Gå til innhold

Hjelp til Core 2 Duo oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei,

Som emnetittel sier, trenger jeg hjelp til Core 2 Duo oppgradering. Jeg har tenkt å kjøpe en CPU, et HK (helst Asus), en SATA harddisk (rundt 500 GB), 2 GB DDR2 minne og et PCI-E skjermkort (helst PCI-E 2.0 kort som takler HD video redigering og litt spilling, men må ikke være high-end kort). Budsjettet mitt er på rundt 3000 kr. Andre delene (PSU på 400W, kabinett, DVD-brenner) har jeg fra før. Et krav til hovedkortet er at det må ha støtte for IDE harddisk, slik at jeg får koble til min gamle IDE-harddisk.

Alle forslag og innspill er hjertelig velkommen!

Jeg lurer også på om det finnes noe løsning for å hente data fra min gamle IDE-harddisk til en bærbar PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hente data fra gammel bærbar? Er ikke det bare å slå den på og kopiere alt ut på ekstern harddisk, brenne ut på dvd eller bare koble to maskiner i nettverk og la Windows finne pc'ne..

Når det gjelder Asus, så leverer ikke de så altfor gode kort i det billige segmentet. ofte får man bedre komponenter hvis man velger f.eks Gigabyte. Asus leverer superkort i Deluxe-serien dems, men de billige er ikke noe spes.

PCIe.2.0 har du overhodet ikke behov for. Du taper ingenting på ytelsen så lenge du setter de økonomiske grensene såpass lavt. Det er kanskje noe å hente hvis du kjører 2.stk 4870x2 eller tilsvarende, men ellers tviler jeg på at du merker no forskjell.

4850 eller 46xx-ettellerannet er kanskje brukbart. Kanskje litt over budsjett?

Og 2GB ram? Det koster jo 300-400kr for 4GB, hvorfor vurdere å spare 100kr på å velge kun 2GB? Skal du videoredigere er det vel kjekt med lit mer ram...

Lenke til kommentar

Takk for dine forslag! Data som jeg trenger å hente, ligger i en IDE-harddisk som jeg hadde på min gamle stasjonær PC som nå har tatt kvelden :(

Jeg kom forbi Acer Aspire M1641 som koster 2995/- og lurer på om denne skal være et godt valg hvis jeg legger til en bedre Core 2 Duo CPU (E8400 for eksempel som koster rundt 1500/-) og et nytt skjermkort på rundt 700-800/- i denne. Jeg ser at denne har mulighet til en IDE harddisk og en ledig PCI-E (x16) port, mer er litt usikker på om det går an å bytte ut CPU med E8400/E8500. Dette skulle tatalt koste meg cirka 5200/-. Er dette et bedre valg enn

en av disse PCene som koster 5000/- uten skjerm. Jeg faktisk har lyst på en 22" skjerm og hadde sikkert kjøpt Pcen fra MPX: HP Pavilion a6655, men dette er ikke på lager før 11.12.08 som blir litt for lenge for meg å være uten PC.

Setter pris for alle forslag og innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...