modin Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Nå tenker jeg selvfølgelig på dvd-cover generelt. Ved Criterion-kjøp vet man nok som regel hva man får og er ute etter. Det er jo litt rart at du drar det inn når vi snakker om et Criterion cover. Jeg kan heller ikke se at coveret ikke kommuniserer filmens budskap svært godt, strektegningen er et tydelig høyhus med mennesker som beveger seg inne i, i tillegg tittelen med en font som er utradisjonell. Jeg mener at disse tre tingene kon fortelle mer om filmen en hvilket som helst bilde. Vi ser at filmen handler om høyhus, og menneskelig interaksjon rundt dette osv., vi ser også at filmen har et lekent kritisk blikk på det gjennom bruk av an leken font. Med et fotografisk bilde av en skyskraper med noe mennesker i bunnen, hadde coveret fortalt lite om filmens handling, det kunne liksågodt vært en katastrofefilm. Abstraksjon kan ofte være med på å rette fokuset mot de viktige detaljene, og skape fokus på noen få elementer som kan være vanskelig å bringe ut i et fotografi eller realistisk bilde... Lenke til kommentar
athorb Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Nå er det jo helt tilfeldig at det er et Criterion-cover, og jeg snakker om det i sammenheng med dvd-cover generelt. Som sagt. Og jeg sa jo ingenting om at coveret ikke gir et godt bilde av filmen, problemet er jo bare at det er ikke det coveret som ville fanget min oppmerksomhet i dvd-sjappa. Kill Bill hadde vært den første filmen jeg la merke til, for å sette det på spissen. Fordi coveret er knallgult. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Med et fotografisk bilde av en skyskraper med noe mennesker i bunnen, hadde coveret fortalt lite om filmens handling, det kunne liksågodt vært en katastrofefilm. Abstraksjon kan ofte være med på å rette fokuset mot de viktige detaljene, og skape fokus på noen få elementer som kan være vanskelig å bringe ut i et fotografi eller realistisk bilde... Enig. Personlig er jeg mer fan av bilder som er litt abstrakte eller stilisert og det coveret hadde fanga oppmerksomheten min mer enn Kill Bill. Lenke til kommentar
modin Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Nå er det jo helt tilfeldig at det er et Criterion-cover, og jeg snakker om det i sammenheng med dvd-cover generelt. Som sagt. Og jeg sa jo ingenting om at coveret ikke gir et godt bilde av filmen, problemet er jo bare at det er ikke det coveret som ville fanget min oppmerksomhet i dvd-sjappa. Kill Bill hadde vært den første filmen jeg la merke til, for å sette det på spissen. Fordi coveret er knallgult. Så du mener at et nesten ensfarget hvit cover med abstrakt skrift og dekor ikke legges merke til i DVD hyllen i mellom fargesprakende cover med fotodekor, akkurat den må du lenger ut på landet med. Ikke for å krangle, men jeg opplever argumentene dine som litt svake, for det er vel netopp de coverne som har en mer minimalistisk dekor som legges merke til midt opp i alle coverene som har bilde av hovedpersonen. Dette er kanskje særlig viktig om man vil markere at filmen er annerledes. Coveret er også en måte å fortelle hva filmer handler om ingen er feks i det lange løp tjent med at en film selger til gal gruppe mennesker å blir sett på som en dårlig film. Nå er det ikke det at alle minnimalistiske cover er kjempelekre, noen av dem temmelig håpløse. Tanken slår meg til en del filmer i Godard Collection som jeg har med temmelig håpløse covere, i hvertfall fra et nøytralt perspektiv. Hadde det vært en danseband artist eller lignende som brukte slike covere hadde de kommet på listen av værste coverart (ja det finnes en bok med de værste CD coverne), men i og med at dette er filmer laget for intelektuelle så er det også litt annerledes (selv om det ikke skal brukes til å forsvare coverarten i en analyse som ikke ta hensyn til dette). Men vi snakker jo trossalt om en filmskaper som netopp spiller på bevistheten på at film er film, og klipper og limer filmene til en sammensurie og innrømmer det selv. Da er det kanskje greit med et utklipt bilde på coveret. Midt oppe i dette så skal vi jo også huske på at feks Campy estetikk også kan være et bevist valg, og at det finnes en god dårlig smak. Til dette anbefalles Susan Sontags essay Notes on Camp ja du finner det på nettet. Endret 9. desember 2008 av modin Lenke til kommentar
Montag Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Mye OT her. På tide med noen nydelige cover igjen: Nam, nam. Endret 9. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
athorb Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 modin: Kan godt hende at det stikker seg ut i hylla pga mangel på floating heads og den lyse fargen, men isolert sett føler jeg at det blir noe anonymt. Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ikke spesielt pent. Det verste er at jeg har den dvd'en, og filmen er ennå dårligere. Oppfølgeren vant vel heller ingen designpriser vil jeg tro. Lenke til kommentar
Exclusive Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Syntes nesten litt synd på Steven Seagal nå men jeg kom over coveret til hans nye film og det ser ut som noe en fan har laget på photoshop. bare se på bakrunnen. Samme bilde to ganger du Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) So 90's Endret 10. desember 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Exclusive Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 So 90's jeg syntes nå dette var litt værre da. bare se på bildet av leo klistra på coveret på den måten. De prøvde ikke engang og få han photoshoppa bra inn. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 OMFG. Jeg håper for guds skyld at designeren fikk sparken for dette. Lenke til kommentar
Exclusive Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 OMFG. Jeg håper for guds skyld at designeren fikk sparken for dette. Man kan vell trygt si at det ikke ble noen forfremmelse ivertfall. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 bare se på bildet av leo klistra på coveret på den måten. De prøvde ikke engang og få han photoshoppa bra inn. Hehe. De brukte sikkert to uker på å lage coveret, så kom de på at de glemte han andre litt viktige karakteren. Men kunne jo funnet noe annet enn et passbilde. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 og Jeg har begge filmene i filmhylla. Førstnevnte er rett og slett en forferdelig film, og coveret er liksom ikke så mye bedre det heller. Sistnevnte har bare et grelt cover, men filmen er helt ok. Til tross for at Chuck Norris er med Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Denne er horribel. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 The Phantom: Synes det coveret så helt greit ut, jeg. Faktisk litt kult. Enkelt og virkningsfullt, selv jeg ikke helt forstår den fremtredene bruken av rosa. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Coveret er ille, lot Daniel poste det for meg. Men filmen er bra ^^ Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 The Phantom: Synes det coveret så helt greit ut, jeg. Faktisk litt kult. Enkelt og virkningsfullt, selv jeg ikke helt forstår den fremtredene bruken av rosa. Fantomet er lilla utanom i Skandinavia og Tyrkia (der han er raud). Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Syns han ser blå ut her i Skandinavia jeg ... Oh well, jeg syns Fantomet-tegneseriene er bedre på engelsk og sort-hvitt enn norsk og farger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå