Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Battery/Burn/Redbull. Langvarig bruk.

MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå er livssituasjonen min slik at døgnet har færre timer enn det jeg har behov for, og det blir ofte "oppe til 3-4 om natta" for å gjort ting ferdig. I de siste 2 ukene (min tredje nå), har jeg gått så å si konstant på Battery og Burn for å holde meg "skarp". Jeg er nemlig B-menneske så det holder, så lite søvn virkerlig herper alt som er av kropp og hjerne.

For å "quickfix"e det drikker jeg gjerne 1xBattery og 1x Burn (den miksen funker for meg. Battery først, så burn par timer senere).

Siden livssituasjonen/"workload"en min forandrer seg ikke før til sommer'n, så er spørsmålet følgene: Hvilke farer er jeg opp mot? Det ikke slik at jeg drikker det hver dag, men det blir fort 2-3 dager med 2x energidrinker i uka.

Grunnen til at jeg i det hele tatt drikker de og ikke kaffe er fordi jeg blir dårlig av kaffe (magesjau, kaldsvette, svimmelhet, sterk kvalme). Det at jeg blir dårlig virker veldig tilfeldig og, men for å i det hele tatt slippe den "sjansen" så dropper jeg det i det hele tatt (elsker kaffe dog, så det er en kjip situasjon).

For å avblåse "spis sunt!" poster med en gang, så er ikke grønnsaker/frukt/trening noe alternativ, siden de 2 førstnevnte fungerer ikke og trening har jeg lite energi/tid til i utgangspunktet.

Hva risikerer jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen reelle faktaopplysninger å komme med over hodet, så ta alt jeg skriver her med en liten trillebår salt.

Når det er sagt ville jeg først og fremst tenke på tennene dersom du skal konsumere dette såpass ofte i et halvår til, da både Burn og Battery inneholder mye sukker og syre. Men med normal munnhygiene tviler jeg på at det blir et nevneverdig problem, spesielt om du sørger for å opprettholde ph-balansen i munnen. Ellers stiller jeg meg tvilende til hvordan magen setter pris på slik en langvarig bruk. Jeg tenker mer i rettning magesår og/eller irritert tarm, men hvorvidt disse drikkene over tid kan øke risikoen for slike plager har jeg ingen kunnskaper om.

Det er jo også rapportert at noen har fått slag etter langvarig konsum av slike energidrikker, men jeg vil anta at det er helheten som til slutt avgjør her. Du sier at grønnsaker og frukt ikke er noe du vanligvis spiser (j.f nest siste linje) og jeg stiller meg derfor spørrende til det helhetlige kostholdet. Jeg vet av egen erfaring at lite plantefiber, lite sammalt mel og generelt ensidig kost over en forlenget periode både kan og vil skape problemer med mage og tarm. Får man problemer med mage/tarm er det som oftest for sent å endre kostholdet i ettertid, og man vil ofte måtte leve med problemene resten av livet.

Lenke til kommentar

Tannhygiene er jeg ikke bekymret over, siden jeg bruker både tyggis og pusser tenna 2 ganger om dagen (morgen og kveld).

Når det gjelder det med magen, så kan det forklare den generelle "uggenheten" jeg har (trodde det var bivirkninger av angst og stress). Jeg har hatt 2-3mm langt "erosjon" som de kalte det i tolvfingertarmen når jeg var 14 elns, men kan det være ett problem?

Når du sier mage/tarm problemer, tenker du da på at battery/burn er syrlige?

Lenke til kommentar

Jeg har lest at søvnmangel svekker en så mentalt at de eventuelle ekstra timene du tjener på å være opp lenge blir opphevet. Går ikke an å "ta det igjen" heller, man må sove gjengs 7-8 timer (mange, bl.a. Churchill sov i bare fem timer, så det er litt individuelt). Anyho, søvnmangel er ikkje bra. Overforbruk av energidrikker er neppe det heller. Rawr. Asdf.

Lenke til kommentar
Jeg har lest at søvnmangel svekker en så mentalt at de eventuelle ekstra timene du tjener på å være opp lenge blir opphevet. Går ikke an å "ta det igjen" heller, man må sove gjengs 7-8 timer (mange, bl.a. Churchill sov i bare fem timer, så det er litt individuelt). Anyho, søvnmangel er ikkje bra. Overforbruk av energidrikker er neppe det heller. Rawr. Asdf.

men så har man "tidsbruk" problematikken. Om ikke jeg får de ekstra timene, så går det utover noe, noe som er uønsket. Jeg bruker ikke battery for å holde meg våken om natta, men heller å vekke meg når jeg står opp.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på at det inngår som en helhet i det jeg antar er et mindre optimalt og muligens ensidig kosthold (og livsstil) og at det kan gi seg utslag i mage og tarmproblemer, eksempelvis irritert tarm. Jeg vil anta (men dette er ren spekulasjon fra min side) at syreinnholdet i slike drikker kanskje også kan bidra til å bryte ned slimhinnen i magen som ellers hjelper til med å beskytte innsiden mot bakterier, noe som ved lang tids hyppig konsum kan føre til magesår. Igjen, dette er ren ufaglært spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

Ambisjoner er flott, men ikke la det gå på bekostning av helsen over tid. Lytt til kroppen, den sier som oftest i fra når man begynner å presse den alt for hardt. Det hjelper lite om du du knekker sammen to måneder før eksamen fordi du i har gått et halvt år med for lite søvn, for dårlig mat og mye stress. Ei heller er det noe stas å stå med batcheloren i hånden dersom det følger en kronisk lidelse med på kjøpet. Prioriteringer er nøkkelordet som mor alltid gneldret om. Grep som å knaske litt stangselleri og drikke vann mens man jobber, spise strukturert og variert samt bytte ut pc/tv/mobil/annet unyttig med søvn vil gange kroppen veldig bra i det lange løp samtidig som det gir rom for å strebe etter gode karakterer.

Lenke til kommentar

Jeg ville tro, som ut fra alt annet som fungerer normalt i kroppen, vil ikke kroppen produsere ett stoff når ett annet utenforstående stoff er introdusert. Faren med å motvirke en tillstand som trøtthet med å innføre ett stoff som virker inn på kroppen vil etter lang tids bruk kanskje forværre den oprinnlige tilstanden mens man holoder symptomene i sjakk.

Du burde kanskje lete opp noe mer informasjon om koffein og langvarig bruk av det.

Med andre ord bruk noe annet for å få mer energi, feks løpe og ett nogelunde godt kosthold (det betyr ikke bare grønnsaker, men normal frokost lunsj og middag + kvelds). Husk at kroppen anpasser seg den situasjonen du er i.. sitter du mye stille så vil kroppen minske forbrenningen og du vil altså som følge få mindre energi.

Lenke til kommentar

right. Ok, så løsningen jeg har funnet på fungerer ikke helt som jeg hadde tenkt. Men spørsmålet er da: greier jeg meg fram til mai?

Altså, iherdige kaffedrikkere har det jo helt fint når det gjelder mage og tarmsystem. De klager liksom ikke over det, jeg har hvertfall aldri hørt en (betyr ikke at de IKKE har problemer dog). De klarer jo seg helt fint?

Jeg lurer egentlig også på hvorfor jeg reagerer så sinnsykt på kaffe generelt. Det hjelper ikke om det er melk oppi heller (har fått et tips som skal liksom hjelpe mot mageproblemer ved å drikke kaffe, og det er å tilsette melk).

Så da blir det kanskje to spørsmål:

- klarer jeg meg til mai med burn/battery uten STORE skader.

- Hva om jeg går over til kaffe og sliter meg gjennom bi-effektene?

Lenke til kommentar

Tror at kaffe er å foretrekke. Drikker du mye kaffe når du prøver på det? Selv magene til "harde" kaffedrikkere reagerer på mye kaffe, var en tråd om det her om dagen. Og det er mulig å ta bachelorgrad uten å ligge på E i alle fag uten å være våken hele døgnet, du kan til og med ta det over et år ekstra om nødvendig.

Tror forresten at dette "prosjektet" vil trekke ned for jobbsøknaden i signaturen din og.

Lenke til kommentar

Hvilken skole er det foresten? og lærer man mye der som man får jobb på etterpå? sorry OT

Oj ja.. kroppen tåler langvarig missbruk. Det er faktiskt helt utrolig hvor mye kroppen tåler, så litt battery og burn er ikek så farlig tror jeg. Det som er mer farlig er å kjøre kroppen tom for så å møte veggen og bli langvarig ute av stand til å utføre noe som helst av betydning.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Tror at kaffe er å foretrekke. Drikker du mye kaffe når du prøver på det? Selv magene til "harde" kaffedrikkere reagerer på mye kaffe, var en tråd om det her om dagen. Og det er mulig å ta bachelorgrad uten å ligge på E i alle fag uten å være våken hele døgnet, du kan til og med ta det over et år ekstra om nødvendig.

Tror forresten at dette "prosjektet" vil trekke ned for jobbsøknaden i signaturen din og.

jeg feiler totalt med å se hva som er så farlig i det jeg spør om her for en evt jobbsøknad. Jeg sier ikke at jeg kommer til å fortsette slik jeg gjør for øyblikket, fordi jeg er rett og slett usikker på hvordan det vil slå ut på meg (ergo, grunnen til at jeg posta i første omgang...).

For det andre, kan jeg ikke ta det over et år ekstra om nødvendig, programmet er ikke satt opp slik.

Hvor mye kaffe jeg drikker når jeg først drikker? En dobbel(as in: mengde, ikke styrke) mocca hos Deli de Luca. Har til og med prøvd å drikke kaffe jeg har hjemme og, uten noe forandring. Jeg drikker kopp eller to par dager i strek, så går det til helvete derfra :/

Lenke til kommentar

Noen reagerer dårlig på kaffe, og jeg kjenner opptil flere som ikke drikker kaffe overhodet fordi det gir seg utslag i negative bivirkninger for dem. Ut i fra det du skriver virker det ikke som om kaffe er en ideell drikk for deg, uavhengig hvilke variant du velger. Selv får jeg problemer med kaffe om jeg drikker mer enn en kopp eller to til dagen, derfor er jeg noe restriktiv i mitt konsum og prøver å begrense det.

Kaffe virker heller ikke skjerpende i positiv form på meg, jeg blir kvikkere etter konsum men jeg mister også den fine konsentrasjonsevnen slik at den positive effekten utlignes i situasjoner hvor det kreves skarp konsentrasjon. Dette er konsistent med hvordan koffein virker i kroppen og jeg har lært at en kanne kaffe som regel ikke hjelper i nevneverdig grad når jeg sitter å skal øve til eksempelvis en eksamen..

Nå varierer selvsagt effekten av kaffe på person til person, og mange drikker jo store menger hver dag for å i det hele tatt komme seg opp å i vigør. Å drikke kaffe aktivt i et halvår skulle all erfaring tilsi at burde gå greit. Litt verre er det når man har drukket kaffe daglig hele livet. Gastroøsofageal refluks/"halsbrann" og spiserørsbetennelse er ikke uvanlig hos mange som er kommet litt opp i alder og det er antydet at et stort daglig kaffeinntak kan være en faktor som har hatt en finger med i spillet når det gjelder årsaken til disse sykdommene.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
ja.. asså det er ledig jobb i FunCom, det ligger ikke langt fra 7-11 heller der har de både kaffe og burn i mengder :)

FunCom er mitt mål. Om jeg kommer meg dit, det spørs, det er et kapittel for seg selv. Det hjelper ikke å komme inn i bygget og si at jeg kan gi min høyre arm for å få en jobb der (helst noe med spillprog eller spill generelt. Men så har jeg jo ikt-fagbrev og, sooo...). Jeg har vært der på omvisning en gang, og jeg må si at jeg har fått "blod på tann".

Apropo halsbrann pga kaffe. Det har skjedd noe jævlig rart etter at jeg har slutta å røyke, jeg slutta å tåle kaffe. Det var da det begynte (jeg røyka i rundt 5 år, hvorav siste 2 år gikk jeg på petterøyes 3 blå. Det er sant det dem sier. Du begynner med Prince light og ender opp med vedkubber med 3 tonn nikotin i). Jeg begynte å bli dårlig etterhvert, og trodde det var pga røykinga. Så jeg slutta å røyke, men ble bare bittelite bedre. Etterhvert kom halsbrann og jeg fant ut at jeg hadde spiserørsbetennelse, som du nevnte. Legen nevnte kaffe som en av potensielle grunner og ble litt i overkant glad når jeg sa jeg slutta å røyke :p

Så jeg mista stimulans: jeg mista røyk, jeg mista kaffe, og det virker som jeg mister burn/battery også. Noe som er en aldri så liten bekymring for min del. Jeg er en bil som krever NoS :p Jeg greier nok å omstille meg etterhvert, men for øyblikket drar jeg 100% skole og 50% jobb = 150% ren ytelse som kreves av meg, så ja ^^ You get the picture.

Greit nok jeg tåler kaffe dårlig, men har dere kommet over noe som helst som hjelper å glatte det over litt? Greit nok det er ikke 150% hver eneste dag, hver eneste time, men det kommer som bølger, og i nærmeste fremtid kommer de bølgene til å øke i frekvens, noe som kommer til å kreve "det lille ekstra". I verste fall, går jeg bare på kaffe som alle andre og bite i det sure eplet med halsbrann (Pepsiduo funker utrolig bra mot det, forresten. Kjøpte en del "anti halsbrann" saker før på apoteket, men det funka dårlig. Pepsiduo dog, funker faktisk i 24 timer++. Den holder det den lover på pakkningen :) )

Hva med evt å blande litt? Si en gang med kaffe, en annen med battery/burn? Evt litt Biola melk inni mellom? hehe. Prøver å finne en holdbar løsning her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...