Gå til innhold

BK: "Sovende hund"


Per-O-M

Anbefalte innlegg

Dette er det første bilde jeg legger ut under ”bildekritikk”. Dette bilde er tatt med mitt Leica D-lux3 kompaktkamera, brukte stativ med 8 sek. lukketid uten blits men med lys fra siden.

Bildet er JPEG rett ut fra kamera (ikke noe manipulering) med er ”downsized” fra 10Mp (som har jo har gått litt ut over skarpheten ser jeg).

Kom gjerne med konstruktiv kritikk av dette bilde (kvalitet/komposisjon).

 

 

post-156608-1227792153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først- fin hund hvor du har fått med hvilken silkemyk pels disse dyrene har, men:

 

Det er endel uskarpheter rundt hunden grunnet dens pusting/bevegelse kominert med lang lukkertid.

 

Og: putene dine gjør desverre ikke det helt store som bakgrunn for meg. Burde du ikke hellr komme deg ut å leke med hunden å prøve å fange noen blinkskudd da? :) (ikke vondt ment)

Lenke til kommentar
Først- fin hund hvor du har fått med hvilken silkemyk pels disse dyrene har, men:

 

Det er endel uskarpheter rundt hunden grunnet dens pusting/bevegelse kominert med lang lukkertid.

 

Og: putene dine gjør desverre ikke det helt store som bakgrunn for meg. Burde du ikke hellr komme deg ut å leke med hunden å prøve å fange noen blinkskudd da? :) (ikke vondt ment)

 

Som sagt så ble bildet en del mer uskarpt etter nedskaleringen (redusert fil størrelsen fra 6218 Kb til 249 Kb blir merkbart) men det er klart at med 8 sek. lukketid så vil all bevegelse merkes.

Om jeg skal ut å leke med hunden så bør jeg nok se og få redusert lukketiden noe :!:

Takk for tilbakemeldingen!

Lenke til kommentar

Det er jo bra skarpt til å være 8 sek lukkertid (er du sikker på at den lever...?)

Synes ikke uskarpheten er så farlig, pelsen ble nesten litt skinnende gyllen, ser utrolig myk ut! Men ville også valgt en mer gjennomtenkt bakgrunn neste gang. Også er det som regel lurt å skarpe opp bildet litt etter nedskalering.

Lenke til kommentar
Det er jo bra skarpt til å være 8 sek lukkertid (er du sikker på at den lever...?)

Synes ikke uskarpheten er så farlig, pelsen ble nesten litt skinnende gyllen, ser utrolig myk ut! Men ville også valgt en mer gjennomtenkt bakgrunn neste gang. Også er det som regel lurt å skarpe opp bildet litt etter nedskalering.

 

He, he... Ja, hunden lever i beste velgående. Når det gjelder dette bilde så ble det tatt helt impulsivt. Jeg tok bildet der og da uten om å tenke på/gjøre noe med bakgrunnen, jeg var redd for å vekke hunden. Det var et godt tips å skarpe opp bildet etter nedskalering, skal huske det til neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg likte bildet godt, bortsett fra bakgrunden. Men er det pc'n min det er noe galt med, eller er det en lilla flekk på den rød puta?.

 

Sorry, da er det er nok PC’n din som det er noe galt med. Det er ingen lilla flekker på den røde puta mi ;)

Endret av Per-O-M
Lenke til kommentar
Jeg likte bildet godt, bortsett fra bakgrunden. Men er det pc'n min det er noe galt med, eller er det en lilla flekk på den rød puta?.

 

Sorry, da er det er nok PC’n din som det er noe galt med. Det er ingen lilla flekker på den røde puta mi ;)

 

Ok :!: Tenkte ikke på det som en flekk fra noe, men som om det er for lite lys der og det ser ut som støy/lilla flekk. Men jeg tror jeg vet hvorfor jeg ser på denne pc'n og ikke på en annen jeg har. Skjermen på den pc'n her er veldig lys :hmm: Burde kanskje kalibrere den :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg likte bildet godt, bortsett fra bakgrunden. Men er det pc'n min det er noe galt med, eller er det en lilla flekk på den rød puta?.

 

Sorry, da er det er nok PC’n din som det er noe galt med. Det er ingen lilla flekker på den røde puta mi ;)

 

Ok :!: Tenkte ikke på det som en flekk fra noe, men som om det er for lite lys der og det ser ut som støy/lilla flekk. Men jeg tror jeg vet hvorfor jeg ser på denne pc'n og ikke på en annen jeg har. Skjermen på den pc'n her er veldig lys :hmm: Burde kanskje kalibrere den :whistle:

 

Jeg ser samme som deg. En nokså tydelig lysflekk i lille-blå teint.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke du skal få noen god kritikk på dette bildet. Selv ikke om det hadde vært sylskarpt. Med tanke på at dette er ditt første bilde her i BK syns jeg til og med vi skal være ekstra strenge. Så du ikke fristes til å legge ut bilde av katten også. Hvis du har en da.

 

Det er ikke slike bilder vi vil se i BK. Beklager om du føler at jeg herjer med deg. Jeg gjør ikke det. Dette er generelt.. til alle som vil legge ut sitt første bilde her. Prøv å gjøre noe spesielt. Ikke pek kameraet mot noe tilfeldig og legg bildet ut her, og spør oss om hva vi syns. Jeg syns det var en pen hund.

............

edit; nå har jeg vært inne og studert posten min tre ganger for å se om jeg er spydig eller noe sånt mot trådstarter. Jeg syns ikke det.

For jeg mener det godt. Jeg kunne slettet posten men utfordrer heller de tekniske av dere til å slå i hjel min kommentar om bildet. Jeg kan jo ikke bildekritikk mtp komposisjon og normer innen foto.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Slapp av ”pybalto”, jeg tar i mot all kritikk. Jeg blir ikke sur eller noe sånt, jeg vil ha kritikk/synspunkter fra flere da jeg tror jeg kan lære noe av det.

Det som bekymrer meg ar at det er flere her som ser noen lilla flekker på den røde puten på dette bilde. Jeg har sett på dette bilde på 2 PC’er nå men ser ingen lilla flekker. Det kan jo da være at det er PC’ne mine det er noe galt med?

Kan noen si meg eksakt hvor på bilde dere ser den/disse lilla flekkene? Dette må sjekkes ut.

Og ja, bilde ble for uskarpt etter nedskaleringen som nevnt.

 

Takker for alle innspillene!

Lenke til kommentar
Slapp av ”pybalto”, jeg tar i mot all kritikk. Jeg blir ikke sur eller noe sånt, jeg vil ha kritikk/synspunkter fra flere da jeg tror jeg kan lære noe av det.

Det som bekymrer meg ar at det er flere her som ser noen lilla flekker på den røde puten på dette bilde. Jeg har sett på dette bilde på 2 PC’er nå men ser ingen lilla flekker. Det kan jo da være at det er PC’ne mine det er noe galt med?

Kan noen si meg eksakt hvor på bilde dere ser den/disse lilla flekkene? Dette må sjekkes ut.

Og ja, bilde ble for uskarpt etter nedskaleringen som nevnt.

 

Takker for alle innspillene!

 

Området like over enden på ribbena til hunden. På S'n og den siste firkanten til høyre er det et blå-lilla skjær.

Lenke til kommentar
Her har jeg merket hvor den lilla "flekken" er ;)

post-165106-1228075758_thumb.jpg

 

Takk skal du ha!

Jeg ser nå også dette lilla skjæret men bare om jeg blåser opp størrelsen til nesten max. på original bildet.

Jeg ser ikke antydning til dette i det hele tatt på normal størrelsen/tilpasset visning.

Årsaken kan jo da være skinn fra lyset som kommer inn fra venstre siden, det er jo ikke noen solblender på dette kompaktkameraet.

Lenke til kommentar
Det at du ser flekken dårlig vil jeg tro er pga av en litt dårlig kalibrert skjerm. Hjemme på min skjerm ser jeg lillaskjæret lett, mens her på jobben ser jeg det nesten ikke.

 

Ja, det kan være manglende skjermkalibrering som er problemet. Jeg har ikke eget utstyr for skjermkalibrering. I utgangspunktet så gir skjermen min meget gode bilder rent visuelt sett, jeg bruker kun ”auto” innstillingen på denne skjermen (aktiveres flere ganger i måneden). Jeg har også prøvd å simulere frem dette med den nevnte lilla flekken ved å endre innstillingene på skjermkortet men jeg får den ikke tydeligere frem slik flere av dere ser den (men jeg kan så vidt antyde den ved å se på originalbildet i full størrelse).

Dere som ser denne lilla flekken, har dere benyttet eget skjermkalibrerings utstyr? Det hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...