eLang Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hei. Har Vista x64 som hoved system, men tenkte å legge inn XP på en ledig partisjon på samme disk, men etter første reboot under xp inst får jeg beskjed om at den ikke finner noe OS. Altså får ikke boota inn verken til vista eller xp(xp istallasjonen blir jo heller ikke ferdig). Skjønner ikke dette, har jo hatt dual boot med Ubuntu og Vista uten problemer. Har prøvd to ganger. Formaterte og partisjonerte hele harddisken og la inn vista x64 først, det gikk jo greit, men ikke med xp. Så nå driver jeg og legger inn vista på nytt, men mulig jeg skulle ha lagt xp først, og så vista?... Noen forklaringer eller gode råd? Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Skal man legge inn windows og linux må man legge inn windows først pga windows tar ikke hensyn til evt filer på disken fra før men det gjør linux. Med dette i bakhodet , hvordan kan den siste installasjonen du la inn legges inn smertefritt uten å ødelegge den første windows da begge er fra MS og ingen av de tar hensyn til hverandre? Trur det er best med 2 disker. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Skal man legge inn windows og linux må man legge inn windows først pga windows tar ikke hensyn til evt filer på disken fra før men det gjør linux. Med dette i bakhodet , hvordan kan den siste installasjonen du la inn legges inn smertefritt uten å ødelegge den første windows da begge er fra MS og ingen av de tar hensyn til hverandre? Trur det er best med 2 disker. Det skal ikke ha noe å si så lenge de ligger på hver sin partisjon. Testet jo ut vista da det vat på beta stadiet får noen år siden, og da hadde jeg xp og vista på samme hd, men selvfølgelig på hver sin partisjon... Og det gikk finfint. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Husk at linux så windows i den rekkefølgen ikke er en selfølge selv på 2 partisjoner. Samme med win og win. En windowsinstall driter i partisjonen og vil bruke begynnelsen av disken. Du kan ha flask ja jeg har prøvd 4 ganger. Windows leser ikke på disken før den skriver over ala ops her er det andre filer. Tipper MS har gjort dette med vilje så det skal bli mest mulig trøbbel å ha et annet OS inne. Siden det ikke gåt med Linux så windows på 2 partisjoner ser jeg ikke hvordan win-win skal gå noe bedre. Endret 27. november 2008 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå