Gå til innhold

DIR-655 uten DHCP gir ikke ut IP'er?

voluz

Anbefalte innlegg

Har en D-link DIR-655 trådløs router. Denne er koblet til en NGT-router.

NGT-routeren deler jo ut IP'er gjennom DHCP, så ønsker ikke en dobbel utdeling av IP'er. Har derfor nå deaktivert DHCP-funksjonen i D-link'en.

MEN da får ingen av PC'ene mine lenger IP, og kommer følgelig ikke på internett.....

Mens når jeg aktiverer DHCP igjen på D-link'en så fungerer alt som bare det, men da har jeg to ulike IP-ranger'er på nettverket. (NGT-routeren opererer på 10.0.0.X, mens D-link'en deler ut på 192.168.0.X.)

Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

Det jeg tror er problemet er at du egentlig skulle hatt ett trådløst aksesspunkt. Disse fungerer som en hub, dvs at den ikke har noen intelligent rutingfunksjonalitet. Men endel rutere har mulighet til å kjøre som ett aksesspunkt, og det er dette som er den enkleste løsningen i dette tilfelle tror jeg.

Ruteren du har har i prinsippet to nettsoner, ett for wan (hvor du har koblet til NGT boksen), og ett hvor antenne (og evt flere nettporter) fins. Disse er koblet sammen via ruterfunksjonaliteten hvor brannveggen også ligger. Det er denne splittingen som gjør at man ikke kan kjøre nettrafikken rett gjennom. Det er mulig at man kan få åpnet opp for dhcp trafikk gjennom brannveggen, men vet ikke hvor avanserte muligheter man har til ruting på disse ruterene.. mulig andre vet??

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Poenget er vel at du skal bruke switchen på D-link. Dvs at du ikke kobler til internettporten men kun LAN.

Joda, jeg er klar over det. Det har vært sånn på alle wifi-routerne jeg har hatt at hvis man ikke bruker internettporten så fungerer den som en switch. Men når jeg ikke bruker internettporten på D-link'en så blir det intet signal mot internett...

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke at du ikke har fått ipadresse fra feil router. Mottar du 192.168.0.xxx så er det D-link som deler ut adressen med sin DHCP-server og du vil ikke få internett.

Ellers behøver du bare strøm i routeren for at switchen skal gjøre jobben.

PS: Du har vel ikke statisk IP på datamaskinen(e)?

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Du kan jo sjekke at du ikke har fått ipadresse fra feil router. Mottar du 192.168.0.xxx så er det D-link som deler ut adressen med sin DHCP-server og du vil ikke få internett.

Ellers behøver du bare strøm i routeren for at switchen skal gjøre jobben.

PS: Du har vel ikke statisk IP på datamaskinen(e)?

Får 192.168.0.X ja, så vet (dessverre) at jeg fortsatt mottar IP fra D-link og ikke Speedtouch'n til NextGenTel.

I oppsettet av routeren har jeg bare 5 valg:

1) DHCP Connection

2) PPPoE

3) PPTP

4) L2TP

5) Static IP Address Connection

Se også vedlagte bilde for nærmere beskrivelse.

Ingen av disse valgene er jo det jeg ønsker. Jeg ønsker ingen routerfunksjonalitet, jeg ønsker at den skal fungere som et AccessPoint. Må da være mulig å be den være det?

post-27284-1228152797_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Forsåvidt løst nå....

Satte D-links adresse fast på 10.0.0.100 og skrudde av DHCP og UPnP i D-link'en. Flytta deretter ethernetkabel'n fra Nextgentel-modemet fra WLAN-porten på D-link til en av LAN-portene.

Da funka det, og PC'ene på det trådløse nettverket får nå IP'er på range 10.0.0.X.

Kan det oppstå konflikt siden jeg har satt D-link fast på IP 10.0.0.100? Risikerer jeg at NGT-modemet deler ut 10.0.0.100 til en annen PC på nettverket?

Lenke til kommentar

Problemet ditt var at det var feil DHCP du prøvde å endre tidligere (Du prøvde på WAN-internettporten mens du skulle endre DHCP på LAN). Men det høres ut som du har funnet ut av det nå.

Tror ikke at det skal være noe problem å sette routeren til 10.0.0.100 for DHCP vil nok finne en annen ledig adresse til andre enheter. Hvis du vil være sikker så setter du en ipadresse som ligger utenfor det området som serveren til den første routeren deler ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...