tgauslaa Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Hei! Fikk så god hjelp forrige gang jeg spurte om noe på forumet her, så jeg prøver igjen! Har nå endelig fått kjøpt meg PC og fått alle delene, og skal sette den sammen. Har noen spørsmål ang. det: 1.) Fra strømforsyningen går det ut flere strømkabler, og på hver kabel er det 2-3 strømuttak. Disse gir strøm til harddisker, CD-brenner, DVD-spiller, Vifter, Floppydisk etc. Har det noe å si hvor mange enheter jeg kobler på hver strømkabel? Er det noen spesiell måte jeg BØR koble det på? 2.) Jeg bruker 1 stk. SATA harddisk, så den bruker ikke standard IDE-datakabel. Dette gjør at jeg har to ledige porter til IDE-kabler. Har koblet CD-brenneren som Master på den Primære IDE porten, og DVD-spilleren som Master på den Sekundære IDE porten. På hver IDE-kabel er det to tilkoblinger, og spørsmålet er: Er det det samme om jeg kobler enhetene på den første eller andre tilkoblingen? ....Og ser det greit ut å gjøre det slik jeg har beskrevet? 3.) Jeg har en P4 2,4 GHz Intel prosessor, et Asus P4G8X/DELUXE/GD hovedkort, et Asus V9280S/TVD skjermkort, 48x24x48 CD-brenner, 16x48 DVD og en Seagate Baracuda 120 GB/8MB SATA harddisk ++. Har en vifte (Boxed) på prosessoren, en vifte på skjermkortet, en vifte i strømforsyningen, en kabinettvifte i døra(80mm) og en vifte i front. Har plass til to vifter til å suge ut luft i bakkant + 1 ekstra i front, og spørsmålet er: Har jeg behov for å kjøpe disse viftene, eller holder det jeg har av kjøling(uten overklokking foreløpig) ? 4.) Jeg har koblet sammen PC'n slik jeg tror det skal være etter å ha lest diverse manualer. Er det allikevel noe jeg bør sjekke/tenke på før jeg setter strøm på PC'n første gangen? Er det mulig å herpe noe hvis ikke alt er riktig koblet når man skrur på? Eller vil det bare ikke virke + ingen skade skjedd? På forhånd takk! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 1: Hvordan du kopler strømkablene har ingen ting å si. Alle er koplet sammen inne i PSU'en alikavel. 2: Master ytterst, og slave i midten. Evt. kan du sette begge på CS (cable select) så går alt automatisk. (Så lenge du bruker 80-leders kabel (aka Ata-66/100/133 kabel)). Det kan være lurt å ha enheter som trenger mye fart som master og heller sette en mindre viktig enhet som slave. 3: Så lenge du ikke overklokker, og ikke har veldig mange kort/harddisker etc. så er det knapt nødvendig med eneste ekstra vifte utenom PSU'en. 4: Hold fast på strømkabelen (220V kabelen) og vær klar til å røkke ut hvis du hører fæle pipelyder eller lukter noe rart. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 4. Kan nok ikke herpe noe selv om ting er feilkoblet, men ta en ekstra sjekk på at CPU-kjøleren er satt på rett vei, og at det er koblet strøm til den. Skader ikke å sjekke at vifta snurrer når du trykker på maskinen for første gang (selv om de fleste HK i dag skrur av pc-en automatisk dersom cpu blir for varm). Om ting er feilkoblet vil i de fleste tilfeller pc-en ikke gå på, men vi satser på at alt går bra første gang!! Lenke til kommentar
tgauslaa Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Takk, begge to! Veldig greit forum! Får svar på det meste! Lurer på en ting til...: - Når man setter igang PC-en får man masse ny hardware 'detected', og jeg har sett flere steder at det anbefales at man laster ned siste BIOS oppdatering + diverse nye drivere, da de som følger med hardware'en ofte ikke er de nyeste. Er det viktig å laste ned alle disse nye driverne FØR man setter igang og installerer den nye PC'n, eller kan man gjøre dette like greit i ettertid? F.eks: Kan man oppdatere BIOS etter at PC'en er oppe og går? (Tror egentlig at dette er et fryktelig dumt spørsmål, for det må vel selvfølgelig være mulig å gjøre slikt i etterkant, eller?) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Driver og BIOS oppdateringer går helt fint å ta i etterkant. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Kan man oppdatere BIOS etter at PC'en er oppe og går? Så du hadde Asus hovedkort. Mener å huske asus har lagt med en cd med et program som lar deg flashe ny bios mens du er i windows. (sjekk cdene som fulgte med) Forøvrig ser det ut som en bra maskin du har satt opp Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det vil "alltid" komme nye drivere, og det er (nesten) alltid best å ha den siste driveren til feks skjermkort. Så, ja du kan oppdatere drivere etterhvert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå