Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Battery/Burn/Redbull. Langvarig bruk.

MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Anbefaler at du sover skikkelig hver natt.

Og der var man ferdig med 2 av 3 oppgaver til en innlevering... ^^

Joa, under ideele omstendigheter har jeg en god nattssøvn. Men som regel så er det masse ting som surrer i huet og hindrer meg i å sove skikkelig (les: våkner hvert 30min elns) eller så sitter man som det her og prøver å bli ferdig innen fristen :)

Men dette er nesten offtopic.

Hovedsaken er: hvordan vil langvarig bruk av Burn eller Battery påvirke en? Men det har jeg fått sånn ca halvveis svar på nå. Så takk for den :)

God natt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare pass på at du ikke drikker for mye om gangen, for det kan utløse et helvette. Merker du noe rart med kroppen din (svimmelhet osv.) så gir du deg for en stund før du drikker mer, for det kan være veldig farlig. Langvarig bruk vet jeg lite om, men du blir hvertfall mer og mer avhengig å bli energisert av sukker og koffein hver dag, noe som til slutt vil si at du ikke fungerer uten energidrikker. Til slutt blir du en trøtt, koffeinavhengig fyr.

Lenke til kommentar

Det du sier er i praksis at du har behov for mer ytelse av kroppen enn den er i stand til å levere pr. nå. Hvis du da løser dette med energidrikker så har du valgt en skikkelig skummel vei som garantert kommer til å slite deg fullstendig ut.

Hvis du legger deg i 3-4 tiden så er du fullstendig ute å kjører i forhold til de prosessene kroppen har for naturlig reparasjon om natten. Du bør ha som mål å ikke legge deg noe senere enn kl 23:00 og heller stå opp veldig tidlig om morgenen.

Koffein og andre stimulerende stoffer bør du kun bruke om morgenen og ikke noe av dette etter kl 15:00. Kroppen bruker veldig lang tid på å rense ut koffein og har du nok av det i deg etter kl 20:00 så vil du ødelegge produksjonen av melatonin som du er helt avhengig av for å sove i normal tid på natta slik at kroppen reparerer seg selv slik den skal og du får en god søvnkvalitet.

Mitt beste råd til deg er å spise sundt slik at du er på topp hele hele dagen og får gjort det du har behov for. Det beste med å spise mat du er designet for er at du får mer energi og trenger mindre søvn! For å oppnå dette må du ikke spise noe etter kl: 21:00, ellers motvirker du søvnkvaliteten din.

Hvis du trenger ekspressråd du kan bruke med en gang så ville jeg holdt meg unna melkeprodukter og glutenholdige melvarer som f.eks hvetemel. Bruk kun mørke brød uten gluten hvis du absolutt skal spise brød.

Få i deg en høykvaitetskilde til Omega 3 hver dag. Her anbefaler jeg egentlig Selolje eller Udos Choice.

Ta en multivitamin-tablett eller flytende vitaminer. Hvis du er stressa trenger du ofte ekstra B-vitaminer i tillegg. Solaray har et produkt som heter Mega-B-stress som er verdt å forsøke.

Få i deg grønnsaker hver dag og få minst 10 minutter med rask gange for å holde lymfesystemet og tarmsystemet i effektiv stand.

Strekk deg jevnlig for å motvirke anspenthet.

Tar mikropauser hvor du puster dypt med magen.

Unngå raske karbohydrater som i energidrikker. Dette er noe av det mest destruktive du kan gjøre mot kroppen.

Sjekk denne siden for kostholdsråd:

http://www.utenglutenogmelk.info/

Håper det order seg for deg. Du har lagt opp til et tøft løp.

Lenke til kommentar

Wow, takk for et supert svar, HelioX!

Da ditcher jeg energidrikker helt og prøver å teste ut det. Jeg har BlåOmega, som er blåbær (trenger antioksidanter for Gilberts, noe som funker "velgjørende"(?) ) og omega 3. Kanskje jeg burde kjøre på med slikt hver dag (har det alt for lett å glemme/ikke ta det en dag eller to, for så å glemme det helt).

Det med at jeg legger meg kl3 eller 4, er nok resultat i dårlig planlegging av deadlines som ikke er fra min side, men det skjer ikke konstant. De gangene det skjer, så må jeg yte 150%. I mellomtiden, legger jeg meg(eller prøver så godt som) å legge meg kl00:00ish.

Men hva er det som er så gærnt i melkeprodukter?

Skal på jobb nå om en halvtime, så får teste ut de teknikkene som du foreslo :)

Lenke til kommentar

Enig med Heliox, det er mykje du kan gjere for å bli kvikkare. Energidrikker er siste utvei, om du jobber fokusert mot eit mål om å halde deg i form kan dette oppnås utan å måtte ty til virkemidler som kaffi og energidrikker. I verste fall kan du bli avhengig og fungerer dårleg om du ikkje får dette i kroppen, det er ein særs uheldig situasjon.

Sukker gjev deg ein kjapp oppsving på 15 minuttar før kroppen stuper. Frukt gjev ikkje den umiddelbare effekten, men du får ein mykje betre langvarig effekt av det. Kutt frukten opp i små bitar, då er det lettare og meir motiverande å ete.

Om du er så innstillt på skulen og gode resultater som du verkar å være bør du absolutt gjere noko med livsstilen, for det du driv med no er ikkje bra.

Lenke til kommentar
Om du er så innstillt på skulen og gode resultater som du verkar å være bør du absolutt gjere noko med livsstilen, for det du driv med no er ikkje bra.

Mja, jo. Jeg spiser ofte WoK (grønnsaker og fiber), spiser matpakke av grovt brød. Frukt spiser jeg lite av. Hovedgrunnen til dette er at jeg har aldri merket noe som helst opgang som alle ser ut til å nevne, ikke i det lange løpet engang. Kanskje det er ikke tilstrekkelig og dermed blir avfeid som energikilde, det har jeg ikke tenkt på.

Jeg er fullstendig klar over at "jobbe med skole til kl4" er ikke så bra, og ikke er sunt, men det er desverre "what it takes" å bli ferdig i tide. Jeg har aldri hatt den livsstilen før (vel, kanskje på TG, og til og med ikke så ekstremt hehe) jeg begynte med høyskole og var i mitt andre år av bacheloren. Da merket jeg at det her er ikke videregående lenger og her kreves det, i mine øyne og etter min mening, 300% mer enn den innsatsen man gjør på en VGS. Og er man i en situasjon hvor man ikke har krav på/kan ta opp studielån, så må man finansiere dette på en annen måte, og det blir en deltidsjobb :)

For å oppsummere det hele: Jeg har kun 1x semester igjen, hvor det "kjøret" er over i slutten av mai en gang. Fram til da vil jeg gi alt jeg har og litt til for å oppnå det beste ut av omstendighetene. No offence, men når en er utenlandsk så har man litt mindre sjangse for å få en seriøs jobb. Man ser på søknaden, ser utenlandsk navn og blir som regel overveldet av fordommer og "meninger" :p Ikke alle er slik, men det er som regel realiteten. Så for å konkurere (om du kan si det slik) med andre, så må man ha "det lille ekstra" i tillegg for å skille seg ut. Det lille ekstra krever ekstra arbeid og ekstra innsats, dermed blir man "kjørt" litt ekstra også.

Det er ikke alltid man har tid til alt (og man vil jo gjerne ha litt tid for seg selv for å slappe av også, en gang i blandt), og derfor forekommer disse "midt-på-natta-jobbing"-hendelser av og til. Og siden jeg er et B-menneske så det holder i tillegg, så må man ha en "kickstarter" en gang i blandt. I år er det ekstra mye å gjøre (vel....siste året av bacheloren, hva forventer mann? "Duh", hehe), så ja. Har drukket par kopp kaffe både i går og i dag, og "so far so good".

Den negative bivirkningen av kaffe er utrolig tilfeldig, og for nå ser det ut til å gå bra. Hva kan være grunnen til det? Det er ikke alltid jeg blir dårlig av kaffe, noen ganger går det bra. Jeg blir nysgjerrig på hva er det som gjør at jeg tåler det mer den ene gangen enn andre.

Og, for the record, så er jeg enig og klar over at søvnmangel er ikke bra. Men jeg er sikker på at dere har opplevd lignende situasjoner tidligere selv, hvor dere måtte gi litt ekstra for å kunne få noe bra.

quickedit: http://www.usatoday.com/news/health/2007-1...p-deficit_N.htm

holycrap

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

Dr3as: Kroppen er ekstremt tilpassningsdyktig i kortere perioder. Derimot hvis du legger du deg på dårlige vaner med masse brus med sukker over lengre tid er det en enorm slitasje som foregår. Dette merker ofte folk senere i livet når kroppen er utslitt og sliter med å produsere nok insulin og enzymer. I tillegg har man avleringer i blodårene og utvikler hjerte/karsykdom i tillegg til diabetes. Hvis du leser litt om emnet så er egentlig trikset å ha stabilt blodsukker i tillegg til å få i deg alle næringsstoffene kroppen trenger. Sukker er tomme kalorier som bruker opp de mineral og vitamin-reservene du har i koppen uten å tilføre nye. Den ekstreme syren i brusen gjør også at du mister mineraler fra beinbygningen for at kroppen kompanserer med basiske mineraler den ikke finner andre steder. Jeg tenkte akkurat som deg før, nemlig at hvis jeg kan leve på sukker så er vel ting ok ?, men nå vet jeg bedre. Sjekk gjerne litt opp hva som skjer i kroppen ved høyt blodsukker, og jeg lover deg du kommer til å legge om vanene dine rimerlig fort.

Lenke til kommentar
Jeg har et forbruk på cola og burn på 1.5l Cola om dagen, og fort et par Burn.

Jeg lever da fortsatt.

Når jeg gikk arbeidsledig i 4mnd ca, når WoW kom ut gikk det 4 burn om dagen, plus 1.5l cola.

Men så er du jo berre 23-24 år gammal, det er berre ein tredjepart av livet (circa).

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Koffein er lovlig å både importere og bruke :) Du får de opp til 50mg på apoteket, men skal du ha mer virkestoff per tab. på du til Sverige. Kjør på med Ginseng e.l. i tillegg, så vil jeg tro at du får en minst like god effekt som ved drikking av Battery og Burn. Disse inneholder faktisk forsvinnende lite koffein.

Lenke til kommentar
Koffein er lovlig å både importere og bruke :) Du får de opp til 50mg på apoteket, men skal du ha mer virkestoff per tab. på du til Sverige. Kjør på med Ginseng e.l. i tillegg, så vil jeg tro at du får en minst like god effekt som ved drikking av Battery og Burn. Disse inneholder faktisk forsvinnende lite koffein.

problemet med ginseng er at det brenner opp mer ressurser enn det den gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Har ingen personlig erfaring med ginseng, så godt mulig. Men anbefaler deg å bruke ren koffein istedetfor det sukkerskvipet du bruker nå :)

Lenke til kommentar

Ren koffein er veldig mye sunnere enn energidrikkene, det fungerer sannsynligvis bedre for ditt bruk også. Husk bare på å ta litt om gangen. Koffeinoverdose er veldig lite komfortabelt. I Sverige får du 100mg uten resept eller no på apoteket.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopo...on=showProdInfo

30 stk for 40 SEK (cirka 1kr per 100mg, en Red Bull ligger vel på 80mg og burn på 50mg). Det blir vel billigere om du kjøper større pakninger.

Jeg vet ikke hvordan det er med bestilling over nett. Jeg tror det er lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Innførsel av legemidler til eget bruk er fullt lovlig så lenge de ikke går under doping eller narkotikalisten. Dette gjelder kun såfremt legemiddelet er fremskaffet på lovlig vis i landet du importerer fra. Ergo: Å importere koffein fra Sverige er fullt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...