær. Har du aldri merket at når du kjører bil er det 50 regndråper som treffer frontruten per regndråper som treffer bakruten. Fordi om du kjører i riktig hastighet så er vinkelen til regnfallet tilnærmet lik viklen på bakruten. Slik at regnfallet er parallelt med bakruten Vill sterkt anbefale deg å lese om initialsystemer, observatører og gallilei transformasjoner Endret 7. desember 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Åja, skjønner hva dere mener nå, hvis man tenker på innfallsvinkelen på regnet på personen. Jeg tenkte selve regnvinkelen, men det dere mener er da på en måte en sammenslåing av fart og vinkel, løst gjentatt av meg. Da skjønner jeg Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Åja, skjønner hva dere mener nå, hvis man tenker på innfallsvinkelen på regnet på personen. Jeg tenkte selve regnvinkelen, men det dere mener er da på en måte en sammenslåing av fart og vinkel, løst gjentatt av meg. Da skjønner jeg Yess, gallilei transformasjoner går ut på at du summerer regnets hastighet i et gitt initial system (f eks i iforhold til bakkeplanet ) og din hastighet, (i vektor størrelser) så får du regnets hastighet i ditt initial system Endret 7. desember 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det er bare en variabel, og det er velocity. Hvis ikke, hadde det blitt veldig vanskelig å løse for v, men det er enormt mange konstanter som vi ikke vet. De skjuler seg i k1, k2, k3. Jeg kom ikke med noe svar, fordi det ble ganske tøft, men noen må nok ha tatt et teoretisk vinkling mot saken. Jeg tror ikke han kommenterte innlegget ditt. Lenke til kommentar
MadnL Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hvis dryppflaten på en gjennomsnittlig dråpe er 2cm^2, og personens volum er på 80kg^3, mens avstanden er 1km, vil en snittfart på 2,5km/t være den idelle. Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Hvis dryppflaten på en gjennomsnittlig dråpe er 2cm^2, og personens volum er på 80kg^3, mens avstanden er 1km, vil en snittfart på 2,5km/t være den idelle. Ahh, takk for et svar jeg skjønte mer eller mindre mesteparten av! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 2 cm² snittflate på regndråpene er vel kanskje litt i overkant? Hvis vi antar at de er kuleformete, vil diameteren være ca. 0,4 cm. Da begynner det å likne på hagl med ganske grei størrelse. Enkelte regndråper er nok så store (om ikke større), men jeg ville anta at snittet er mye mindre. (Og 2 cm² snittflate vil inneholde en kvart milliliter vann) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Om du går i ∞km/h, kommer du fram før du blir våt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå