Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål rundt punkter i arbeidskontrakt

muhajed

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en arbeidskontrakt som jeg lurte på lovligheten rundt noen av punktene;

Jeg har jobbet i samme firmaet i 6 år, tidligere et lignende firma i samme bransje.

Lønn;

Avtalt fast lønn utgjør kr. xxx.xxx brutto pr.år. Lønn er inkl. overtid, jfr. Arbeidsmiljølovens §§49 og 50.

Kan man virkelig inkludere overtidslønnen i bruttolønna? Med andre ord kan arbeidsgiver kreve at man skal jobbe alt fra 1800 til 2000 timer pr. år for samme lønn?

Firmaet jeg jobber i et lite og jeg har ingen "lederstilling".

Taushetsplikt;

[...] Ved arbeidsforholdets opphør forplikter arbeidtaker seg til - over en periode på 12 månder regnet fra fratredelse - ikke å etablere konkurerende virksomhet, ta stilling i konkurerende selskap eller utført konsulenttjenester for konkurerende virksomheter.

Hvor "gyldig" er egentlig en slik karenklausul?

Jeg vet det finnes diverse dommer hvor arbeidgiver har fått valget mellom å la arbeidstaker gå fritt eller betale lønnen hans/hennes i 12 månder, dog var dette noe spesiell bransje. I og med jeg har jobbet i samme bransje hele livet er det ikke mye annet jeg kan.. er det eventuelt noen smutthull i klausulen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...