muhajed Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hei, jeg har en arbeidskontrakt som jeg lurte på lovligheten rundt noen av punktene; Jeg har jobbet i samme firmaet i 6 år, tidligere et lignende firma i samme bransje. Lønn;Avtalt fast lønn utgjør kr. xxx.xxx brutto pr.år. Lønn er inkl. overtid, jfr. Arbeidsmiljølovens §§49 og 50. Kan man virkelig inkludere overtidslønnen i bruttolønna? Med andre ord kan arbeidsgiver kreve at man skal jobbe alt fra 1800 til 2000 timer pr. år for samme lønn? Firmaet jeg jobber i et lite og jeg har ingen "lederstilling". Taushetsplikt;[...] Ved arbeidsforholdets opphør forplikter arbeidtaker seg til - over en periode på 12 månder regnet fra fratredelse - ikke å etablere konkurerende virksomhet, ta stilling i konkurerende selskap eller utført konsulenttjenester for konkurerende virksomheter. Hvor "gyldig" er egentlig en slik karenklausul? Jeg vet det finnes diverse dommer hvor arbeidgiver har fått valget mellom å la arbeidstaker gå fritt eller betale lønnen hans/hennes i 12 månder, dog var dette noe spesiell bransje. I og med jeg har jobbet i samme bransje hele livet er det ikke mye annet jeg kan.. er det eventuelt noen smutthull i klausulen? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Så lenge du ikke har en lederstilling, ser jeg ikke at din lønn kan inkludere overtidsbetaling. Du skal ha minst 40% tillegg når du jobber overtid. Endret 28. november 2008 av Autofil Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Så lenge du ikke har en lederstilling, ser jeg ikke at din lønn kan inkludere overtidsbetaling. Du skal ha minst 40% tillegg når du jobber overtid. Så lenge han ikke har en særlig uavhengig stilling skal han få overtidsbetalt. At han har en lederstilling er langt fra nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå