ilpostino Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 overskriften sier vel sitt antar jeg. noen som vet hvor stor forskjelld et er på perl og bash-scripting? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Forskjellen er vel egentlig passe stor. Perl er veldig bra når det gjelder behandling av tekst og slikt, mens bash (Bourne again shell) bruker man kanskje mest til å automatisere ting man gjør i et shell. Er det noe spesielt du tenker på å lage? Bash er veldig tungvint og det er veldig lett å gjøre små feil som man nesten ikke finner igjen. Når det gjelder ytelse så er perl mye kjappere enn bash og man kan kjøre systemkommandoer i perl. Perl er også mer portabelt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 har hatt linux på skolenog synes dette har virket ganske interesant. var litt inne på bash-programmering og jeg synes syntaksen var ganske lik perl. hvis en (stort sett) kan gjøre det samme i perl som i bash-scripting skal jeg satse mer på perl enn jeg har gjort hitil. (har bare laget en gjestebok i perl) da jeg kan bruke dette for å 'konfigurere' linux samtidig som jeg kan bruke dette på hjemmesiden min. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har lagd flere script i perl som er system-ting. Som f.eks generering av unike brukernavn og kompliserte passord ut fra en liste, oppretting av brukerområder, og da selfølgelig tilhørende endringer i /etc/passwd og /etc/shadow. Veldig kult språk. Også lagd en del "start og stop" script til diverse programmer. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 jeg bruker også perl for å lage script som jobber mot systemet på lik linje med bash script. Meget godt språk til slikt egentlig. Enkelt å lære, og alikevel fryktelig kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå