Gå til innhold

Spinning, bra for vekta og utholdenhet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spinning er en flott aktivitet med tanke på forbrenning. Moro er det også, om man er på en spinningtime med fengende musikk. :)

Men mange som "går i fella", og kjører altfor hardt. Da virker treninga mot sin hensikt (altså, ikke fettforbrennende). Finn et fint tempo, og jobb på ca 60-80% av makspuls. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er ikke veldig tilhenger av spinning, uansett hva du ønsker å oppnå. En time gir omtrent 40 minutter effektiv spinning og hos meg er det mellom 400-500 kcal. Det vil si en vanlig sjokolade. Setter jeg meg på en sykkel som faktisk går fremover kan jeg svi av 1700 kcal på 90 minutter med trening som er mindre fysisk utmattende enn spinning.

Så er det også som Raager sier, høy intensitet brenner glykogen. Det er av min oppfatning at en spinningtime gir liten treningseffekt, uansett hva målet ditt med økten er.

Det kan ikke være særlig motiverende å slite ræva av seg i en liten time for å brenne kalorier tilsvarende en snickers.

Lenke til kommentar

ikke når man er så negativ, si at du spiser 2500 kcal og trenger 2500 kcal, når man da setter seg på sykkelen og er ferdig med timen kan man tenke at man er ligger greit i underskudd... dessuten er det kjempe digg nå og sette seg å sykle ute på isen nå, at du forbrenner 1700 på 90 min er egnetlig uvesentlig da en spinning time somregel er 40/60 min, og hvor mye man forbrenner er forskjellig fra person til person...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er sant at forbrenningen varierer fra person til person, men variasjonene er ikke så store som kanskje mange tror. Jeg vet med meg selv at en spinningtime er altfor tung og kjedelig i forhold til det jeg får ut av den. Som syklist ser jeg ikke helt nytteverdien, det hadde jeg heller ikke gjort om jeg var overvektig. Da er det heller andre ting som jeg ser på som mer effektive og mer underholdende. Men det finnes selvsagt de som liker spinning som en aktivitet.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

de kan være store, større personer forbrenner en del mer enn små personer, er mer motivert på spinning time enn å sykle rundt på veien (om sommeren altså)... hvis det er tungt så kan du justere det selv .. må ikke følge programmet... men ihvertfall jeg prøver så godt jeg kan..

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg lurte er at jeg ser det som en grei trening til å komme i form, er 182 veier ca 90kr og ønsker å komme ned i 80 kg. Så en kombinasjon med bedre kosthold og spinning håpte jeg vil være løsningen. Også det å få litt kondisjon er et ønske. Sykling vs spinning, så er det hipp som happ egentlig. Spinning er mere aktuelt hvertfall nå på vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...