Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erstatning ved skade grunnet hull i fylkesvei

enden

Anbefalte innlegg

Jeg smalt bilen i et gammelt velkjent hull på en fylkesvei i dag morges. Herligheten kostet meg nytt sett med gummi, og muligens en felg. Felgen har fått seg en liten trykk i ytterkant, men var pen innvending, så jeg skal se om den gir kast eller ikke før jeg bytter den.

Så vidt jeg har sjekket opp har veiholder ansvaret for slike skader (http://www.naf.no/Eie-Bil/Forsikring/Veimyndighetenes-ansvar-for-skade/). Dermed har jeg tenkt å sende inn et erstatningskrav, - dette hullet er minst et halvår gammelt og sannsynligvis mye eldre. (Brevikveien mot Son, ~400 meter etter 40-sonen for de som er kjent og sikkert har snauet hullet noen ganger). På Dinside snublet jeg over en artikkel hvor Vegvesenet påstår at de sjelden betaler ut erstating ved denne typen skader, da dette er en del av den alminnelige risikoen (http://www.dinside.no/php/art.php?id=297908). Kommuner skal være vesentlig enklere å "skvise".

Spørsmålet er hvem har ansvaret på fylkesvei, og hvordan er erfaringene med slike erstatningskrav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet omtrent hvor man skal henvende seg med et erstatningskrav? Har forsøkt å ringe vegvesenet i dag, men sentralbordet aner ikke, og setter meg over til noen som kanskje vet som ikke tar telefonen... Det er jo ikke mulig å melde fra om feilen en gang.

Lenke til kommentar

jeg har et tips til deg og det er å legge deg helt "flat". Hvis du krever å få erstattning kommer du antagelivis ikke til å få noe, men derimot hvis du klarer å få litt sympati kan du være heldig..det er tross alt mennesker som avgjør det. Jeg vet at dette kan funke da jeg har fått erstatning for knust bunnpanne..

Lenke til kommentar

Opplevde det samme for noen år siden.

da dumpet jeg ned i ett hull en sen kveld på en vei jeg ikke har kjørt alt for ofte. Resultatet ble en kjempe bul i gummien, som jeg ikke så før etter 60mil (se bilde)

En uke senere var hullet tetta igjen, da jeg reise forbi på samme sted.

Etter å ha retta erstattningskrav for hjulet (og ikke minst rette kritikk for trafikkfarlige forhold) kom brevet om at de ikke kunne se å ha handla uaktsomt iom at de fikk fylt igjen hullet "så fort som mulig".

Tror det skal mye til for at det blir utbetalt noe erstattning rundt dette (for jeg tror tolkningen av veivedlikehold er litt anderledes hos vanlige folk og myndighetene som har ansvaret), men det skader ikke å forsøke syns jeg!!

Lykke til!!

post-178050-1227813906_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er på en vei de har drevet vedlikehold uten å tette hullet, så jeg vil kalle det uaktsomt. Problemet mitt er bare å bevise at hullet var der før de begynte vedlikholdet 130 meter lenger bort. Ser også at det er en del nyere lapper her og der langs veien, så de har nok garantert tettet småhull med rester når de var ferdig der de jobbet 130 meter unna, men oversett dette. Hullet er nemlig helt på kanten av veien. Det er smal vei med stiplet kantlinje, og hullet starter et par cm innenfor linja og faller helt ut til skulderen. Det er nok biler som har ligget på skulderen som har forårsaket hullet i første omgang. Man må nemlig ligge omtrnt sånn hvis man møter biler.

Jeg hadde strengt tatt tenkt å skifte gummi til sommeren, da den begynte å bli gammel og har penger stående til bilen siden den er kritisk i jobbsammenheng. Likevel er det surt å få kastet sånne ting etter seg en høstmorgen...

Lenke til kommentar

Broren min sendte inn et krav på erstatning til sin bil etter at han fikk sin bunnpanne knust, av stein som hadde rast i fra taket i en tunnel, som han da kjørte på.

Dette kravet ble sendt til den lokale stasjonen til Statens Vegvesen, og jeg tror det også var de som håndterte saken og utbetalte penger, etter at vi selv hadde satt opp et regnestykket på hva det ville koste.

Det bør vel også sies at det krevde 3 brev, skrevet av min bror, far og den tekniske avdelingen for kommunen, som kun støtte seg til at det faktisk var falt stein ned fra taket i tunnelen.

Altså, Statens Vegvesen var ikke medgjørlig på å erstatte, men med korrekt brevskriving, dokumentasjon, bevis, vitner, litt telefonering og litt flaks, ble det altså utbetalt penger.

Så mitt råd til deg er å skrive et brev mest mulig korrekt, samle så mye info du kan om akkurat det hullet, evt. den strekningen, vær så seriøs som mulig. Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg smalt bilen i et gammelt velkjent hull på en fylkesvei i dag morges.

Du visste altså om hullet, men kjørte likevel nedi. Jeg håper du ikke får erstattet noe som helst.

Eller han møtte bil og ble nødt til å legge seg i hullet langs veikanten? Tror neppe han kjørte i det med vilje...

Lenke til kommentar
Jeg smalt bilen i et gammelt velkjent hull på en fylkesvei i dag morges.

Du visste altså om hullet, men kjørte likevel nedi. Jeg håper du ikke får erstattet noe som helst.

Det var da voldsomt :) Tror du virkelig folk prøver å ødelegge bilene sine for å se hvor mye penger de kan snylte offentligheten for? Det er minst fire enkle tolkninger av velkjent i denne sammenhengen. Hva med å gi meg tvilen til gode før du eksploderer mot en totalt ukjent person på et forum. Pass på så du ikke får høyt blodtrykk :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...