phunkie Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Heisann godfolk. Jeg skal ha meg et nybegynnerkamera til nyåret. Jeg har sett veldig mye rundt og det landet på enten Nikon D60 eller D80. NEtonNet sine tilbud: D60 + 18-55/3,5-5,6 VR til 4109,- D80 + 18-55/3,5-5,6 VR til 5090,- Budsjettet er på rundt 5000,- Går jeg for D60, da har jeg råd til et nytt minnekort og evt bæreveske. Går jeg for D80, har jeg ikke stort mer penger til noe annet! hehe Jeg er veldig usikker. Er det store forskjeller på dem to? Forskjeller som en nybegynner som meg kan merke? Hjelp meg, vær så snill! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Heisann godfolk. Jeg skal ha meg et nybegynnerkamera til nyåret. Jeg har sett veldig mye rundt og det landet på enten Nikon D60 eller D80. NEtonNet sine tilbud: D60 + 18-55/3,5-5,6 VR til 4109,- D80 + 18-55/3,5-5,6 VR til 5090,- Budsjettet er på rundt 5000,- Går jeg for D60, da har jeg råd til et nytt minnekort og evt bæreveske. Går jeg for D80, har jeg ikke stort mer penger til noe annet! hehe Jeg er veldig usikker. Er det store forskjeller på dem to? Forskjeller som en nybegynner som meg kan merke? Hjelp meg, vær så snill! Fordeler som jeg ser det med D80 - som ikke gjelder D60 (Rettet) - Innebygd fokusmotor - Større hus, bedre grep - To-hjulskontroll for hurtig betjening av lukker/blender Fordeler som jeg ser det med D60- som ikke gjelder D80 (Rettet) - Nyere bildebehandling, har også Active D-Ligthing Det er vel samme sensor på disse, som om du skyter RAW og har Capture NX kan du bruke Active D-Ligthing i bildebehandlignsfasen. Endret 27. november 2008 av fcuk_IT Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) stemmer det over. i tillegg så har d80 mer fleksibilitet med tanke på ISO endring 1/3 ev vs 1 ev endring. D80 har 13 AF punkter mens d60 har 3(?) Endret 27. november 2008 av nbmofo Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Heisann godfolk. Jeg skal ha meg et nybegynnerkamera til nyåret. Jeg har sett veldig mye rundt og det landet på enten Nikon D60 eller D80. NEtonNet sine tilbud: D60 + 18-55/3,5-5,6 VR til 4109,- D80 + 18-55/3,5-5,6 VR til 5090,- Budsjettet er på rundt 5000,- Går jeg for D60, da har jeg råd til et nytt minnekort og evt bæreveske. Går jeg for D80, har jeg ikke stort mer penger til noe annet! hehe Jeg er veldig usikker. Er det store forskjeller på dem to? Forskjeller som en nybegynner som meg kan merke? Hjelp meg, vær så snill! Fordeler som jeg ser det med D80 - som ikke gjelder D60 (Rettet) - Innebygd fokusmotor - Større hus, bedre grep - To-hjulskontroll for hurtig betjening av lukker/blender Fordeler som jeg ser det med D60- som ikke gjelder D80 (Rettet) - Nyere bildebehandling, har også Active D-Ligthing Det er vel samme sensor på disse, som om du skyter RAW og har Capture NX kan du bruke Active D-Ligthing i bildebehandlignsfasen. Sensoren tror jeg kan være fordel D60 - det er en iterasjon til på samme grunnarkitektur, og det kan se ut som om den er litt forbedra. Enig i øvrige punkter her. Men, igjen: Trådstarter sier "nybegynnerkamera" - men bare D60 er egentlig det. D80 er mer en entusiastmodell, og er ikke nødvendigvis optimal for en nybegynner. Det betyr ikke at D80 ikke kan være beste valget, men vi må vite mer om ønsker og tiltenkt bruk for å kunne gi fornuftige svar! Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Heisann godfolk. Jeg skal ha meg et nybegynnerkamera til nyåret. Jeg har sett veldig mye rundt og det landet på enten Nikon D60 eller D80. NEtonNet sine tilbud: D60 + 18-55/3,5-5,6 VR til 4109,- D80 + 18-55/3,5-5,6 VR til 5090,- Budsjettet er på rundt 5000,- Går jeg for D60, da har jeg råd til et nytt minnekort og evt bæreveske. Går jeg for D80, har jeg ikke stort mer penger til noe annet! hehe Jeg er veldig usikker. Er det store forskjeller på dem to? Forskjeller som en nybegynner som meg kan merke? Hjelp meg, vær så snill! Fordeler som jeg ser det med D80 - som ikke gjelder D60 (Rettet) - Innebygd fokusmotor - Større hus, bedre grep - To-hjulskontroll for hurtig betjening av lukker/blender Fordeler som jeg ser det med D60- som ikke gjelder D80 (Rettet) - Nyere bildebehandling, har også Active D-Ligthing Det er vel samme sensor på disse, som om du skyter RAW og har Capture NX kan du bruke Active D-Ligthing i bildebehandlignsfasen. Sensoren tror jeg kan være fordel D60 - det er en iterasjon til på samme grunnarkitektur, og det kan se ut som om den er litt forbedra. Enig i øvrige punkter her. Men, igjen: Trådstarter sier "nybegynnerkamera" - men bare D60 er egentlig det. D80 er mer en entusiastmodell, og er ikke nødvendigvis optimal for en nybegynner. Det betyr ikke at D80 ikke kan være beste valget, men vi må vite mer om ønsker og tiltenkt bruk for å kunne gi fornuftige svar! Ja, jeg vet at D80 er ingen nybegynner kamera. Jeg vurderer den fordi den koster ikke så mye mer enn D60. Også tenker jeg at jeg kommer til å angre om jeg kjøper D60. Jeg er jo helt ny i gamet, så det blir for det meste landskap, by livet etc. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Ja, jeg vet at D80 er ingen nybegynner kamera. Jeg vurderer den fordi den koster ikke så mye mer enn D60. Også tenker jeg at jeg kommer til å angre om jeg kjøper D60. Jeg er jo helt ny i gamet, så det blir for det meste landskap, by livet etc. Du sier litt mer nå, men ikke så mye. "Landskap" gir kanskje fordel D60 - men jeg liker D80-søkeren mye bedre til å komponere i. "Bylivet" kan takles veldig greit med D60, men D80 vil kunne takle ting kjappere. Hvis du vil bruke mye høy ISO, er nok det litt fordel D60. Hvis du tenker deg endel fotografering av "ting" i bevegelse, er det den enkleste grunnen for D80 som jeg kan tenke meg - her henger D60 mye dårligere med. Ellers går iallfall jeg for det rimeligste som kan gjøre jobben bra Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Ja, jeg vet at D80 er ingen nybegynner kamera. Jeg vurderer den fordi den koster ikke så mye mer enn D60. Også tenker jeg at jeg kommer til å angre om jeg kjøper D60. Jeg er jo helt ny i gamet, så det blir for det meste landskap, by livet etc. Du sier litt mer nå, men ikke så mye. "Landskap" gir kanskje fordel D60 - men jeg liker D80-søkeren mye bedre til å komponere i. "Bylivet" kan takles veldig greit med D60, men D80 vil kunne takle ting kjappere. Hvis du vil bruke mye høy ISO, er nok det litt fordel D60. Hvis du tenker deg endel fotografering av "ting" i bevegelse, er det den enkleste grunnen for D80 som jeg kan tenke meg - her henger D60 mye dårligere med. Ellers går iallfall jeg for det rimeligste som kan gjøre jobben bra Jeg kommer garantert til å ta fotografere ting i bevegelse ja. Jeg spiller ofte futsal, så jeg kommer nok til å fotografere på kamper og turneringer. Jeg tror det bikker mot D80 nå. Fikk en solid lønning, så da tror jeg at jeg kan kjøpe D80 med god samvittighet. hehe Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Sitter egentlig med samme problemet selv. Men kommer nok til å havne på D80 blant annet fordi jeg foretrekker å ha knapper for å justere istede for meny. Og fordi såvidt jeg har forstått har D80 innebygd mulighet til å styre blitzer trådløst, noe som gjør det mulig å eksperimentere mer med bildene. Men som sagt, D80 er et etterhver gammelt kamera. (Vil tro det kommer noe nytt mellom D60 og D80 i Januar-Februar) Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 De billige flotte lyssterke objektivene fungerer ikke med autofokus sammen med D60.. regner med de gjør det med D80 siden den har innebygget motor. eksempel : https://prisguiden.no/product.php?productId=8707 Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Ja, jeg vet at D80 er ingen nybegynner kamera. Jeg vurderer den fordi den koster ikke så mye mer enn D60. Også tenker jeg at jeg kommer til å angre om jeg kjøper D60. Jeg er jo helt ny i gamet, så det blir for det meste landskap, by livet etc. Du sier litt mer nå, men ikke så mye. "Landskap" gir kanskje fordel D60 - men jeg liker D80-søkeren mye bedre til å komponere i. "Bylivet" kan takles veldig greit med D60, men D80 vil kunne takle ting kjappere. Hvis du vil bruke mye høy ISO, er nok det litt fordel D60. Hvis du tenker deg endel fotografering av "ting" i bevegelse, er det den enkleste grunnen for D80 som jeg kan tenke meg - her henger D60 mye dårligere med. Ellers går iallfall jeg for det rimeligste som kan gjøre jobben bra Jeg kommer garantert til å ta fotografere ting i bevegelse ja. Jeg spiller ofte futsal, så jeg kommer nok til å fotografere på kamper og turneringer. Jeg tror det bikker mot D80 nå. Fikk en solid lønning, så da tror jeg at jeg kan kjøpe D80 med god samvittighet. hehe Tusen takk for alle svar Futsal: Det tror jeg avgjør saken for deg. Til innendørs sport må en (som hovedregel) enten ha dyr, rask zoomoptikk, eller lyssterke kort-teler. Kitobjektivene faller, generelt, gjennom. 85/1.8 AF-D er et sånt objektiv, som er innenfor rekkevidde - men det autofokuserer ikke på D60. Samme med den "gamle" 50/1.4 AF-D, som trolig blir å få billig brukt i bøttevis nå som AF-S-erstatteren er ute til brukbar pris. Nikons 80-200/2.8-zoom er et annet aktuelt objektiv som krever D80 eller bedre. Det kommer stadig flere objektiver med fokusmotor, så generelt er ikke dette noen grunn til å avvise D60. Men i ditt tilfelle, har du et helt annet utvalg, særlig i brukt-optikk, med D80. Endret 30. november 2008 av capricorny Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Futsal: Det tror jeg avgjør saken for deg.Til innendørs sport må en (som hovedregel) enten ha dyr, rask zoomoptikk, eller lyssterke kort-teler. Kitobjektivene faller, generelt, gjennom. 85/1.8 AF-D er et sånt objektiv, som er innenfor rekkevidde - men det autofokuserer ikke på D60. Samme med den "gamle" 50/1.4 AF-D, som trolig blir å få billig brukt i bøttevis nå som AF-S-erstatteren er ute til brukbar pris. Nikons 80-200/2.8-zoom er et annet aktuelt objektiv som krever D80 eller bedre. Det kommer stadig flere objektiver med fokusmotor, så generelt er ikke dette noen grunn til å avvise D60. Men i ditt tilfelle, har du et helt annet utvalg, særlig i brukt-optikk, med D80. Siste utgaven av Nikon 80-200mm, som har etternavnet: ED-IF AF-S som ble lansert i 1999 autofokuserer på D40/D40x og D60. Endret 30. november 2008 av fcuk_IT Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Siste utgaven av Nikon 80-200mm, som har etternavnet: ED-IF AF-S som ble lansert i 1999 autofokuserer på D40/D40x og D60. Det er forsåvidt riktig, men totalt misvisende. Dette er "dagens utgave" av 80-200/2.8. AF-S-versjonen ble trukket da 70-200/2.8 VR ble lansert, og er ganske vanskelig (og dyr) å få tak i, ettertrakta som den er. Den er bl.a trolig bedre i hjørnene på FF enn 70-200, men enda større og tyngre også. De aller fleste "80-200/2.8" er AF eller AF-D. Men jeg skulle ikke sløyfa "AF-D" i omtalen Endret 30. november 2008 av capricorny Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=100274 http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=100443 3500,- så bytter du ut kingston kortet med noe fra Sand Disk... Evt, kjøper en slik: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=99927 Så blir alt på 5k... Eller en slik: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=100170 Du finner flere selgere på foto.no Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 D80 D80 D80 D80 D80! jeg kjøpte huset mitt på NetonNet for 4500kr. og så Nikkor 50mm f1.8 til 1000kr på japan photo. ser de har satt objektivet den til 960kr eller noe! D80 har godt grep, "tommelfingeravstand" til fokuslåsknappen, godt batteri, innebygd fokusmotor, display på toppen av huset med lys, relativt god skjerm OG du slipper å ha mye utstyr for å rense kameraet(du trenger strengt tatt kun en fiberklut og blåsebelg med kost). minnekort er jo ikke så forferdelig dyrt, og veske... jo. Jeg fikk veske en måned etter kjøp. Men.Det finnes vesker som er støtsikre og vanntette for under 300kr. D80! Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Capricorny: Det er forsåvidt riktig, men totalt misvisende. Nikon har også gjort samme "taktiske" vri på f.eks 24-85mm. Den nyeste versjonen var vel knapt på markedet før den ble pensjonert. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Capricorny: Det er forsåvidt riktig, men totalt misvisende. Nikon har også gjort samme "taktiske" vri på f.eks 24-85mm. Den nyeste versjonen var vel knapt på markedet før den ble pensjonert. Historia med 24-85 AF-S er nok litt annerledes, slik jeg har oppfatta det. Den var dårligere enn AF-D-versjonen og trolig svakere enn "etterfølgeren" 24-120 AF-S VR - iallfall gode eksemplarer av VR-objektivet. Så det var ganske gode tekniske grunner til å trekke den modellen, og kjøre videre på den gamle. 80-200/2.8 AF-S er derimot både bedre enn AF-D-versjonen, og neppe mye svakere enn etterfølgeren 70-200/2.8 VR, virker bedre i hjørnene på FF. Så her var det nok mer økonomiske grunner bak modellutvalget. Tipper AF-S-versjonen var ganske dyr å bygge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå