Gå til innhold

Tele2 internett trøbbel (kreve penger tilbake)


ignoreme

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig, saken er den att tele2 som er min mors Internett leverandør har lurt henne over tid. Saken begynte vel egentlig for ett par år siden hvor ett trådpar i kobberkabelen som ligger inn til huset hennes røyk, greit nok de skulle fikse dette. Nå i etterkant har det vist seg att de også i samme slengen har lagt opp en ny kabel til naboen som ikke hadde fasttelefon (Alle i Norge har krav på dette i følge loven), sentralen var sprengt så vi skulle dele en plass i sentralen (noe min mor ikke fikk beskjed om). Montøren gjorde en kjempe feil og satte en grense på linja til min mor som egentlig skulle ha vært på naboens telefon linje. Resultatet av dette er en Internett forbindelse som er tragisk ustabil og leverer en maks hastighet langt lavere enn det ho betaler for. Snakket med en kompis i Telenor som skulle sjekke linja for meg, han brukte noe de kaller capax som er ett applikasjonsprogram utviklet av Telenor for diverse oppgaver. Han fikk opp feilmelding 25 som betyr splittet trådpar. <--- Forklaringen på min mors problem. Jeg hørte med gutta på bredbåndsguiden om de kunne sjekke linja vår, noe de gjorde. De forklarte det helt likt som min kompis.

 

I perioden før jeg fikk sjekket linja til min mor så har jeg ringt tele2 ett hav av ganger og prøvd å finne ut av hva som er galt. De skyldte som regel på ditten og datten uten att noe ble bedret. Når jeg ringte for og konfrontere dem med hva som faktisk var galt med linja nektet de for dette og sa att det ikke var mulig. Dog lovet kundebehandler og opprette en feilmelding (igjen) på att noe var galt. Ingenting skjedde så jeg ringte igjen, denne gangen snakket jeg med en som faktisk var hyggelig, han lovet og hjelpe til tross for att han ikke ante hva capax var og att det ikke kunne være en linje feil. Igjen skulle de lage en feil melding, noe som ikke ble gjort da jeg ringte og hørte om dette var gjort ett par dager senere. Nå var jeg virkelig oppgitt, nestemann jeg snakket med viste faktisk hva jeg snakket om, han klarte faktisk og lage en feilmelding, dog glemte han ett viktig spm og feilmeldingen ble dumpet av tekniskdrift, noe jeg fikk beskjed om over en sms. Igjen ringer jeg, og endelig fikk jeg hjelp. Mannen jeg snakket med fikset en feilmelding og husket alle rutiner. 5min senere dukket en melding opp fra tekniskdrift att de jobbet med saken. Senere denne dagen dukket det opp en melding att problemet ville bli fikset innen en hvis dato. Det tok maks ett par timer før enda en melding kom som sa att problemet var rettet opp i. Endelig tenker jeg. Jeg dro til min mor for og finne ut av om dette stemte, frem med den bærbare for og sjekke hastigheten i forskjellige speedtester. 1016kb ned og 16kb opp var resultatet, hæ var tanken som slo meg. Dette måtte være en spøk. Før lå ned på ca 260kb/s og 36kb/s dog vi skulle ha hatt en 4mb linje inn til min mor. Min mor får altså 1/4 av det ho betaler for per dags dato.

 

Så igjen ringer jeg tele2, kundebehandler ler og sier att her har det oppstått en feil (fra min side), dere har da aldri hatt 4mb inn, dere har da alltid hatt 1,5mb. Jaha var jo min reaksjon da det tydelig står på regning 4mb 412 kroner per mnd. Så kom en endeløs lang diskusjon som endte med att jeg fikk snakket med skiftleder som innså att her hadde en feil oppstått. De lovet og fikse problemet så fort som mulig da dette var en software sperre på serveren som gjorde att vi ikke fikk det vi betalte for.

 

Nå 2 uker senere har ingenting skjedd. Linja er den samme.

Slik jeg ser det skylder tele2 min mor masse penger, jeg har prøvd og kreve tele2 for penger men de sier ho kan få en mnd gratis Internett (da tenkte jeg 1mb eller 4mb :p ). Regnestykket er enkelt egentlig:

Min mor har betalt for linjen i 4 år hvorav 2.5 av disse har vært med ett dårligere produkt. Hun betaler 400kroner i mnd. I disse 2.5 åra har hun fått alt fra 66% til kun 25% av det hun betaler for. Regnestykket blir slik:

 

totalt betalt:

30mnd * 400kroner = 12000

 

Ytelses tapet på 28 av disse månedene i kroner er:

11200*66/100=7392

11200-7932= 3268 kroner tapt

 

Ytelses tapet på 2 av disse månedene i kroner er:

800*25/100=200

800-200= 600 kroner tapt

 

Total blir ytelses tapet i kroner:

3268+600=3868

 

Tele til vil dekke en mnd (1mb eller 4mb er ukjent):

3868-400=3468 kroner i minus for min mors del.

 

Hva slags rettigheter kan jeg stå på i denne saken? Har tele2 lov til dette? hva kan jeg gjør i denne situasjonen? En ting er sikkert, jeg har bestilt en ny leverandør for Internett til min mor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt:

Slutt å ring kundeservice, skriv brev. I dette brevet beskriver du hele hendelsesforløpet, og spesifiserer når du har ringt kundeservice, så nøyaktig som mulig.

 

Forklar hvilket feilsøk du selv har gjort, og hva evt. tredjeparter har gjort for deg.

 

Be om at feilen rettes så fort som mulig, å be om kreditering for den perioden tjenesten ikke har fungert.

 

Avslutt med at du gir dem en svarfrist på to uker, dersom de ikke holder denne klager du saken inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon https://www.brukerklagenemnda.no/

 

Viktig at du holder deg saklig gjennom hele brevet, og hold deg unna trussler om tv2 hjelper deg og forbrukerinspektørene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...