War Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Har noen et tips på hvordan jeg burde sortere/organisere/lagre bilder? På Cder, 5 harddisker, minnekort og usbpenner har jeg bilder, på harddiskene er de samma bildene i mange forskjellige mapper pga gammel backup osv. Resultatet at dette er at jeg har 1TB med bilder i et stort kaos , hvordan kan jeg finne unike bilder og slette bilder det er flere av? Ikke sikkert filene heter det samme heller pga edit /resize og det kan også hende filene heter det samme i forskjellige mapper men ikke samme bilde. Om jeg lager en ny mappe og legger 1 og 1 bilde oppi kommer jeg til å glemme om "det" bilde er oppi fra før da jeg kommer til nr 120,000. Hvordan sorterer man best? År ,2002 2003 2004 , kategori? Dato er vel best da jeg legger til nye bilder hele tiden så jeg slipper å sortere etter kategori, må også være enkelt å ta backup. Blir også litt kjedelig å finne bilder av hunden om de ligger i mange forskjellige datomapper. Hva med noen kategorier wow, data, hund,ferie, og resten i dato. Og med disse kategoriene sortere ett og ett bilde. Endret 27. november 2008 av War Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Tror jeg først og fremst ville kasta alle bildene i en mappe og sortert etter når fila ble oppretta, altså når bildet ble tatt. Vil tro det er mye enklere å sortere mer da hvertfall. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Dump det hele i et organiseringsprogram; lightroom, iphoto, picasa, etc. Med litt flaks får du det ferdig sortert etter årstall/måned/dag i mapper. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Prøve å slette de bildene det er 2 av først , la oss si det er 50k dobbel 1 sec pr erstatt...13timer Doh! Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Anbefaler deg å ta en titt på ACDsee pro 10. Bruker det selv til å føre over bilder, organisere og "tagge" bildene. Dermed har jeg en god oversikt over år, måneder og spesielle hendelser eller folk. Acdsee har også en funksjon for å finne duplikate filer... Endret 27. november 2008 av and_mit Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Ikke sikkert filene heter det samme heller pga edit /resize og det kan også hende filene heter det samme i forskjellige mapper men ikke samme bilde. Her ligger kjernen i problemstillingen din. Dette krever at du må foreta en manuell vurdering der det er bilder med samme navn (og avklare om de er forskjellige). Ellers vil jeg foreslå en mappestruktur ala: - år (2008, 2007 ...) under denne dato for tømming av brikke/kamera på samme nivå mappenavn for anledning/tema (eks hund, feriested/anledning [eks: Mallorca]. Egen mappe for originaler Ta alltid vare på originalbildene fra kamera (før editering) og håndter disse som "negativer". Disse kan ligge i egen mappe under år. Dermed vil du alltid kunne hente frem at originalbilde og foreta nye editeringer (husk at jpeg taper kvalitet hver gang de lagres). Ikke benytt samme filnavn på editerte bilder som originalen har. Legg evt til en bokstav på slutten av filnavnet for å markere at det er et editert bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå